בשיתוף אתר "המקצוענים"
נמאס לכם להכניס בוץ הביתה? דק מרגיש לכם כמו יותר מדי עבודה והשקעה בתחזוקה? לא פלא שהטרנד של משטחי בטון הולך ומתגבר. אך צריך לעשות זאת בצורה חכמה ומקצועית. לפני הכל, מטעמי בטיחות. הנה כל מה שחשוב לדעת מראש.
14 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

בעד ונגד: האם כדאי לחפות את האדמה בגינה עם בטון מוחלק?

נתחיל מהחסרונות: אם אתם לא טיפוסים שיוכלו לחיות בשלום עם סדקים בבטון, זה לא בשבילכם. בטון, גם בתוך חלל מגורים, הוא חומר שעם הזמן נסדק. זה חלק מהקסם שלו, וצריך לאהוב את זה.
14 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
חיסרון נוסף הוא העובדה שמדובר בחומר מחליק. לכן, אם אתם בוחרים אותו בכל זאת כריצוף חוץ לחצר שלכם, אל תתפשרו על חומר מונע החלקה בשכבת הגימור שלו (אנטי סליפ). אחרת, אתם מסתכנים מאוד. גשמים, מי ההשקיה של הגינה או קרבה לבריכה בחצר – כל אלו יהפכו את המשטח למסוכן בהיעדר סילר מחוספס שימנע החלקה. ראו הוזהרתם.
אם תתגברו על שני החסרונות העיקריים האלה, הרי שמדובר בחומר עמיד וחזק שיכול לשאת משקל רב (לכן, הוא בהחלט מתאים לריצוף משטחי חנייה).
לחומר זה יתרונות נוספים: הוא קל מאוד לניקוי (בשונה מגרנוליט מחוספסת, למשל) וקל לתחזוקה (אין צורך לשייף ולצבוע אותו כל שנה, בניגוד למשטחי דק). ניתן לעצב אותו בקלות רבה יחסית, הוא יכול בקלות לחפות שטחים בקווים מעוגלים – שבילים, ערוגות ופיתולים אפשריים איתו בקלות רבה.
14 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כמו כן, ניתן לבצע בו חלוקה מלאכותית שתעניק לו מראה של ריצוף, מבלי שתידרשו לדאוג בעתיד לכך שעשבייה תצמח במרווחים שבין האריחים. זאת, משום שמדובר בחריטה ולא בחלוקה של ממש לאבני מדרך.
ניתן לגוון אותו, ולהתאים אותו כמעט לכל סגנון עיצוב שתבחרו, ולא חייבים להסתפק במראה הבטון המקורי והאפרורי שלו. בנוסף, עלותו ביחס לאפשרויות אחרות בשוק, יכולה להיות נמוכה משמעותית. בייחוד אם יש לכם שטח גדול לרצף איתו. העבודה איתו מהירה יחסית (בין יומיים ל-4 ימים) תלוי במורכבות העבודה ובגודל השטח.
14 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מבחינה עיצובית, הרי שכרגע הוא שיא הטרנד. ניתן לראות אותו בחללים מסחריים, במבנים פרטיים מודרניים מוקפדים לצאת מבנים תעשייתיים עם סגנון מחוספס וגולמי יותר. הבטון משתלב נהדר עם אדניות בנויות, והמראה הכולל הוא הרמוני, מוקפד ומשדר ניקיון גם בתנאי חוץ.
14 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מהם שלבי העבודה ועל מה חשוב להקפיד בזמן התהליך?

