פורים בפתח, ולצד חגיגות התחפושות שכבר התחילו בבתי הספר ובגנים, גם אוזני המן כבר מציפות את המדפים בקונדיטוריות וברשתות. בדקנו מה קרה למחירי אוזני המן בקונדיטוריות המובילות וברשתות השיווק. הבדיקה מראה שגם השנה, כמה לא מפתיע, האוזן המשולשת התייקרה - כתוצאה מהעליות המתמשכות של מחירי חומרי הגלם ומוצרי המזון מאז הקורונה. במקביל, מדיווחי הרשתות עולה שהמלחמה ומצב הרוח הירוד לא משפיעים על המכירות, שדומות בהיקפים לאלה של השנים הקודמות.
מבין הקונדיטוריות, את עליית המחיר הגבוהה ביותר מצאנו בקונדיטוריית האוס אוף דלאל בתל-אביב, שבה מוכרים אוזני המן של השף-קונדיטורית תימור לביא וצוות הקונדיטוריה בעבודת יד במילויי פרג, שוקולד חלב ופרלינה, פיסטוק ודובדבן אמרנה. לפני שנה מכרה הקונדיטוריה כל יחידה ב-5 שקלים. השנה - 7 שקלים ליחידה. התייקרות של 40%, לא פחות. בהאוס דלאל אומרים בתגובה: "הסיבה להתייקרות היא עליית מחירי חומרי הגלם, ובראש ובראשונה חמאה ויבוא מיוחד של ריבת חלב מארגנטינה, וכמובן גם השנה יש עלייה משמעותית בעלויות כוח אדם".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
11 צפייה בגלריה
אוזני המן ללא גלוטן
אוזני המן ללא גלוטן
אוזני המן
(צילום: אמיר מנחם)
גם ברשת בוטיק סנטרל ההתייקרות משמעותית מאוד. ברשת מוכרים אוזני המן בשלושה טעמים: שוקולד, פרג, ואגוזים ותמרים, ב-3 שקלים ליחידה, לעומת 2.5 שקלים בפורים אשתקד - עלייה של 20% (בקנייה מעל 16 יחידות, המחיר ליחידה יורד ל-2.5 שקלים).
רשת קונדיטוריות מאפה נאמן - שמציעה קולקציית אוזני המן מבצק פריך במגוון מילויים כמו פרג ותמרים - מוכרים ק"ג בתפזורת ב-89 שקל, לעומת 79 שקל בפורים אשתקד - 13% יותר. בנאמן אומרים בתגובה: "על רקע התייקרויות של עשרות אחוזים בחומרי הגלם, חומרי האריזה והשכר, ולאחר שהרשת ספגה במשך תקופה את העליות, נאלצנו להעלות מעט את המחיר. במקביל יצאנו במבצע לחג של שני מארזים, 350 גרם האחד, של מיני אוזני המן ב-69.90". המחיר לק"ג הוא כ-100 שקל. מיני אוזני המן נחשבות למוצר יקר יותר מאוזני המן רגילות בתפזורת. עם זאת, למען ההגינות חייבים לציין כי המחירים במאפה נאמן עדיין נמוכים בהשוואה למתחרים.
בקונדיטוריות שני נמכר לפני שנה ק"ג אוזני המן ב-139 שקל, והשנה המחיר עלה ל-149 שקל - התייקרות של 7%. ברשת מוכרים אוזני המן במילויי פרג, שקדים, סופלה שוקולד בלגי, אגוזים, תמרים או שוקולד ילדודס. רשת שני: "ההתייקרות היא עקב עליית המחירים הגבוהה מאוד של חומרי הגלם, והיא אף לא מבטאת עדיין את מידת ההתייקרות. כלומר, יש כאן ספיגה של הרשת בהשוואה לשנה שעברה".
ברשת קונדיטוריות ביסקוטי נמכרות השנה אוזני המן (במילויי שוקולד בלגי, פרג הדרים, קורנפלקס עם חלב, מרמלדה ושוקולד לבן, או מוקה פקאן) ב-44 שקל לאריזת 300 גרם, כלומר 147 שקל לק"ג – לעומת 143 שקל לק"ג בשנה שעברה. זו עלייה של כ-3%. בביסקוטי אומרים בתגובה: "העלינו את מחירה של קופסת אוזני המן בשקל אחד בלבד - מ-43 ל-44 שקל, באופן שאפילו לא מתקרב לגלם את מלוא עליית התשומות עבורנו, לאור העלייה הדרמטית ביחס לשנה שעברה במחירי חומרי גלם כמו חמאה, אגוזים, ביצים ושוקולד והעלייה בהוצאות הקבועות".
