בשיתוף אתר "המקצוענים"
גג האיסכורית נפוץ מאוד בתחום הבנייה הקלה. הוא קל ונוח לעבודה וניתן להתקין אותו במקומות בהם לא ניתן להתקין גג רעפים. מדובר בחומר קל משקל שניתן להתקין בקלות ובמהירות.
הוא עשוי מחומרים עמידים שלא ידרשו מכם תחזוקה מרובה, והוא נחשב לחומר מבודד וחסין אש.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
ואולם, כמו שאר סוגי הגגות, גם במקרה של גג איסכורית אתם עלולים לסבול מנזילות מים ומבעיות רטיבות, אם לא תתקינו אותו נכון או תתעלמו מסימנים לליקוי איטום, לרוב עקב בלאי טבעי או תזוזות בקרקע.
מתי צריך לאטום את גג האיסכורית, אילו שיטות קיימות ואיך תזהו את הליקויים בגג? בדקנו.

באילו מקרים תתאים התקנה של גג איסכורית?

כאמור, גג האיסכורית מהווה פתרון למבנים שנבנו בבנייה קלה או כאלה שלא ניתן להתקין עליהם רעפים. לרוב, גגות איסכורית יהיו מפאנל מבודד שעשוי משכבה של פח, פוליאוריטן מוקצף ומעליו שכבת פח נוספת.
הרכבת הפאנלים היא כמו של לגו, כך שאין צורך באיטום של גג שעשוי מפאנל מבודד. זאת, רק אם הוא הורכב בצורה מקצועית.
במקרה של התקנה רשלנית, שבה לא דואגים לשיפוע תקין, מי גשמים יקוו על הגג, ובסופו של דבר ימצאו דרכם מטה, מכיוון החיבורים של לוחות הגג או בחיבור שבין הגג לקירות הבית.
אגב, גם במקרים של התקנה מקצועית, הרי שבמקרים של תזוזות בקרקע, ייתכנו תזוזות מבנה שיכולים לגרום לניתוקים של הפאנלים, וצורך באיטום החיבורים שביניהם כעבור כמה שנים.
האיסכורית עשוי פח או פלדה מגלוונת, המגיע בלוחות בעלי 4-5 גלים ראשיים. את לוחות הפלדה ניתן לקבל בגדלים ואורכים שונים ובמגוון רחב של גוונים.

כיצד מתקינים גגות איסכורית?

תהליך ההתקנה של גג איסכורית נחשב לקל יחסית, שכן מדובר בבנייה קלה. תחילה, בעל המקצוע יבריג את השלד שיתמוך בלוחות הפח.
לאחר מכן, הוא יוסיף חומרי בידוד מתאימים (קלקר או צמר סלעים) בכדי להשיג בידוד תרמי ואקוסטי וכן להפוך את הגג לחסין מפני אש. לבסוף, הוא יניח את לוחות הפח כשהם צמודים זה לזה, לכל אורך המשטח.

באילו מקרים יהיה צורך בתיקון כשלי איטום?

כאמור, התקנה מקצועית, לרוב תצריך איטום חוזר של גג האיסכורית. ואולם, בנייה לקויה של גג האיסכורית תגרום לתקלות ולרטיבות. מקרים של בנייה לקויה יתאפיינו בשיפוע חסר שיגרום להצטברות שלוליות מים על הגג. כשלים אלו, יובילו עם הזמן לנזקים בשטח הגג ולצורך בעבודת איטום חדשה ויעילה.
כשלי איטום נוספים שידרשו עבודת איטום חדשה על גג האיסכורית יופיעו במקרים אלו: כשיש נזילה בחיבור שבין קירות הבית לגג, כשיש נזילה בין הלוחות המותקנים על הגג או שיפוע לא תקין בגג אותו ניתן לתקן נקודתית (במידה ויש צורך בהגדלתו) או בבנייתו מחדש במקרים בהם השיפוע לא קיים כלל.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בנוסף, במבנים בהם מתרחשות תזוזות קרקע ישנו גם בלאי טבעי. תזוזות אלה, יגרמו ללוחות גג האיסכורית להתנתק אחת מהשנייה ועם הזמן, ייווצר מרווח שיאגור בתוכו מים ויוביל בהמשך לרטיבות ונזילות.

איטום גג איסכורית: חומרים משחתיים הם הפתרון המתאים ביותר

בדומה לשיטות האיטום הקיימות בשאר הגגות, גם את גג האיסכורית ניתן לאטום באמצעות יריעות ביטומניות או עם חומרי איטום משחתיים. ואולם, ההמלצה הנכונה יותר לגג מסוג זה, תהיה לאטום אותו עם חומרי איטום משחתיים. הסיבה לכך, היא הליך הריתוך של היריעות הביטומניות אל הגג כדי ליצור איטום חזק ויעיל. כאשר היריעות ירותכו אל חומר הפח המרכיב את האיסכורית, הוא עלול להתעקם והתוצאה לא תהיה מקצועית ומספקת.
לכן, שימוש בחומרים משחתיים מהווה פתרון טוב ויעיל עבור גגות איסכורית. החומרים המתאימים ביותר הם החומרים הפוליאריטנים שנחשבים לעמידים לאורך זמן.
בשיטה זו, יתחיל הגגן את העבודה עם ניקוי עמוק של כל שטח הגג. לאחר מכן, יסגור את כל הפתחים והסדקים (במידה ויש), ימרח חומר מקשר ולבסוף, יישם את חומרי האיטום על כל שטח הגג.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מתי עבודת האיטום תהפוך למורכבת ויקרה יותר?

עבודת האיטום תהיה מושפעת מכמה סיבות עיקריות כמו שיטת התמחור (שתהיה מושפעת מגודל הגג), חומרי האיטום בהם ישתמש בעל המקצוע, העבודות הנלוות לעבודת האיטום והנגישות לגג.
בגגות ששטחם קטן מ-50 מ"ר, המחיר שיתנן לעבודה יהיה גלובלי. אך בגגות גדולים יותר, שיטת התמחור תהיה לפי מ"ר. בתמחור לפי מ"ר תיווכחו לכך שככל שהגג יהיה גדול יותר, כך מחיר העבודה יהיה נמוך יותר.
שיטת האיטום ובחירת החומרים תשפיע גם היא על המחיר ורכישה של חומרי איטום איכותיים (העומדים בתו התקן) יהיו יקרים יותר אך, יחזיקו לאורך זמן.
מעבר לחומרים ולשיטת התמחור, מחיר העבודה ומורכבותה ייקבעו גם לפי העבודות הנלוות אותן יצטרך לבצע הגגן. מה למשל? ניקוי יסודי של הגג מציוד, סתימת חומרים וסדקים ושעות העבודה שידרשו לאיטום גגות גדולים. ככל שהגישה לגג תהיה מורכבת יותר, וככל שיהיה צורך בפעולות מורכבות (סנפלינג, שימוש במנוף או כמות גדולה יותר של פועלים), הדבר יבוא לידי ביטוי במחיר הסופי.