נובמבר סייל, שכולל את "בלאק פריידי" ו"סייבר מאנדי" כבר כאן, ולקראת סוף השנה האזרחית צפויים עוד מבצעי קניות רבים באתרים. להזמין בלחיצת כפתור זה קל, אבל כדי שהרכישה תתבצע כשורה ולא ניחשף לתשלומים לא צפויים, יש שלל דברים שיש לקחת בחשבון. גיבשנו מדריך בנושא באמצעות עו"ד גפנית לגזיאל שבבו, שותפה וראש תחום הגנת הפרטיות במשרד מ. פירון ושות' ועו"ד אופיר לוי, שותף במחלקת המיסים במשרד יגאל ארנון-תדמור לוי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
מה עושים אם רוצים לבטל עסקה שביצענו באינטרנט? אם רכשתם באתר שחלים עליו דיני הגנת הצרכן בישראל, והתחרטתם, אתם רשאים לבטל את הזמנת המוצר (לדוגמה: ביגוד והנעלה במידות סטנדרטיות, מוצרי חשמל וכו'), בתוך 14 יום מיום עשיית העסקה או ממועד קבלת מסמך המכיל את פרטי עשיית העסקה בהתאם, לפי המאוחר מביניהם.
1 צפייה בגלריה
קניות ברשת
קניות ברשת
קניות ברשת
(צילום: shutterstock)
אם מדובר בהזמנת שירות (ולא מוצר) שאינו שירות מתמשך (לדוגמה: הופעה, שירותי אנשי מקצוע למיניהם וכו'), אז עליכם להודיע על ביטול ההזמנה בתוך 14 ימים מיום עשיית העסקה ובכל מקרה לפחות שני ימים, שאינם ימי מנוחה, לפני המועד שבו השירות אמור להינתן.
עו"ד לגזיאל שבבו מדגישה כי "יש עסקאות עליהן כללים אלה לא יחולו, ושבכל מקרה לא ניתן לבטל אותן. לדוגמה: מוצרים שעלולים לאבד את ערכם במהירות כמו מוצרי מזון, מוצרים שיוצרו בייצור מיוחד עבורכם ועוד".
עו"ד גפנית לגזיאל שבבועו"ד גפנית לגזיאל שבבוצילום: סטודיו תומאס
אם ניתן וביטלתם את העסקה, בית העסק אמור להשיב לכם את כספכם, ככל ששולם, בתוך 14 ימים מיום קבלת הודעת הביטול. בית העסק יהיה רשאי לגבות מכם דמי ביטול בשיעור של 5% ממחיר העסקה שבוטלה, או 100 שקל לפי הנמוך מבין השניים.
במקרה של ביטול הזמנה, עליכם למסור לבית העסק הודעת ביטול באחת מהדרכים הבאות: בטלפון, בהודעה בעל פה אצל החברה, בכתובת משרדי החברה, בדוא"ל, בדואר רשום, בפקסימיליה (אם יש כזה) ובאתר האינטרנט - בקישור ייעודי שבית העסק אמור להציג בדף הראשי של האתר. אם ביטלתם את העסקה, לאחר קבלת המוצר, עליכם להחזיר את המוצר לבית העסק.
מה חשוב לדעת על פרטיות והגנה של אמצעי התשלום? לפני מסירת כרטיס האשראי ודאו שאתם נמצאים באתר מאובטח ומוצפן. אחד הסימנים הוא תמונה של מנעול בחלק התחתון של הדפדפן. סימן נוסף הוא כתובת האתר שלרוב תתחיל בקידומת HTTPS. בכל מקרה אל תשלחו את פרטי כרטיס האשראי ומידע אישי אחר באמצעות דוא"ל, שכן זוהי לא דרך התקשרות מאובטחת.
מה באשר לביטול עסקה כשמדובר באדם עם מוגבלות, אזרח ותיק או עולה חדש? במקרה כזה אתם רשאים לבטל בתוך ארבעה חודשים מיום ביצוע ההזמנה או ממועד קבלת מסמך המכיל את הפרטים בקשר עם ההזמנה, לפי המאוחר מבניהם, ובלבד שביצוע ההזמנה כלל שיחה בין העסק ללקוח בטלפון או בצ'אט (התכתבות בדוא"ל אינה נחשבת "שיחה"). בנוסף, דעו כי בית העסק רשאי לדרוש מכם להציג תעודה מתאימה.
