בשבוע הבא ייערך טקס רב משתתפים להנחת אבן הפינה לרפת של קיבוץ כיסופים שנהרסה ב-7 באוקטובר, ומאז הושבתה. במסגרת השיקום בעלות של כ-10 מיליון שקלים, יוקם מחדש גם מכון החליבה בקיבוץ שיאפשר את חזרת פעילות הרפת תוך מספר חודשים.
הרפת של הקיבוץ הפכה לאחד מהסמלים של אותה שבת שחורה, כשנהרסה כליל על ידי צה"ל בקרב עקוב מדם על מנת להשמיד חוליית מחבלים שהתבצרה בו, ובכדי לחלץ את עובדי המקום. מנהל הרפת, ראובן הייניק ז"ל, נרצח יומיים לאחר מכן, ב-9 באוקטובר, על ידי מחבלים, כאשר הגיע מביתו באשקלון כדי לטפל בפרות שלא נחלבו.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
הרפת בכיסופים
הרפת בכיסופים
הרפת בכיסופים
12 מחברי כיסופים ו-6 עובדים תאילנדים נרצחו באותה שבת, וחבר אחד, שלמה מנצור בן 85, נחטף, והוא החטוף המבוגר ביותר.
הטקס יסמל יותר מכל את החלטת חברי הקיבוץ שהתקבלה רק לאחרונה להקים וליישב את הקיבוץ מחדש. הרפת היא עוגן כלכלי משמעותי לתקומתו וחזרתו להתיישבות ופעילות. כל עוד לא התקבלה ההחלטה של החברים, הקמתה מחדש של הרפת עמדה בסימן שאלה.
בשבוע שעבר פורסם כי בינתיים יעברו החברים להתגורר זמנית בקראווילות ביישוב עומר ליד ב"ש, עד לחזרתם הביתה. מנהלת תקומה תספק 80 יחידות דיור בתוך עומר לטובת המפונים.
2 צפייה בגלריה
ראובן הייניק
ראובן הייניק
ראובן הייניק ז"ל
רפת כיסופים הוקמה לפני 28 שנה ומנתה עד אוקטובר השנה כ-770 פרות ועגלות, וייצרה כ-4 מיליון ליטרים בשנה. כל רפתות העוטף מהוות כ-5% מכלל תוצרת החלב של מדינת ישראל. קרן הרפתנים שהקימה תנובה בהיקף של 15 מיליון שקל לשיקום רפתות בעוטף סייעה כספית בהקמת מכון החליבה של הרפת, שסיפקה את החלב שלה לתנובה והייתה אחת מ-10 יישובים וקיבוצים (מתוך 20) בעוטף עזה, שמספקים את חלבם לתנובה.
מתחילת המלחמה חילקה הקרן 5 מיליון שקל לשיקום הרפתות ביישובים נחל עוז, עין השלושה, עלומים, ניר יצחק, יכיני, וכיסופים. חיים גבריאלי, יו"ר דירקטוריון קבוצת תנובה: "שיקום רפתות העוטף מהווה חלק מתקומת האזור כולו, ויאפשר לנו יחד לשמור על ביטחון המזון של תושבי מדינת ישראל".