חברת גוגל החלה להפעיל את השרתים שלה בישראל ופרטנר כבר החלה לחבר את לקוחותיה בהדרגה לשרתי החברה, בעיקר שרתי DNS. משמעות הדבר: חיבור לשרת מקומי ולא לשרתים בחו"ל בהם משתמשות הספקיות כיום, מה שמאפשר גישה מהירה יותר לאתרים ולאפליקציות (אך לא מהירות גלישה גבוהה יותר) וכן פחות עומס בשעות השיא. כלומר, הצרכן יהנה מעדכונים מהירים יותר כעת, מאשר דרך ספקית האינטרנט שלו.
בגוגל אישרו שאזור Google Cloud Israel זמין כעת מבחינה טכנית ושהשקה רשמית תיערך בקרוב. תפקידו של שרת DNS הוא להמיר את כתובת הדומיין של האתר שהצרכן גולש אליו לכתובת הIP של השרת.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
מטה גוגל בקליפורניה
מטה גוגל בקליפורניה
מטה גוגל בקליפורניה
(צילום: shutterstock)
גוגל ידועה בעדכוני DNS מהירים (כלומר - עדכון של כתובת ה-IP של השרת), מהר יותר מאשר דרך הספקית (מה שיכול לקחת דרכה עד יומיים ושלושה במקרים חריגים). לדוגמא, ייתכן שפייסבוק או אינסטגרם ישנו כתובות לשרתים מקומיים וספקית האינטרנט של הצרכן הישראלי תעדכן זאת אחרי יומיים שלושה, כשדרך גוגל יתכן שהעדכון יקרה אחרי מספר שעות בלבד.
נראה שבמהלך החג, פרטנר התחברה בקישורים ישירים לחוות השרתים של גוגל בארץ ומידע רב כולל שרתי DNS של גוגל נצרך כעת דרך הקישורים הישירים מול גוגל בארץ. כתוצאה מכך, זמני הגעת התוכן מתקצרים מאופן משמעותי. כרגע מדובר בעיקר על שירותי ה-DNS של החברה אבל לא רק. ניתן להניח שספקיות אחרות בנוסף לפרטנר יתחברו לשרת.
גוגל אמורה להקים שלוש חוות שרתים בישראל, בין היתר במודיעין ובבני ציון. הסיבה לכך היא זכייתה במכרז נימבוס (לצד אמזון) - פרויקט העברה לענן של כל השרתים של משרדי הממשלה ושירותי המדינה. כך למשל בתי הדין הרבניים כבר עברו לשרתים בענן במסגרת הפרויקט הענק.
בנוסף, גוגל מקימה עם חברת ספארקל האיטלקית כבל תת ימי בשם בלו, שיחבר בין אירופה לאסיה דרך ישראל וכבל תת ימי נוסף בשם ראמן, שיחבר בין סעודיה, הודו, ירדן, ג'יבוטי ועומאן. בין הכבלים יחבר כבל יבשתי, סיב שייפרס מאיזור הגבול בין ישראל לירדן במפרץ אילת ועד לחופי תל אביב. חברת בזק היא זאת שזכתה בפרויקט הנחת הסיב האופטי הזה.
בעקבות כך, בהמשך, לפי גורמים במשרד התקשורת, גוגל גם תציע שירותי ספקית אינטרנט על גבי סיבים אופטיים של בזק ישירות לצרכנים אך זה לא יקרה בזמן הקרוב.
בישראל כבר פועלות מספר ספקיות ענן קטנות שמפעילות שרתי ענן מקומיים, כשחלק מהספקיות (לא כולל הוט ובזק) התחברו אליהן. בין היתר cloudflare ו-quad9, שמפעילות שרתים מקומיים שפרטנר, סלקום ובזק בינ"ל כבר מחוברים אליהם.