משרד האוצר פרסם אתמול (א') את טיוטת צו מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), המציעה הארכה של הוראת השעה שקובעת את שיעור מס הרכישה על דירה שנייה בגובה 8% שחל כיום, לתקופה נוספת של שנתיים.
הנימוק, כך על פי ההסבר שמופיע באתר החקיקה הממשלתי, הוא "להביא להגדלת הכנסות המדינה ממיסים, לצד הפחתת התמריץ המיסויי לרכישה והחזקה של דירות מגורים, ודרך כך לעודד מכירת דירות מגורים בטווח הקרוב תוך הגדלת היצע הדירות והורדת מחירים". האוצר מבקש לעגן את שיעורי מס הרכישה כהוראת קבע, אולם עד כה לא הצליח בכך ונתקל בהתנגדות עזה.
1 צפייה בגלריה
יריד נדל"ן
יריד נדל"ן
יריד נדל"ן בתל אביב, החודש
(צילום: רוני הרמן)
בהסבר לטיוטת הצו נכתב, בין היתר, כי "עם פתיחת מלחמת חרבות ברזל, נכנס ענף הבנייה להאטה משמעותית. זאת לנוכח מספר סיבות, כאשר העיקרית שבהן היא היעדר העובדים הכשירים לביצוע עבודות באתרי הבנייה, בצל היעדרותם של עשרות אלפי עובדים פלסטינים ממלאי כוח האדם הזמין להעסקה בענף. לצד זאת, עלויות המימון הגבוהות הקיימות בשוק וכן ההאטה בביקושים שהחמירה עם תחילת הלחימה, פוגעים בהמשך הרחבת היצע הדיור בישראל". קיבוע, ולו גם זמני, של מס הרכישה נתפס איפוא כמהלך שיאפשר "למתן את הביקוש לרכישת דירות בידי משקיעים ולסייע בבלימת עלייה פוטנציאלית של מחירי הדיור לצד יצירת יציבות מיסויית בשוק".
נקודת המוצא של משרד האוצר היא כי אוכלוסיית המשקיעים בשוק הדיור מושפעת משינויים בשיעורי מס הרכישה על דירות שניות ומעלה. מס רכישה בשיעור של 8% הונהג לראשונה על ידי שר האוצר לשעבר, משה כחלון, ביולי 2015. כשפרצה מגפת הקורונה חששו במשרד האוצר מקיפאון, לכן ביולי 2020 הורידו את שיעור המס ל-5%. הצעד הזה היה אחד הגורמים שהובילו לזינוק די מהיר במכירת דירות: ביולי 2020 בוצעו כ-9,600 עסקאות לרכישת דירה, בדיוק שנה אחר כך ביולי 2021 בוצעו יותר מ-13 אלף עסקאות. שיאי המכירות נקבעו בחודשים אוקטובר ונובמבר 2021 וקשורים לכך שבסוף נובמבר הועלה שוב מס הרכישה ל-8%.
דברי ההסבר של טיוטת הצו מלמדים על הקונפליקט האדיר שבו נמצא משרד האוצר, שמבקש לקבע את שיעור מס הרכישה, אך נתקל בהתנגדות עזה. ביטוי לעניין ניתן למצוא בדיון הסוער בוועדת הכספים של הכנסת בחודש פברואר האחרון. ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, הביע אז התנגדות נחרצת לתיקון וקרא להוריד את מס הרכישה: "הבעיה של ענף הבנייה כעת היא חוסר כדאיות כלכלית של הקבלנים. בצעד של קיבוע מס הרכישה כלפי מעלה אתם עושים ההיפך. אתם מחבלים במאמצים של הקבלנים להגדיל את היצע הדירות".
הוא הוסיף כי "המשקיעים הם אנשים שיש להם כסף והם יודעים מה הם עושים. איזה דירות הם קונים? את 20% הדירות שהקבלן משווק או אלה שאיתן הקבלן נתקע ואז מוריד את המחיר. בתל אביב יש כעת 3,600 יחידות דיור שמחכות להיתר בנייה. הקבלנים לא משלמים את אגרות ההיתרים כי הם יודעים שלא ימכרו את הדירות. החזרת המשקיעים לשוק תאפשר לקבלנים להתמודד עם כל כמויות הדירות שאיתם הם תקועים".
יש לציין שיו"ר ועדת הכספים, הרב משה גפני (דגל התורה), תמך בסרוגו ואמר: "אני לא מסכים לקבוע את מס הרכישה על 8% כי אנחנו לא יודעים מה יהיה עוד 3 שנים. אם בסוף השנה השר ירצה להאריך את הוראה השעה בצו הוא יוכל, ולא כרגע".