מקום העבודה מספק שלל סיטואציות של מפגשים אישיים בין עובדים ובין עובדים ומנהלים, ולא פעם צומחים קשרים רומנטיים. האם מותר לנהל קשר רומנטי עם אדם שעובד איתנו, והאם כל קשר בין מנהל או מנהלת לעובד או עובדת הוא פסול? גיבשנו מדריך המסביר מה מותר ומה אסור באמצעות עו"ד ליאת סעדון לוי, שותפה במשרד גדעון רובין ושות', המתמחה בדיני עבודה.
האם מותר לנהל קשר רומנטי במסגרת העבודה? החוק למניעת הטרדה מינית לא נועד למנוע קשר לגיטימי או כל קשר שהוא בין עובדים מקבילים (כלומר, עובדים במעמד דומה שאין ביניהם יחסי מרות/כפיפות). כל זמן שמדובר ביחסים מוסכמים מתוך רצון הדדי של שני הצדדים, קשר רומנטי במקום העבודה אינו אסור. המצב מורכב יותר כאשר לאחד הצדדים יש השפעה על השני, או כאשר מדובר ביחסי מרות, העלולים להשליך על הרצון החופשי של הצד הזוטר בקשר.
1 צפייה בגלריה
במסגרת של יחסי עבודה, יחסי מרות אינם מתייחסים רק לניהול ישיר, וחלים גם על ניהול עקיף
במסגרת של יחסי עבודה, יחסי מרות אינם מתייחסים רק לניהול ישיר, וחלים גם על ניהול עקיף
במסגרת של יחסי עבודה, יחסי מרות אינם מתייחסים רק לניהול ישיר, וחלים גם על ניהול עקיף
(צילום: shutterstock)
כלומר, למנהל אסור לנהל קשר רומנטי עם עובדת בארגון? בהתאם לחוק, כאשר מתקיימים יחסי מרות בין הצדדים, נקודת המוצא היא שהסכמת העובד הזוטר אינה הסכמה אמיתית, ומערכת היחסים נתפסת כ"ניצול יחסי מרות". ההנחה היא, שבשל הבדלי המעמד בין הצדדים והחשש לאובדן מקום העבודה מצד העובד הזוטר, או החשש להשפעה על תנאי העבודה – הוא יחשוש להביע את רצונו האמיתי וייתן הסכמתו לקשר גם אם אינו מעוניין בו. כמובן שיש אפשרות להוכיח שאותה מערכת יחסים הייתה מוסכמת ומקובלת, אולם אם העובד הזוטר יעלה טענה בדבר הטרדה מינית, המנהל יידרש לעמוד ברף גבוה מאוד על מנת לסתור את הטענה.
אחד התיקים שהגיעו לבית הדין הארצי לעבודה עסק בעובדת שעבדה כנהגת אוטובוס ובעובד נוסף שעבד כסדרן רציפים באותה החברה. בביה"ד האזורי לעבודה נקבע תחילה כי בין המערער (הסדרן) למשיבה (נהגת האוטובוס) התקיימו יחסי מרות, וכי מערכת היחסים ביניהם הייתה, למעשה, קשר מיני המהווה הטרדה מינית. בהתאם, נפסקו לזכות העובדת פיצויים משמעותיים.
הסדרן ערער לביה"ד הארצי לעבודה על ההחלטה הקובעת כי מדובר בהטרדה מינית כמו גם על פסק הדין בו נפסקו לחובתו הפיצויים. בית הדין הארצי קיבל את הערעור וקבע כי מדובר במערכת יחסים מוסכמת וכי לא מתקיימים יחסי מרות בין הצדדים. בהתאם לכך, נפסק כי אין מדובר בהטרדה מינית. ביה"ד הארצי הוסיף וקבע, כי "גם אם היה נקבע כי מתקיימים יחסי מרות, הרי שלא מדובר בהטרדה מינית, שכן עסקינן ביחסים בהסכמה בין הצדדים, שהתקיימו מחוץ לסביבת העבודה". בנסיבות אלה, בוטלו שיעור הפיצוי וההוצאות שנפסקו לחובת הסדרן.
מה מוגדר בחוק כיחסי מרות? בחוק אין הגדרה מפורשת למונח "יחסי מרות", אך מפורטות בו מספר דוגמאות, הממחישות את פערי המעמד בין הצדדים, שמאפשרים את ניצול המוטרד: כשמדובר בקטין או בחסר ישע, ביחסי מטפל-מטופל, ממונה-כפיף, מחנך-תלמיד (גם כאשר מדובר בתלמיד בגיר), מרצה-סטודנט וכו'. במסגרת של יחסי עבודה, יחסי מרות אינם מתייחסים רק לניהול ישיר, וחלים גם על ניהול עקיף.
