גוגל תחזיר ללקוחות בישראל 46.5 מיליון שקל: ישראלים רבים קיבלו בימים האחרונים הודעות מייל מהחברה ולפיהן ‏מגיע להם החזר כספי בעקבות פשרה בתביעה ייצוגית שהוגשה ב-2017, שעסקה בחידוש אוטומטי של דמי מינוי ‏באפליקציות שגוגל מוכרת בחנות האפליקציות שלה, גוגל פליי. ‏
לפי הסכם הפשרה בייצוגית יפוצה כל משתמש ישראלי שכתובת החיוב הרשומה בפרופיל התשלומים שלו ‏בגוגל פליי היא בישראל, ושרכש מינוי לאפליקציה המוצעת בשירות ‏וחויב בגינו בדמי מינוי תקופתיים (שבועיים, חודשיים או שנתיים) לפחות פעמיים ברציפות. ההסכם יחול על אלפי ישראלים שרכשו מינויים כאלה מ-18 במאי 2010 עד מועד אישור הסכם הפשרה ביוני 2023. מדובר בפיצוי שנע בין ‏שקלים בודדים עד יותר מ-150 שקל. ‏
2 צפייה בגלריה
גוגל
גוגל
גוגל
(צילום: shutterstock)

תפוצו ב-25%-55% מדמי המינוי ‏

הפיצוי יחולק לשתי תקופות שימוש - מ-18 במאי 2010 עד יוני 2022 ומיוני 2022 עד יוני 2023. לגבי ‏התקופה הראשונה: מנויים שנרשמו למינוי שנתי יפוצו ב-55% מדמי המינוי בגין תקופת חיוב אחת. מנויים ‏שנרשמו למינוי שבועי או חודשי, יפוצו באופן דומה, ובלבד שחויבו לא יותר מחמש פעמים. משתמשים שרכשו וביטלו את המינוי, יפוצו ב-25% מדמי המינוי בגין תקופת החיוב שבמהלכה ביטלו את ‏המינוי. ‏
בתקופה השנייה (למשתמשים שעשו מינוי לאפליקציה מיוני 2022 עד יוני 2023) ישולם פיצוי בסך של 1.217 ‏מיליון שקל, שמחושבים בסכום הפיצוי הכולל. גם כאן הפיצוי ישולם בהתאם לזמינותם של אמצעי התשלום ‏במערכות גוגל. ‏
לגבי לקוחות שכבר אין להם אמצעי תשלום שמוזן במערכות גוגל והם זכאים לסכום העולה על 150 שקל ‏בגין עסקת מינוי בודדת - יישלח להם מייל לכתובת המעודכנת בגוגל בדבר אפשרותם לעדכן את אמצעי ‏התשלום שלהם. לקוחות כבר קיבלו הודעה שלשונה היא "לא הצלחנו להפיק עבורך החזר כספי עקב ‏בעיה באמצעי התשלום שלך. כדי לתקן את הבעיה, עליך לעדכן את פרטי התשלום". כלומר, גוגל תשיג ‏מהפשרה עוד לקוחות שהזינו ככרטיס אשראי למערכת. ‏
2 צפייה בגלריה
גוגל הודעת פיצוי
גוגל הודעת פיצוי
ההודעה של גוגל על הפיצוי

‏ הסכם פשרה מפוקפק ‏

התובע הייצוגי תבע את גוגל אחרי שהוריד מגוגל פליי אפליקציית אינטרנט רימון, הכוללת שירות לסינון ‏תכנים. לטענתו, בתום שנה של שימוש המינוי חודש ללא ידיעתו. כשגילה זאת ודרש החזר כספי – גוגל ‏סירבה וכך גם אינטרנט רימון. הוא הגיש את התביעה הייצוגית בטענה כי אין הבהרה ראויה בגוגל פליי ‏שהתשלום לאפליקציות מתחדש באופן אוטומטית, בניגוד לחוק הגנת הצרכן. ‏
לפי הסדר הפשרה שהושג בין הצדדים, גוגל לא רק תפצה צרכנים אלא גם תיידע אותם שהמינוי מתחדש ‏אוטומטית בדרך ברורה יותר: "גוגל תבהיר במסגרת מסמכי ההתקשרות שמינוי לאפליקציה בשירות הוא ‏לתקופה בלתי קצובה, וכי הוא כרוך בתשלום דמי מינוי עתידיים". היועצת המשפטית לממשלה התנגדה לכך, משום ‏שלדידה מדובר בהודעה עמומה ולא מספקת, שאינה מיידעת את הצרכן על החידוש האוטומטי בכל שלבי ‏העסקה. ‏
גוגל אף התחייבה שתאפשר לצרכנים לבחור מראש אופציית ביטול מיידי לצרכן (עד שלושה ימי עסקים) או ‏אופציית ביטול נדחה - שייכנס לתוקף בתום תקופת החיוב הרלוונטית. לפי עמדת היועמ"שית שהוגשה ‏לביהמ"ש - האופציה השנייה נוגדת את החוק. ‏
התובע הייצוגי פוצה ב-1.89 מיליון שקל ועורך דינו קיבל שכר טרחה של 8.06 מיליון שקל.‏