חברת אייר (AIR VEV) הישראלית דיווחה היום (רביעי) שקיבלה אישור כשירות למטוס ה-eVTOL הזעיר החשמלי שלה Air One, שממריא ונוחת אנכית. את האישור העניקה רשות התעופה האמריקנית (FAA) והוא מיועד לאפשר "טיסות ספורטיביות" (LSA), כלומר טיסות פרטיות שאינן מעל אזורים מיושבים.
הרישיון החדש מאפשר לאייר להרחיב את ניסויי הטיסה שהיא עושה בפלורידה בפיקוח ה-FAA במטרה לקבל רישיון מלא ולמסור ללקוחות את המטוסים הראשונים ב-2026.
כלי הטיס החשמלי של אייר יכול לשמש לטיסה של שני בני אדם או להטסה לא מאוישת של מטענים במשקל 250 ק"ג. הוא מגיע למהירות של 250 קמ"ש וזמן הטיסה המירבי שלו הוא שעה. מחיר היעד שלו, כ-200 אלף דולר, ממקם אותו במקום אטרקטיבי ללקוחות פוטנציאליים לעומת המתחרים. החברה מציינת כי בידיה רשימה של 2,500 לקוחות שמעוניינים לרכוש את המטוס ברגע שיהיה זמין. בו בזמן החברה מייעדת את המטוסים גם לשוק הצבאי והיא זכתה במכרזים של צה"ל ושל צבא ארה"ב, שכרגע נמצאים בשלב הניסויים.
דחיפה מטראמפ
בשיחה עם מנכ"ל החברה, רני פלאוט, הוא אומר שאייר היא החברה הראשונה שמקבלת רישיון על בסיס התקנה החדשה שאושרה, שמכונה MOSAIC. התקנה אושרה בעקבות הצו הנשיאותי של הנשיא טראמפ, שמטרתו לקדם את תחום כלי הטיס עם ההמראה האנכית.
לדבריו, עיקר המאמץ בשנים האחרונות היה לקדם את הרגולציה האמריקנית כך שתאפשר טיסה במטוס של אייר: "התחלנו לעבוד עם ה-FAA ב-2020 כדי לקדם שינוי בחוק האמריקני שיאפשר לרשום את המטוס שלנו תחת רישיון 'לייט ספורט', תעופה ספורטיבית. השתתפנו בדיונים ובוועדות עד שבאוגוסט השנה אושרה התקנה הסופית שבעצם אומרת שבסוף 2026 אנחנו יכולים לספק כלים ללקוחות פרטיים".
לדברי פלאוט החברה כבר עושה טיסות ניסוי עם האב טיפוס של המטוס, שאותו היא בוחנת גם בישראל: "הגיעו שלושה בוחנים של FAA ובחנו את המטוס, הם יושבים לידינו ורואים איך מרכיבים את המטוס. בטיסות הראשונות הם נתנו לנו אישור שנקרא Air Worthiness כלומר כושר טיסה, ויש לנו כבר מספר זנב. בעצם נכנסנו לתוך המסלול, שבסופו אנחנו נשחרר מוצרים ללקוחות". האתר בפלורידה גם יאפשר הדגמות קריטיות עבור לקוחות, שותפים, ומשקיעים בארה"ב.
שוק של מאות אלפי לקוחות בשנה
היתרון של מטוסים שממריאים אנכית הוא שהם אינם זקוקים למסלול המראה. ניתן לקפל את כנפי המטוס כך שהוא יכול להידחק לחנייה רגילה של מכונית. יש מספר חברות שמכוונות לשוק הזה. פלאוט אומר שהייחוד של המטוס של אייר הוא בדרך בה הוא עובר בין המראה אנכית לטיסה אופקית. בעוד המתחרים ייצרו מנגנון יקר שמשנה את כיוון המדחפים, מה שמגדיל את מחירי המטוסים למיליוני דולרים ומחייב תהליכי רישוי ארוכים, באייר פיתחו טכנולוגיה שמאפשרת לעבור לטיסה אופקית כשהמדחפים נותרים בזווית קבועה. טכנולוגיה בקרת הטיסה של המטוס תאפשר למשתמשים בעלי הכשרה קצרה בלבד להטיס אותו ולא יידרשו טייסים מיומנים.
מטוס Air One בפעולה
"אנחנו מאמינים שהשוק שמכוון למכור מטוסים לאנשים פרטיים בארצות הברית הוא שוק של מאות אלפי אנשים בשנה. זה מאפשר יצירה של נישה חדשה בעולם התעופתי, שתאפשר למכור לא עשרות יחידות או מאות יחידות - אלא אלפי יחידות", אומר פלאוט. לדבריו, רישיון לתעופה ספורטיבית דורש לימודים באורך 15 שעות ורישיון מורחב דורש 35 שעות לימוד. אחרי זה בעל הרישיון יכול לבטח את המטוס והטיסה, להטיס את המטוס ולקחת איתו נוסע נוסף.