מעבר לכך, מסבירה עו"ד ליאת סעדון לוי: "הפסיקה הרחיבה את המשמעויות הנובעות מקיום יחסי מרות במסגרת העבודה גם ל'יחסי השפעה' שאינם יחסי כפיפות ישירים או עקיפים. למשל, כאשר ישנם פערי כוחות בין הצדדים כתוצאה מגיל, ותק, מעמד ועוד, על הגורם הבכיר או בעל ההשפעה חלה חובת זהירות גדולה יותר. בהתאם להגדרה זו, גם יו"ר ועד העובדים, למשל, או עובד ותיק ומבוגר, ייתפסו כגורמים בעלי השפעה כלפי יתר עובדי החברה".
אז מתי מותר לנהל מערכת יחסים עם הממונה או עם עובד בכיר? עו"ד סעדון לוי: "קשר רומנטי אינטימי בין ממונה לכפיף הוא מראש 'קשר חשוד' ומועד לפורענות, ולכן מומלץ להימנע ממנו. ככל שקשר שכזה מתפתח בכל זאת, גם אם בהסכמה, הממונה מסתכן שבעתיד ייקבע שלא מדובר במערכת יחסים מוסכמת אלא בהטרדה מינית אסורה. על מנת להכשיר מערכת יחסים שכזו, יש לדווח עליה לממונים ולאחראית על מניעת הטרדה מינית בארגון, ולנטרל את יחסי המרות באמצעות הפרדה בין הצדדים במסגרת תפקידיהם במקום העבודה. את הדיווח כדאי לבצע בהקדם האפשרי, כאשר מערכת היחסים גולשת אל הגבול הרומנטי-אינטימי".
עו"ד ליאת סעדון-לויעו"ד ליאת סעדון-לויצילום: ליבי פאר

כאשר בתי הדין לעבודה נדרשים לבחון האם מדובר בקשר מוסכם ולגיטימי, הם מתייחסים לכל מאפייני מערכת היחסים. במסגרת הזו בודקים מי הצד שיזם את הקשר, מה משך הזמן שבו התקיים הקשר, מה מהות הקשר - האם הוא מתמקד בפן המיני בלבד או גולש לתחומי חיים נוספים; האם מדובר בקשר שמתנהל בגלוי או בסתר ועוד. קיימים קשרים מוסכמים שמתנהלים בסתר ולא מדווחים, בשל הסטטוס המשפחתי של העובדים המעורבים בו, ולכן לא מספיק לבחון פרמטר אחד, אלא את כלל האינדיקציות הרלוונטיות. בהקשר הזה, אין תשובה אחת נכונה, וכל מקרה ייבחן על פי נסיבותיו.
מהן הסכנות בקשר רומנטי במקום העבודה? מעבר למורכבות בניהול קשר רומנטי במקום העבודה, ולחשש מפני קשר המהווה הטרדה מינית, קיימות השלכות בעייתיות נוספות. למשל, מערכת יחסים בין ממונה לכפיף משפיעה על סביבת העבודה כולה, ועלולה לגרום לקשיים ניהוליים מול עובדים אחרים. בנוסף, אם הקשר יסתיים ביוזמת אחד הצדדים, ובניגוד לרצונו של השני, הדבר עלול להוביל להתנהגות לא רצויה, כמו התנכלות או התעמרות מצד הממונה, ומנגד - לשמש את הכפיף להעלאת טענות שלפיהן החלטות שונות של הממונה, ניהוליות ומקצועיות, שהתקבלו בעניינו, נובעות משיקולים שאינם ענייניים על רקע אותה מערכת יחסים, המהווה הטרדה מינית. קושי נוסף עלול להתעורר כאשר הצד שאינו מעוניין בניתוק הקשר ממשיך בניסיונות חיזור ושיקום מערכת היחסים, באופן שעלול להפוך בשלב זה להטרדה מינית, גם אם קודם דובר במערכת יחסים מוסכמת ולגיטימית.
האם יש הבדל בין מקום עבודה ציבורי לפרטי? בהיבט של איסור ההטרדה המינית והמורכבות שבניהול קשר רומנטי-אינטימי, אין הבדל ובשני המקומות ייבחן הקשר בהתאם לאותם מבחנים. עם זאת, במקום עבודה ציבורי קיימים לרוב תקנונים, קוד אתי או נהלים ברורים ומפורשים המסדירים את ההתנהלות במקרים שכאלה, ומגדירים לכלל המעורבים את גבולות המותר והאסור.