שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן אישר תוכנית השקעות בהיקף של יותר מ-40 מיליארד שקל לשנתיים הקרובות שנועדה לתת תמריץ חיוני לצמיחת המשק הישראלי, לאחר שנה של צמיחה שלילית, כפי שפירסמה השבוע הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
על רקע המלחמה, הנחה השר כהן את גורמי המקצוע במשק האנרגיה והמים להגדיל באופן משמעותי את סך ההשקעות בתחומי האנרגיה בשנים 2024-2025, במטרה להוביל לצמיחת התוצר, לייצר אלפי מקומות עבודה חדשים ולהעלות את הפריון באמצעות שיפור התשתיות.
1 צפייה בגלריה
אלי כהן
אלי כהן
השר אלי כהן
(צילום: סיון שחור, לע״מ)
בין היתר, ההשקעות הצפויות במשק החשמל יהיו למעלה מ־21 מיליארד שקל, שעיקר תכליתן הוא הפיכת משק החשמל לנקי יותר ומבוסס על אנרגיות מתחדשות ותחבורה חשמלית. במשק המים יושקעו למעלה מ־11 מיליארד שקל, במשק הגז הטבעי עיקר ההשקעה תהיה פרטית ותעמוד על למעלה מ־6 מיליארד שקל, ובמימוש תוכנית משרד האנרגיה והתשתיות לשיקום ופיתוח חבל תקומה צפויות השקעות של כ־3.5 מיליארד שקל בחמש השנים הקרובות.
חשמל: בהתאם להערכות, במשק החשמל יושקעו בשנת 2024 כ־7 מיליארד שקל, ובשנת 2025 כ־14 מיליארד שקל. סכום זה צפוי לכלול השקעות בפיתוח רשת הולכת וחלוקת החשמל והגדלת היקף ייצור החשמל - הן מאנרגיות מתחדשות ואגירה, והן מייצור קונבנציונלי. כמו כן הסכום כולל פרויקטי התייעלות באנרגיה ומענקים מטעם המשרד. בשנתיים הקרובות צפוי משרד האנרגיה והתשתיות להשקיע מעל ל־150 מיליון שקל באנרגיה מקיימת ברשויות המקומיות, אשר צפויים להיות ממונפים להשקעה כוללת של כ־450 מיליון שקל בשנה.
כמו כן המשרד צפוי לתמוך בהיקף של כ־100 מיליון שקל בהקמת עמדות טעינה לכלי רכב חשמליים, אשר לפי ההערכות, צפויים להביא למינוף של מאות מיליוני שקלים.
גז טבעי: במשק הגז הטבעי צפויות השקעות בשנת 2024 של כ־5.4 מיליארד שקל, ובשנת 2025 לכל הפחות של כ־650 מיליון שקל. מרבית מסכום זה הינו מהשקעות פרטיות לפיתוח אסדות הגז הטבעי, אשר יאפשרו את הגדלת יכולת ההפקה של הגז הטבעי למשק המקומי וליצוא, הגדלת הביטחון האנרגטי של ישראל והכנסות המדינה מתמלוגי הגז הטבעי. כמו כן הסכום כולל השקעות בפיתוח רשת ההולכה והחלוקה של הגז הטבעי, וכן בניסוי לאחסון גז טבעי כדי לשפר את הביטחון האנרגטי של ישראל.
בין פרויקטי ההולכה שיקודמו במהלך השנתיים הקרובות ניתן למנות את קו ימי אשדוד־אשקלון, קו ימי חדרה, קו רמת חובב־ניצנה והכפלות במערכת. כמו כן במקטע החלוקה יקודמו קווים לחיבור בתי חולים בכל רחבי הארץ ובהם קו לחיבור ביה"ח איכילוב, קו לחיבור ביה"ח גליל מערבי וקו לחיבור ביה"ח תל השומר.
מים וביוב: בתחום המים, יושקעו כ־5.8 וכ־5.5 מיליארד שקל בשנים 2024 ו־2025 (בהתאמה). סכום זה כולל השקעות של כ־1.5 מיליארד שקל מדי שנה ביישום תוכנית הפיתוח של חברת "מקורות", שמטרתה פיתוח תשתיות הולכת המים. בשנים 2024־2025, יושקעו עוד כ־1.7 מיליארד שקל בהקמה ובשיפוץ של מתקני התפלה.
דלק: ההשקעות במשק הדלק בשנתיים הקרובות (2024־2025) צפויות להסתכם בסך של כ־550 מיליון שקל, מתוכם כ־400 מיליון שקל יושקעו בתחזוקה והחלפת צנרת שבבעלות תש"א וקצא"א, וכן לבניית מכלים נוספים וחיבור תחנות כוח לצנרת גיבוי, וכ־150 מיליון שקל נוספים לאחסון גפ"מ.
טכנולוגיות, חדשנות ומו"פ: ההשקעה הממשלתית בשנים 2024־2025 נאמדת בכ־45 מיליון שקל, אשר צפויים להיות ממונפים בפי 5־6. כלומר, סך ההשקעות יסתכם במעל ל־200 מיליון שקל.
השר כהן: "מדינת ישראל נמצאת בפני תקופה כלכלית מאתגרת, ומשק האנרגיה יהווה את אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של הכלכלה הישראלית. זו העת, בתקופה של חוסר ודאות, להגדיל את היקף ההשקעות של הממשלה בתשתיות, ובשנתיים הקרובות נשקיע למעלה מ־40 מיליארד שקל בתחומי האנרגיה והתשתיות. הם יובילו ליצירת אלפי מקומות עבודה חדשים, שיפור התשתיות, העלאת הפריון ואיכות החיים של התושבים ובנוסף נפעל לקדם תוכניות השקעה לשנתיים הקרובות שיהיו ממוקדת בחבל תקומה".