לפני הכל – הכנת הקרקע: בהיעדר הכנת הקרקע בצורה מקצועית, כל ההשקעה שלכם תרד לטמיון. לכן, חשוב מאוד להקפיד על יישור האדמה והתאמת השיפועים בה לצורך ניקוז נכון של המים. כלומר, לכיוון החצר או הרחוב ולא לכיוון הבית שלכם.
פרישת התשתית: רק בסיום הכנת הקרקע, יש לפרוש בד יוטה ולקבע אותו לאדמה. בכך, תמנעו מעשבייה לצמוח בעתיד דרך הסדקים שייפערו בבטון.
כעת, יש לפרוש רשתות ברזל ולהדק אותן היטב. מטרת הרשתות היא למנוע ממשטח הבטון לזוז, ובכך להקטין את כמות הסדקים שייפערו בו בעתיד.
14 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

14 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

14 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
שלב יציקת הבטון: בשלב זה יש לצקת את הבטון המוחלק. פעולה זו מתבצעת בעזרת משאבת בטון. בסיום, יש להחליק את המשטח עם מכונת 'הליקופטר' ייעודית. זוהי השכבה הראשונה, אך לא היחידה.
14 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
לאחר ייבוש מוחלט של שכבת הבטון, כעת יש לצקת שכבה נוספת של בטון מוחלק, וגם אותו ליישר לשכבה אחידה, תוך שמירה על השיפועים הנדרשים בחצר, לצורך ניקוז המים. גם שלב זה אמור לכלול החלקה עם המכונה.
14 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
שלב מריחת שכבת הגימור: רק לאחר ייבוש השכבה העליונה, יש למרוח את שכבת הגימור (סילר). גם חומר זה חשוב למרוח בשתי שכבות, ולהמתין לייבוש מלא בין שכבה לשכבה. בכך, תבטיחו שהאיטום יהיה טוב יותר, וימנע חדירת מים אל תוך הבטון. תוכלו לבחור בגוון שתרצו לצורך הגימור (מט או מבריק).

מהם שלושת סוגי הבטון המוחלק שנפוצים בשוק?

בטון מטובע: הסוג הזול והנפוץ ביותר בתחום זה הוא בטון מוטבע. אם אין לכם תשתית מרוצפת, הרי שתוכלו לבחור בין מטון מוטבע לבין בטון צרוב. בטון מוטבע (בומנייט) נחשב לחומר הנפוץ ביותר מבין כלל סוגי הבטון המוחלק. זהו למעשה מעין ריצוף שמוטבע בתבניות, ונראה כמו 'אריחי' בטון. קל מאוד לגוון אותו וליצור איתו כל מיני טקסטורות.
14 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
שכבת מיקרוטופינג דקה: אם יש לכם כבר ריצוף בגינה תוכלו להסתפק בשכבת 'מיקרוטופינג'. סוג זה של בטון מוחלק נחשב לרך וגמיש יותר, בשל העובדה שהוא מכיל חומרים פולימרים. מדובר בשכבת בטון דקה, אתה תוכלו לחפות משטח בנוי שכבר יש ברשותכם, לתקן בעזרתו את השיפועים ולהחליק אותו.
חומר זה אמנם מעט יקר יותר משאר החומרים, אך הוא מונע את הצורך בפירוק הריצוף הקיים, פינוי הפסולת והכנת האדמה לקראת יציקת בטון.
14 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בטון צרוב עם חומצות: אפשרות נוספת, היא לצרוב את הבטון עם חומצות, שיעניקו לו גוונים ייחודיים שייראו כמו כתמים. שיטה זו מתאימה לשימוש עם חומר הבטון המוטבע. היא היקרה מבין שלוש האפשרויות האלה, אך מבחינת העיצוב המראה שלה הוא מאוד אותנטי.
14 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

כמה זה אמור לעלות?

טווח המחירים עצום, ומושפע מאוד בעיקר בגודל השטח שיש לכם לחפות. שימו לב, שדווקא ככל שהשטח גדול יותר, כך המחיר לכל מ"ר יהיה נמוך יותר.
הטווח הנהוג בשור הוא בין 300 ל-600 מ"ר.
14 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
חשוב לא להסתפק בתמחור כללי, אלא לרשום במפורט בהזמנת העבודה מה כולל המחיר, האם הוא כולל מע"מ, מה סוג חומר הבטון הספציפי, אילו חומרים יכולים לייקר את העבודה, האם היא כוללת פינוי פסולת, את שכבת הגימור ובכמה שכבות מדובר.
פורסם לראשונה: 08:08, 19.11.22