גוגל תחזיר ללקוחות בישראל 46.5 מיליון שקל: ישראלים רבים קיבלו בימים האחרונים הודעות מייל מהחברה ולפיהן מגיע להם החזר כספי בעקבות פשרה בתביעה ייצוגית שהוגשה ב-2017, שעסקה בחידוש אוטומטי של דמי מינוי באפליקציות שגוגל מוכרת בחנות האפליקציות שלה, גוגל פליי.
לפי הסכם הפשרה בייצוגית יפוצה כל משתמש ישראלי שכתובת החיוב הרשומה בפרופיל התשלומים שלו בגוגל פליי היא בישראל, ושרכש מינוי לאפליקציה המוצעת בשירות וחויב בגינו בדמי מינוי תקופתיים (שבועיים, חודשיים או שנתיים) לפחות פעמיים ברציפות. ההסכם יחול על אלפי ישראלים שרכשו מינויים כאלה מ-18 במאי 2010 עד מועד אישור הסכם הפשרה ביוני 2023. מדובר בפיצוי שנע בין שקלים בודדים עד יותר מ-150 שקל.
תפוצו ב-25%-55% מדמי המינוי
הפיצוי יחולק לשתי תקופות שימוש - מ-18 במאי 2010 עד יוני 2022 ומיוני 2022 עד יוני 2023. לגבי התקופה הראשונה: מנויים שנרשמו למינוי שנתי יפוצו ב-55% מדמי המינוי בגין תקופת חיוב אחת. מנויים שנרשמו למינוי שבועי או חודשי, יפוצו באופן דומה, ובלבד שחויבו לא יותר מחמש פעמים. משתמשים שרכשו וביטלו את המינוי, יפוצו ב-25% מדמי המינוי בגין תקופת החיוב שבמהלכה ביטלו את המינוי.
בתקופה השנייה (למשתמשים שעשו מינוי לאפליקציה מיוני 2022 עד יוני 2023) ישולם פיצוי בסך של 1.217 מיליון שקל, שמחושבים בסכום הפיצוי הכולל. גם כאן הפיצוי ישולם בהתאם לזמינותם של אמצעי התשלום במערכות גוגל.
לגבי לקוחות שכבר אין להם אמצעי תשלום שמוזן במערכות גוגל והם זכאים לסכום העולה על 150 שקל בגין עסקת מינוי בודדת - יישלח להם מייל לכתובת המעודכנת בגוגל בדבר אפשרותם לעדכן את אמצעי התשלום שלהם. לקוחות כבר קיבלו הודעה שלשונה היא "לא הצלחנו להפיק עבורך החזר כספי עקב בעיה באמצעי התשלום שלך. כדי לתקן את הבעיה, עליך לעדכן את פרטי התשלום". כלומר, גוגל תשיג מהפשרה עוד לקוחות שהזינו ככרטיס אשראי למערכת.
הסכם פשרה מפוקפק
התובע הייצוגי תבע את גוגל אחרי שהוריד מגוגל פליי אפליקציית אינטרנט רימון, הכוללת שירות לסינון תכנים. לטענתו, בתום שנה של שימוש המינוי חודש ללא ידיעתו. כשגילה זאת ודרש החזר כספי – גוגל סירבה וכך גם אינטרנט רימון. הוא הגיש את התביעה הייצוגית בטענה כי אין הבהרה ראויה בגוגל פליי שהתשלום לאפליקציות מתחדש באופן אוטומטית, בניגוד לחוק הגנת הצרכן.
לפי הסדר הפשרה שהושג בין הצדדים, גוגל לא רק תפצה צרכנים אלא גם תיידע אותם שהמינוי מתחדש אוטומטית בדרך ברורה יותר: "גוגל תבהיר במסגרת מסמכי ההתקשרות שמינוי לאפליקציה בשירות הוא לתקופה בלתי קצובה, וכי הוא כרוך בתשלום דמי מינוי עתידיים". היועצת המשפטית לממשלה התנגדה לכך, משום שלדידה מדובר בהודעה עמומה ולא מספקת, שאינה מיידעת את הצרכן על החידוש האוטומטי בכל שלבי העסקה.
גוגל אף התחייבה שתאפשר לצרכנים לבחור מראש אופציית ביטול מיידי לצרכן (עד שלושה ימי עסקים) או אופציית ביטול נדחה - שייכנס לתוקף בתום תקופת החיוב הרלוונטית. לפי עמדת היועמ"שית שהוגשה לביהמ"ש - האופציה השנייה נוגדת את החוק.
התובע הייצוגי פוצה ב-1.89 מיליון שקל ועורך דינו קיבל שכר טרחה של 8.06 מיליון שקל.