לסיפורה המתסכל של רחל גניש, ניצולת שואה בת 81 שגרה בבת ים, נחשפנו בנובמבר של השנה שעברה, כאשר בתה של רחל, מאיה מרב ועו"ד אריק כהן שמלווה אותה, התראיינו לתוכנית של דנה ספקטור ורן שריג ב-ynet radio. באותה שיחה התברר שלגניש חוב של לא פחות מ-150 אלף שקל על ארנונה ומים, שהועבר אליה מבעלה שנפטר. כשנפטר, כל החובות שלו עברו באופן אוטומטי לגניש, למרות ששנים כבר לא גרה איתו.
בהתחלה, מסתבר, העירייה בישרה לה על החוב שהועבר אליה מבעלה, ולאחר מכן החתימו אותה על הוראת קבע כדי לשלם את החוב. למרות פניות חוזרות ונשנות של ילדיה בליווי עורך הדין כהן העירייה לא נענתה לבטל את החוב, והתשלומים הגבוהים נמשכו.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
רחל גניש
רחל גניש
רחל גניש
(צילום: פרטי)
אחרי הפרסום ב-ynet radio, רבים הגיבו לציוץ של דנה ספקטור שסיפר את הסיפור, וחלק מהם ניסו לעזור - אך חודשים אחר הבקשות החוב נשאר בעינו, על אף המאבק הארוך והפניות לגורמים הרלוונטיים. אחרי הציוץ השני של ספקטור והמשך המעקב אחרי הסיפור בתוכנית הרדיו של ספקטור ושריג, במשרד הפנים בדקו את הנושא, והשבוע, ערב חג הפסח, אחרי מאבק ממושך - החוב נמחק.
"רחל בכתה אתמול מרוב שמחה", כתבה ספקטור בציוץ שהעלתה אחרי הבשורה המשמחת. "היא לא הפסיקה להגיד איך החיים חזרו אליה. אושר שאי אפשר להכיל. חופשיה בחג החירות".
עו"ד אריק כהן, המתמחה בתחום הרשויות המקומיות והמיסוי המוניציפאלי, אשר טיפל בתיק, מסר: "בעקבות פניית משפחתה של הלקוחה - ניצולת שואה בת 81, משרדנו בחן את טענות העירייה ומצא כי מדובר בחוב מופרך ושגוי שלא היה מקום להשיתו. כך, בין היתר, מבדיקתנו נמצא כי במהלך השנים הלקוחה שילמה לעירייה מאות אלפי שקלים כך שכלל לא קיים חוב ולא בכדי מדובר בדרישת תשלום שכלל אינה מפורטת. אם בכך לא די, מבדיקתנו התברר כי לא ניתנו לה מלוא ההנחות המגיעות לה, לרבות הנחה בארנונה מכוח חוק נכי רדיפות הנאצים ו/או מכוח היותה אזרחית ותיקה. בסופו של יום העירייה קיבלה את טענותינו והורתה על ביטולה המלא של דרישת התשלום". כהן ציין שהעירייה ביטלה את החוב של דירת המגורים שלה ומשרד הפנים ביטל את החיוב על הדירה של בעלה.
ממחלקת הרווחה של עיריית בת ים נמסר בתגובה: "מחלקת הרווחה פעלה במספר מישורים בכדי לסייע לגב' גניש. אנו מברכים על כך שמשרד הפנים נענה לפנייתנו ומחק את חובותיה של גב' גניש, מאחלים לה רפואה שלמה ואריכות ימים".
ממשרד הפנים נמסר בתגובה: "המשרד פעל וקידם את הנושא במהירות שיא במטרה לתקן את העוול שנגרם לגב' גניש ואישר לרשות המקומית את מחיקת החוב. אנו מאחלים לה אריכות ימים ושנים וחג שמח".