בשיתוף אתר "המקצוענים"
כשהבית מבודד היטב, מעטים החודשים שתפעילו את המזגן לצורך קירור או חימום. הבעיה: רבים לא מודעים לכך, ומגלים זאת רק בשלב של סיום הבנייה או השיפוץ.
נכון, שיפוץ ירוק הוא לעתים יקר יותר, אך בחישוב כולל הוא יכול לחסוך לכם הרבה מאוד כסף. במקרה זה, שיקול העיצוב צריך להיות משני, והבחירות שתעשו ישפיעו לא רק על חשבון החשמל ועל איכות הסביבה אלא גם על איכות החיים שלכם בבית.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מהי נוחות תרמית?

מטרת הבידוד התרמי היא לעכב מעבר של חום או קור דרך מעטפת המבנה. בבית מבודד היטב, שינויי הטמפרטורה בתוכו קטנים יחסית, ושינויים בטמפרטורה החיצונית כמעט שאינם מורגשים בו.
בידוד הקירות החיצוניים במהלך שיפוץ הבית יכול לצמצם משמעותית את צריכת האנרגיה המושקעת בחימום ובקירור הבית.
"בידוד הבית משפר גם את ה'נוחות התרמית', אשר מעלה את איכות החיים ואת שביעות הרצון של דיירי הבית", אומרת טל מילס, מנכ"לית המועצה הישראלית לבנייה ירוקה.
"אנו נרגיש הרבה יותר נוח בבית שבו הטמפרטורה היא של לא פחות מ-18 מעלות בחורף ולא יותר מ-24 מעלות בקיץ, אם אנו מתגוררים בשפלת החוף, אזור בו סביבת הלחות גבוהה.
"לעומת זאת, אם אנו מתגוררים בסביבה יבשה (כמו הנגב), נרגיש נוח בבית שבו הטמפרטורה לא עולה על 26 מעלות".
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

בידוד קירות: מה משפיע על איכות הבידוד?

הבידוד נועד לעכב את חדירת החום מהחוץ לפנים בעונת הקיץ, ואת מעבר החום מהפנים אל החוץ בעונת החורף.
יעילות הבידוד תלויה במספר גורמים. ביניהם: מאפייני האקלים המקומי, מבנה הבית ומיקומו ביחס לשמש, חומרי הבנייה ואופן הבנייה וכן הלאה.
מרבית חומרי הבידוד מתבססים על כליאת אוויר, משום שאוויר כלוא שאינו בתנועה נחשב למבודד טוב (מהסיבה שהוא מוליך חום גרוע).
מהם חומרי הבידוד הנפוצים לשימוש בארץ?
מילס: "צמר סלעים, צמר זכוכית, טיח תרמי ופוליסטירן מוקצף (קלקר)".
למה כדאי לשים לב בשלב התכנון שקודם לבנייה או לשיפוץ בפועל?
מילס: "ראשית, מומלץ להתייעץ עם בעל מקצוע המומחה לבידוד מבני מגורים. מי למשל? יועץ בידוד ואיטום, יועץ בנייה ירוקה או אדריכל. כך, אפשרות הבידוד המתאימה ביותר תותאם לבית שלכם".
לפי מה נקבע בד"כ סוג הבידוד וכמות הבידוד?
מילס: "סוג חומר הבידוד נבחר על בסיס מבנה הקיר. כמות הבידוד הנדרשת, נקבעת בהתאם לחומר הבידוד שבחרנו ולאקלים המקומי. ככל שהאזור יותר יבש ויותר הררי, יהיה צורך בבידוד מוגבר יותר".
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מבחוץ או מבפנים: כיצד תדעו היכן למקם את שכבת הבידוד של הקיר?