בעצם שוק היעד שלכם מכוון למי שיש להם למבורגיני חונה בחצר.
"אני לא חושב. יש לנו 2,500 לקוחות רשומים. יש כיום אנשים שמחזיקים מסוק שהם לא עשירים מאוד. יש למעלה מ-300 אלף מטוסים פרטיים קלים בארצות הברית. מישהו שרוצה להיות בשמיים מתארגן על זה. זה עניין של תיעדופים ובארצות הברית כידוע יש אפשרויות מימון מאוד טובות. בשביל הפרופורציות, בארה"ב נמכרות בערך 20 מיליון מכוניות בשנה. אבל אם אני מוכר 500 יחידות בשנה, אני חברת התעופה הכי גדולה בארה"ב ובעולם. אבל מול 20 מיליון זה מספר מצחיק".
סיוע לכוחות הלוחמים בהפעלה מרחוק
במקביל לשוק האזרחי ספורטיבי, חברת אייר ממשיכה בניסויים והדגמות של טיסות לוגיסטיות בלתי מאוישות, כולל טיסות בלילה וטיסות ללא קשר עין עם המפעיל. אלה נחשבות טיסות בפרופיל מסוכן יותר שדורש רישוי מיוחד. החברה הצטרפה לתוכנית Agility Prime של חיל האוויר האמריקני ובשנה הקרובה היא תספק 15 מטוסי eVTOL לצורך טיסות בלתי מאוישות, כלומר מופעלות מרחוק.
כמו כן פורסם בשנה שעברה שאייר תספק מטוסים דומים לשימושים לוגיסטיים גם לצה"ל וכי מפא"ת של משרד הביטחון מבצע ניסויים בשימוש בכלים אלה לצרכי הטסת נוסעים ואספקה אווירית לכוחות הנמצאים בעומק השטח, הכל באמצעות הטסה מרחוק. לדברי פלאוט, "משרד הביטחון הישראלי קנה מספר דו-ספרתי של כלים כאלה, אחד כבר נמסר והיתר מתחילים להימסר השנה".
המטוסים ישמשו רק למשימות לוגיסטיות או שהם יפעלו גם במשימות מבצעיות?
"זה מתחיל מלוגיסטיקה. הלקוחות הראשונים גם בארה"ב וגם בישראל, וגם במדינות נוספות (אנחנו במו"מ עם שלוש או ארבע מדינות נוספות) תמיד מתחילות בלוגיסטיקה כי זה הכי פשוט. אבל יש שיחות מתקדמות מאוד על לעשות כל מה שאתה מדמיין אפשר לעשות. למשל בארה"ב יש תוכנית loyal wing man של מטוס קרב שמלווה בשני רחפנים מוטסים מרחוק, שעוקבים אחריו ומרחיבים את יכולת הנשיאה שלו, אבל יש שם אדם – הטייס – שמוביל ומקבל החלטות בזמן אמת. אז אנחנו נוכל לעשות את אותו דבר, אבל עם מסוק קרב".
השאלה שנשאלת תמיד היא מתי נראה מוניות מעופפות – כלי טיס אוטונומי שלוקח אותנו למחוז חפצנו בלי פקקים ובלי צורך בטייס. יש אפילו פרויקט ניסוי של משרד התחבורה ורשות החדשנות בנושא.
"אני לא מאמין בפרויקט הזה. אני חושב שאנחנו רחוקים מאוד ממשהו כזה. בסוף הרגולטור צריך לחתום ולהגיד - אני לוקח אחריות. ומי יבטח את הדבר הזה? אני אומר שכל בר דעת יגיד - 'אני רוצה לראות את הדבר הזה טס באוויר 10 שנים ו-100 אלף שעות ולראות את הסטטיסטיקה ולראות שזה בטוח'. כך שהדברים האלה יטוסו לבד בשמיים, בטח לא עם אנשים שלא יכולים לשלוט בהם".
חברת אייר הוקמה בשנת 2018 על ידי חן רוזן (סמנכ"ל טכנולוגיה), רני פלאוט (מנכ"ל) ונתנאל גולדברג (ראש תחום אוויוניקה). החברה גייסה כ-30 מיליון דולר, מתוכם 23 מיליון דולר לפני כחודשיים בסבב גיוס A שהובילה קרן Entrée Capital הישראלית ובהשתתפות משקיע האנג'ל שמואל חרל"פ, הבעלים של כלמוביל (יבואני יונדאי, מיצובישי, מרצדס). החברה מעסיקה כ-50 עובדים, מתוכם 45 בישראל. לחברה מתקני פעילות וייצור בכפר יונה ומרכז פעילות בפלורידה, ארצות הברית.