בקונדיטוריית לחם יין ביהוד מוכרים אוזני המן במילוי פרג, שוקולד חלב, חלבה מעודנת, ותמרים ואגוזי מלך. השנה המחיר הוא 143 שקל לק"ג. בפורים אשתקד הוא היה 142 שקל לק"ג. התייקרות זניחה.
יש גם רשתות קונדיטוריות שלא העלו השנה מחירים, בהן רולדין, שמו, לחמים, האופט וגוטלה. עוד חשוב לציין כי בחלק מהקונדיטוריות קשה להשוות מחירים כי האוזניים נמכרות על בסיב מספר יחידות ולא על בסיס משקל.

התייקרות בחלק מהרשתות

ומה קורה ברשתות השיווק? על פי בדיקת המועצה לצרכנות, המבוססת על דיווחי המחירים של הרשתות לפי אתר פרייסז, שיאנית ההתייקרויות היא רשת יש חסד, שבה נמכרו לפני שנה אוזני המן במילוי שוקולד ב-29 שקל לק"ג, והשנה המחיר עומד על 40 שקל לק"ג – עלייה של 38%.
ברשת יוחננוף נרשמה עלייה של 15% ל-45 שקל לק"ג, ביינות ביתן סיטי עלייה של 15% ל-54 שקל לק"ג, ובויקטורי עלייה של 15% ל-47 שקל לק"ג. בשופרסל אקספרס עלה המחיר ב-13% ל-54 שקל לק"ג.
ברשת שוק מהדרין עלה המחיר ב-12% ל-54 שקל השנה. עם זאת, בסניף הרשת בנתניה מצאנו ביום שני השבוע מבצע של מארז 500 גרם ב-11 שקל, כלומר 22 שקל לק"ג. ביינות ביתן בסיטי התייקרו אוזני המן ב-9% ל-51.67 שקל לק"ג. מגה בעיר העלתה ב-7% ל-53.52 שקל לק"ג. ואילו ברשתות שופרסל דיל, שופרסל דיל אקסטרא, שופרסל שלי ובאתר שופרסל אונליין, ק"ג אוזני המן עולה 49 שקל - התייקרות של 2%. מחסני השוק ייקרה ב-1% ל-52 שקל לק"ג.
ויש רשתות שבהן המחיר לא השתנה, בהן רמי לוי, שבה אוזני המן נמכרות ב-45 שקל לק"ג (עם זאת, בסניף רמי לוי במתחם רוגובין בנתניה מצאנו מארז 500 גרם ב-14.90 שקל, שהם 29.80 שקל לק"ג, וגם מבצע שני מארזי חצי קילו ב-18.90 שקל), וכן חצי חינם (42 שקל) ורשתות נוספות.
במועצה לצרכנות בדקו גם מחירים של סל זהה של תשעה מוצרי משלוח מנות השנה לעומת מחירו בפורים שעבר, ומצאו התייקרות ממוצעת של כ-6%. לפי בדיקת המועצה, הסל הזול ביותר נמצא ברשת יש חסד, על אף שגם אצלה התייקר הסל ב-17% לעומת 2023. הסל היקר ביותר נמצא ברשת אלונית. "הממצאים ממחישים את חשיבות השוואת המחירים על ידי הצרכן בין הרשתות לפני הרכישה", אומרים במועצה.

בדקנו: איפה תמצאו את אוזן המן הכי טעימה בארץ?

מצעד אוזני המן הכי טעימות בישראל: השנה בולטת מגמת הרטרו לקלאסיקות - פרג ותמרים. חשוב לציין, גם כאן: חלק מהאוזניים המנצחות יקרות, אפילו מאוד.
פאנל הטועמים שלנו הורכב מ-50 איש, ביניהם לוחמי גולני בצפון, עובדי עירייה ומשפחות עם ילדים בגילים שונים, שדירגו במבחן עיוור מגוון של עשרות אוזני המן. הטועמים התבקשו להתייחס לקטגוריות הבאות: מראה, גודל, טעם, מרקם, פריכות הבצק והמילוי. לתוך הדירוג שיקללנו גם את המחיר ביחס לתמורה ועדיין יש גם אוזניים יקרות במצעד. ברוח החג, האוזניים שזכו לציונים נמוכים לא מוזכרות במצעד - בחרנו לציין רק את המצטיינות בקטגוריות השונות.
מימי ונונו | 140 שקל לקילו אוזני המן במילוי שוקולד זכו לציון גבוה, כולל הגרסה ללא גלוטן. מארז 9 יחידות - 42 שקל (ללא גלוטן - 45 שקל). גם סופלה השוקולד של קונדיטוריית שני זכו לציון גבוה. 49 שקל למארז 17 יחידות.
