קבוצת פוקס שבשליטת הראל ויזל מוציאה 30% עד 50% מעובדיה לחל"ת למשך 30 יום בשל ירידת הכנסות בעקבות המלחמה. בנוסף, העובדים שנותרו יקבלו רק 80% משכרם הרגיל. הראל ויזל, מנכ"ל הקבוצה, ואבי זיידמן, יו"ר הקבוצה, יפחיתו 50% משכרם למשך 30 יום וכמוהם בכירים אחרים בחברה. רשתות נוספות צפויות להודיע על צעדים דומים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
החברה דיווחה על כך אתמול בבוקר (א') לאחר ישיבת דירקטוריון בו דנו בהשלכות המלחמה על פוקס. בדיווח נאמר כי "בדומה לחברות אחרות בתחומי הקמעונאות, הצטמצמו היקפי פעילות הקבוצה בישראל באופן משמעותי. למועד זה, חנויות הקבוצה בישראל פועלות ככל שניתן במרכזי קניות הפתוחים בהתאם להנחיות פיקוד העורף ובהתאמות לתנועת הקונים המצומצמת. אתרי הסחר המקוון ממשיכים לפעול, ומטה הקבוצה עובד במתכונת מצומצמת בלבד".
1 צפייה בגלריה
הראל ויזל
הראל ויזל
בעל השליטה בפוקס, הראל ויזל
(צילום: דימה טליאנסקי)
בנוסף נכתב, כי "לאור האמור לעיל ובצל אי הוודאות הרבה בעת הזו לרבות ביחס למשך והיקף המלחמה, הקבוצה החלה לנקוט בצעדים שמטרתם צמצום הוצאות והקטנת הנזק הכלכלי בתקופה מאתגרת זו. החברה החלה להודיע לעובדים ומנהלים במטה ובחנויות הקבוצה על היציאה לחל"ת. להערכת החברה היקף העובדים שיוצאו לחל"ת יסתכם סה"כ ב-30% עד 50% בממוצע מכוח העבודה של הקבוצה".
עוד נאמר בהודעה לבורסה כי "בנסיבות אלו, לירידה המשמעותית בהיקף הפעילות עשויה להיות השפעה שלילית מהותית על תוצאותיה של החברה ברבעון הרביעי לשנת 2023 אשר עשויה להימשך גם לתקופות עוקבות, אך בשלב זה לא ניתן להעריך את היקף ההשפעה, בין היתר, לאור אי הוודאות ביחס להיקף המלחמה והתמשכותה, השפעתה על כלכלת ישראל בכלל, על ענף הקמעונאות, ועל פעילות החברה בפרט".
קבוצת פוקס מעסיקה כ-9,000 עובדים. מאז פרצה המלחמה ענף המסחר ובמיוחד ענף האופנה סובלים מירידה חדה במכירות. בימים הראשונים למלחמה החנויות היו סגורות, אבל גם כעת למרות שחנויות רבות נפתחו תנועת הקונים בקניונים דלה.
רמי שביט, בעל השליטה ברשת המשביר לצרכן אמר כי עיקר הקניות הן פונקציונליות: הלבשה תחתונה וציוד חירום לבית. לדבריו, המחזור ירד בכ-30% בהשוואה לטרום המלחמה. בעקבות כך, 40% מעובדי המשבר לצרכן יוצאו לחל"ת. שביט עדכן כי שכרו יופחת ב-50%, ושל נושאי משרה אחרים בין 10% ל-30%. יש לציין כי במשביר מועסקים כ-4,000 עובדים.
אתמול פרסמה חברת ריס, הסוקרת את מכירות ענף האופנה בקניונים, סקירה לגבי השבוע שעבר (ימים א' עד ד' כולל), לפיה חלה ירידה ממוצעת בשיעור של 40% עד 45% בהשוואה לאותם ימי מסחר בחודש אוגוסט האחרון במכירות של מרכזי מסחר פעילים (בסקר לא נכללו מרכזי מסחר וקניונים באזורי גבול שמשותקים כמו אשקלון, שדרות, נתיבות וקריית שמונה).
לפי נתוני שב"א (חברה הנותנת שירותים לבנקים ולחברות האשראי בישראל) ענף ההלבשה וההנעלה ספג את המכה הקשה ביותר מפרוץ המלחמה עם ירידה של 75% בהוצאות בכרטיסי אשראי בשבוע הראשון של המלחמה. הוצאות ענף ההלבשה וההנעלה ירדו מ-421 מיליון שקל לכ-104 מיליון שקל. בו בזמן הוצאות הענף כשכ"ד ושכר עבודה נותרו ללא שינוי.
בתוך כך, התאחדות רשתות המסחר מסרה כי "מאחר ותוכנית הסיוע שפרסמה ממשלת ישראל לא נותנת מענה לשכר העובדים עבור מרבית החברות במשק ומתוך דאגה כנה לעובדינו, אנו נאלצים להודיע שמאות הרשתות הקמעונאיות החלו להוציא עובדים לחל"ת. אנו קוראים לממשלת ישראל לתת מענה מיידי לשכר העובדים אחרת יוצאו למעלה מ-100 אלף עובדי רשתות המסחר לחל"ת מתוך 300 אלף עובדים".
גם בקבוצת גולף אישרו אתמול שחלק מהעובדים יצא לחל"ת: "הקבוצה נערכת לשינויים בתקופה הקשה שכולנו חווים, ועקב הירידה במחזורים בימים אלו חלק מהעובדים מנצלים ימי חופש וחלק יצא לחל"ת. בתקווה שנחזור לפעילות במהרה בעזרת תוכנית הסיוע מהמדינה, לצד הקושי והלחימה החשובה על עתיד המדינה".
היום בבוקר (ב') דיווחה קבוצת גולף לבורסה, כי "החל ממועד פרוץ המלחמה (7 באוקטובר 2023) ניכרת ירידה משמעותית בהיקפי פעילות החברה ודילול משמעותי בתנועת הלקוחות במרכזי המסחר. החברה החלה לנקוט בצעדים למטרת צמצום הוצאותיה בתקופה זו. בהתאם, החלה החברה להוציא עובדים ומנהלים לחופשות, או לחופשות ללא תשלום. בשלב זה, היקף העובדים שהוצאו לחל"ת אינו מהותי, אולם החברה תבחן את המשך ההתפתחויות, ולהערכתה, בהתבסס על מצב הדברים למועד הדוח, עשויה להוציא בתקופה הקרובה כ-30% עד 50% מהעובדים לחל"ת.
"אייל גרינברג, מנכ"ל ודירקטור בחברה וגונן ביבר, יו"ר דירקטוריון החברה, הודיעו לחברה כי הם מוותרים באופן חד-צדדי על 50% מדמי הניהול שהם זכאים לקבל מהחברה, למשך 30 יום.
"נוכח האמור, צופה החברה כי למלחמה תהיה השפעה מהותית לרעה על תוצאותיה העסקיות ברבעון הרביעי לשנת 2023, אשר עשויה להימשך גם לתקופות עוקבות, ככל שהמצב הביטחוני המיוחד יימשך. יחד עם זאת, למועד הדוח, לא ניתן להעריך את היקף ההשפעה".
רשת רנואר חייבה בשלב זה 80% מהעובדים שלה לקחת חופשה בתשלום, ולמעשה לנצל את ימי החופש שלהם. ברנואר עובדים כ-2,000 עובדים, כאשר הפדיון מאז תחילת המלחמה ירד ב-75%.
פורסם לראשונה: 14:23, 22.10.23