אני רוצה להירשם למועדון לקוחות של עסק מסוים. מה עליי להכיר ולוודא לפני? תקנון מועדון הלקוחות הוא למעשה חוזה ביניכם לבין העסק שלמועדון הלקוחות שלו הצטרפתם. בתקנון תוכלו למצוא פרטים באשר למועדון אליו אתם מצטרפים, מה בדיוק אתם מקבלים בהצטרפותכם ומה אתם נותנים בתמורה, האם הוא לתקופה מוגבלת ואם כן - מהי, האם ההצטרפות כרוכה בתשלום ועוד. מדיניות הפרטיות יכולה לעתים להופיע בתוך תקנון מועדון הלקוחות ולעתים כמסמך נפרד.
מדיניות הפרטיות צריכה ליידע אתכם שמסירת המידע תלויה בהסכמתכם, מהו המידע שנאסף עליכם, לשם מה נאסף, למי הוא יועבר ומהן המטרות שלשמן יועבר. חשוב לקרוא בעיון את המסמכים האלה ולוודא שאתם מסכימים לתנאיהם, שכן ייתכן שהמועדון הוא בחינם, או שאפילו אתם מקבלים מתנות בעת הצטרפותכם, אבל למעשה המחיר שאתם משלמים על אותה הצטרפות או הטבות, הוא המידע שמסרתם אודותיכם.
עו"ד אופיר לויעו"ד אופיר לויצילום: יורם רשף

מספר המזל

אילו מיסים מוטלים על מי שמבצע קניות בחו"ל ברשת? עו"ד לוי מסביר כי יש שלושה סוגי מיסים העשויים להיות מוטלים על מוצר שנקנה בחו"ל: מס קנייה, מכס ומע"מ. מס קנייה מוטל על רשימת מוצרים וקטגוריות שנקבעו ושמשתנים מפעם לפעם. גם אחוז מס הקנייה משתנה בין סוגי המוצרים, ואף יכול להשתנות בהתאם לשווי המוצר הנרכש. למשל: מוצרי טבק, טלוויזיות, חלקי חילוף לרכבים וכו'.
מכס מוטל על סחורות ומוצרים הנכנסים לישראל. רשימת המוצרים אשר מוטל עליהם מכס ושיעורו משתנים מפעם לפעם, ויש משמעות גם לשווי המוצר הנרכש.
מע"מ יוטל על כל מוצר נרכש הגבוה מ-75 דולר, ובמקרה של טבק ואלכוהול גם על סכום הנמוך מכך.
באיזה סכום של קנייה אני יכול להיות בטוח שלא אדרש לשלם מכס או מע"מ? מספר המזל ברכישות מוצרים מחו"ל הוא 75 דולר. כל מוצר שנרכש בחו"ל (למעט מוצרי טבק ואלכוהול), הנמוך ממספר המזל יהיה פטור ממיסים. יצוין כי ערך המוצר יחושב ללא משלוח, ביטוח וכדומה. לדוגמה: משלוח בגדים שערכו הכולל 65 דולר ודמי המשלוח הם בסך 20 דולר (סך כולל של 85 דולר) - עדיין יהיה פטור מתשלום מיסים.
מתי נאלץ להוסיף כסף על מוצרים שקנינו בחו"ל דרך האינטרנט? אם מחיר המוצר הוא בין 76 דולר ל-500 דולר, יחול פטור מתשלום מכס. עם זאת, המוצר יהיה חייב במע"מ בשיעור 17%, ואם הוא נמצא ברשימת המוצרים החייבים במס קנייה - יהיה צורך לשלם גם אותו על מנת שהמוצר יגיע לרוכש.
אם מחיר המוצר מעל 501 דולר, המוצר עשוי להיות מחויב במע"מ, מס קנייה ומכס, ובתנאי שהוא נמצא ברשימות החייבות במכס ומס קנייה ולא קיים לגביו פטור. לכן, לא משתלם לייבא מוצרים יקרים באופן אישי, אלא לאחר בדיקה מדוקדקת על האפשרות שיוטלו על המוצר מגוון מיסים.
האם אפשר לעקוף את תשלום המיסים על-ידי פיצול חבילות? שתי חבילות או יותר שיישלחו מאותו ספק לאותו לקוח בהפרש של עד 72 שעות, ייחשבו כמשלוח אחד שפוצל, ומסי היבוא יחושבו לפי ערכם הכולל. כלומר, הזמנות של לקוח מאותו ספק תוך הפרש של 72 שעות לפחות יזכו בחישוב נפרד של כל ערך של הזמנה.
מה שרבים עושים זה לחלק את ההזמנה בין בני זוג/בני הבית ואז לכל אחד מהם יש תקרה של 75 דולר. חשוב גם לזכור שאתרים כמו אמזון ואיביי הם אתרים עם אלפי ספקים, כך שאם הזמנתם מספקים שונים אפילו שזה באותו אתר - יש לכם תקרה של עד 75 דולר אצל כל אחד מהם.