גם למיקום חומר הבידוד יש השפעה על כושר הבידוד שלו. הפתרון האולטימטיבי הוא למקם את שכבת הבידוד בחלק החיצוני של הקיר.
זאת, משום שזה מבטיח יעילות תרמית גבוהה יותר, ואינו מקטין את שטח הפנים של הבית. הבעיה היא שאופציה זו אפשרית במקרה של שיפוץ בית פרטי או יחידת דיור נפרדת.
"בבתים משותפים, לא ניתן לבצע שינויים בקירות החיצוניים של המבנה, ללא הסכמת כל הדיירים", מציינים במרכז המידע למשפץ של אתר "המקצוענים".
"במקרים אלו, פעמים רבות אין ברירה אלא להסתפק בבידוד הצד הפנימי של הקיר. זה יותר פשוט ויותר זול לביצוע. זכרו שבידוד חיצוני של מבנה קיים, עולה הרבה יותר לאור הצורך בשימוש בחומרי גמר עמידות בפני רטיבות וקרינת השמש והן בשל הצורך לממן הרמת פיגומים חיצוניים".
כיצד מבודדים דירה בבית משותף, שלא במסגרת שיפוץ כולל של הבניין?
"במקרה כזה, שיפור הבידוד הוא באמצעות יצירת שכבה עבה יותר של הקירות החיצוניים", מוסיפים במרכז המידע.
"עושים זאת באמצעות הוספת חומרי בידוד בחלק הפנימי של הקירות, וסגירתם בקיר כבס. ככל שהשכבה עבה יותר, והחומר המבודד איכותי יותר, כך דרגת הבידוד תהיה גבוהה יותר. כאמור, החיסרון הוא שהדבר מצמצם מעט את שטח הפנים של הבית".
מה עושה מי שבתקציב מוגבל, אך עדיין מעוניין לשפר את הבידוד של המבנה, או אפילו מתגורר בדירה שכורה ואין באפשרותו לשפץ אותה?
מילס: "ראשית, מומלץ לתת עדיפות ראשונה לבידוד הקיר החיצוני בחזית המערבית של הדירה. זאת, משום שהיא סופגת שמש ישירה בשעות החמות של היום החל משעות הצהריים ועד שעות הערב.
"שנית, בשכירות ארוכת טווח, שווה להשקיע בבידוד החלק הפנימי של הבית באמצעות חיפוי עם קירות גבס, לפחות של חלק מהחללים".
החיסכון בהוצאות חימום וקירור הוא גדול, ופעמים רבות בעלי נכסים יסכימו להתחלק אתכם בהוצאות הבידוד. כמו כן, בידוד תרמי טוב, ישפר לרוב גם את הבידוד האקוסטי. וכך, אם אתם מתגוררים באזור רועש במיוחד, תתפסו שתי ציפורים במכה אחת.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

ניצול מסה תרמית למיתון טמפרטורה

כשמדברים על מסה תרמית בתוך המבנה, מתכוונים בעיקר לרצפה של הבית, אך גם לקירות המעטפת, למחיצות פנימיות ולריהוט בנוי.
אם אלו עשויים מחומרים אשר אוגרים חום באיטיות ומשחררים אותו באיטיות, ניתן להיעזר בהם למיתון הטמפרטורה של החלל.
"ככל שחומרי הבנייה והגמר בעלי דחיסות גבוהה יותר, והם לא מכילים חללי אוויר, המסה התרמית שלהם תהיה יעילה יותר", מפרטת מילס.
"כאמור, במרבית המקרים המסה התרמית העיקרית בבתים בישראל היא ברצפה. זאת, למעט קירות חדרי ממ"ד אשר עשויים בטון (הנחשב לחומר עם מסה תרמית גבוהה)".
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כיצד פועלת המסה התרמית?
מילס: "בחורף, בשעות היום, השמש חודרת לתוך הבית דרך החלונות ומחממת את חלל הבית ואת המסה התרמית של הרצפה והקירות. לאחר שקיעת השמש, עם ירידת הטמפרטורות, החום שנאגר במסה התרמית משתחרר לחלל הבית באיטיות ושומר על טמפרטורה נעימה.
לדבריה, "בקיץ מתקיים תהליך הפוך. בשעות הבוקר, כשבחוץ הטמפרטורה מתחילה לעלות, ההתחממות האיטית של המסה התרמית מסייעת לשמירה על טמפרטורה קרירה בחלל הבית.
ניצול יעיל של תכונה זו של חומרים יכול לחסוך בהוצאות האנרגיה של הבית לחימום או לקירור.
"הדבר יעיל במיוחד באזורים בהם יש הפרשי טמפרטורה גדולים בין שעות היום לשעות הלילה", מסבירה מילס.
"כלומר, הפרש של לפחות 6 מעלות צלזיוס. בישראל, האזורים המומלצים לניצול המסה התרמית הם אזורי הרים ומדבריות. כלומר, בירושלים, בגליל ובנגב".
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כיצד עושים שימוש בבחירת חומרי חיפוי הרצפה לצורך ניצול המסה התרמית לייצוב הטמפרטורה?
מילס: "ראשית, רצוי להימנע משימוש בשטיחים או בפרקט, שכן אין להם מסה תרמית משמעותית. שנית, בחדרים בחלונות הפונים לכיוון דרום, כדאי שהרצפה תהיה מחומרים שאינם מבודדים ובעלי מסה תרמית גבוהה יחסית: קרמיקה, שיש או טרצו".
האם יש קשר בין בידוד הבית לניצול של המסה התרמית?
מילס: "בהחלט. תנאי לניצול אופטימלי של המסה התרמית הוא שהבית יהיה מבודד היטב".