11 צפייה בגלריה
אוזני המן של מימי ונונו
אוזני המן של מימי ונונו
אוזני המן של מימי ונונו
(צילום: דניאל לילה)
גוטלה | 160 שקל לקילו אוזני המן של גוטלה (אבן יהודה) זכו לניקוד גבוה: בצק חמאה במילוי פיסטוק ושקדים בעבודת יד. קרובות בניקוד האוזניים במילוי שקדים, פיסטוק ופטל בפופ אנד פופ בייקרי במגדלי הארבעה בת"א של השף קונדיטור עופר בן נתן. 7 שקלים ליחידה.
11 צפייה בגלריה
אוזני המן של גוטלה
אוזני המן של גוטלה
אוזני המן של גוטלה
(צילום: רותם לוגסי)
מאפיית לחמים | 189 שקל לקילו הטועמים אהבו את אוזני המן המלוחות על בסיס חמאה, בטטות מקורמלות, גבינת פטה ואגוזי מלך. גם גרסת תפוחי האדמה עם בצל מטוגן זכתה לציון גבוה. המחיר זהה לשנה שעברה.
11 צפייה בגלריה
אוזני המן של לחמים
אוזני המן של לחמים
אוזני המן של לחמים
(אוזני המן של דלאל)
לחם יין | 143 שקל לקילו אוזני המן במילוי פרג קלאסי ובמילוי חלבה מעודנת זכו לאהדת הטועמים. גם אוזני המן של ביסקוטי במילוי קורנפלקס וחלב דורגו גבוה, בעיקר אצל הילדים בפאנל (44 שקל ל-300 גרם).
11 צפייה בגלריה
אוזני המן של לחם יין
אוזני המן של לחם יין
אוזני המן של לחם יין
(צילום: דן פרץ)
האופט | 175 שקל לקילו הטועמים אהבו: אוזני המן במילוי קלאסי - תמרים ופרג - עבודת יד של השף קונדיטור עומרי לוין. 35 שקל למארז של 200 גרם. אין שינוי במחיר מפורים אשתקד.
11 צפייה בגלריה
אוזני המן של האופט
אוזני המן של האופט
אוזני המן של האופט
(צילום: איריס ליפשיץ קליגר)
שמו | 6 שקלים ליחידה שומר על אהדת הטועמים: אוזני המן מבצק שמרים במילוי פרג/ ריקוטה וצימוקים/ אגוזים. לא התייקרו משנה קודמת.
11 צפייה בגלריה
אוזני המן של מיקי שמו
אוזני המן של מיקי שמו
אוזני המן של מיקי שמו
(צילום: דניאל לילה)
רולדין | 140 שקל לקילו ניצחה במבחן הטעם: אוזן המן סבלה שקדים במילוי אגוזים וטופי קרמל. שווה אזכור גם האוזן בגודל אקסטרה לארג': בראוניז נוצ'ולה ביאנקו - 18 שקל ליחידה.
11 צפייה בגלריה
אוזני המן של רולדין
אוזני המן של רולדין
אוזני המן של רולדין
(צילום: רונן מנגן )
מאפה נאמן | 89 שקל לקילו דורגו גבוה: אוזני המן מבצק פריך במילויים קלאסיים: פרג ותמרים. למרות שהתייקרו מעט משנה שעברה, עדיין מנצחות בקטגוריית התמורה ביחס למחיר.
11 צפייה בגלריה
אוזני המן של מאפה נאמן
אוזני המן של מאפה נאמן
אוזני המן של מאפה נאמן
(צילום: גילי אבירם)
בוטיק סנטרל | 14 שקל ליחידה המנסטרדם קנה את הטועמים: שילוב של עוגיית אמסטרדם מבצק שוקולד פאדג' עם פרלין שוקולד לבן בצורת אוזן המן. מדובר במשולש גדול משמעותית בהשוואה למקובל.
11 צפייה בגלריה
אוזני המן של בוטיק סנטרל
אוזני המן של בוטיק סנטרל
אוזני המן של בוטיק סנטרל
(צילום: טל סיון ציפורין)
האוס אוף דלאל | 7 שקלים ליחידה מבית היוצר של שף קונדיטורית תימור לביא: אוזניים במילוי שוקולד, חלב ופרלינה. הטועמים מאוד אהבו. המחיר התייקר בשני שקלים ליחידה.
11 צפייה בגלריה
אוזני המן של דלאל
אוזני המן של דלאל
אוזני המן של דלאל
(צילום: אסף קרלה)