האיחוד האירופי מתכוון לספק למצרים חבילת סיוע של 7.4 מיליארד אירו עד שנת 2027 כדי לחזק את כלכלתה, בין השאר בעקבות החשש כי מלחמת חרבות ברזל תשפיע גם על המצרים - בכך שפליטים מעזה ייכנסו לתחומי המדינה ובהמשך יעברו לאירופה, כך דווח בפייננשל טיימס.
נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, תטוס בתחילת השבוע הבא לקהיר יחד עם ראשי ממשלת יוון, איטליה ובלגיה, כדי להכריז על ההסכם.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
פלסטינים עוזבים את חאן יונס בדרך לגבול עם מצרים
פלסטינים עוזבים את חאן יונס בדרך לגבול עם מצרים
פלסטינים עוזבים את חאן יונס בדרך לגבול עם מצרים
(צילום: EPA)
העסקה הנוכחית היא האחרונה בסדרה של הסכמים של האיחוד עם מדינות צפון אפריקה, שמטרתם למנוע חוסר יציבות כלכלית ובהמשך גם בלימה של הגירה לא סדירה לאירופה מאפריקה. קדמו להסכם הנוכחי הסכמים עם תוניסיה ומאוריטניה, שהבטיחו לאותן מדינות כסף ותמריצים אחרים בתמורה להגנה טובה יותר על הגבולות.
בין האיחוד האירופי למצרים נערך משא ומתן ארוך, שהואץ אחרי מתקפת הטרור של חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר, כאמור, בעקבות החשש לכמות מסיבית של פליטים שיעברו את הגבול. יש לציין כי עד כה הרשויות במצרים שומרות על הגבול עם עזה, ושמות דגש על איזור רפיח שגודר בצורה משמעותית בחודשים האחרונים.
ההסכם עם המצרים יכלול תמיכה בענף האנרגיה המקומי וסיוע להתמודדות עם המספר העולה של הפליטים שהגיעו למדינה מסודן. כמו כן, ההסכם אמור לסייע בחיזוק הגבול של מצרים עם לוב, מדינה דרכה רוב הפליטים שטים בים התיכון לאירופה.

480 אלף פליטים ומבקשי מקלט נמצאים במצרים

לפי התוכנית, מצרים תקבל כמיליארד אירו בסיוע כספי באופן מיידי, וארבעה מיליארד אירו נוספים בסיוע מאקרו פיננסי שקשור לרפורמות שהשלטון המצרי צריך לנקוט בהן במסגרת תוכנית מורחבת של סיוע שקיבלה מקרן המטבע, שגם היא מנסה לסייע למדינה. שאר הכסף יגיע מגורמי מימון שונים של האיחוד האירופי.
גורם רשמי שמעורב בהסכם אמר שמדובר בדבר "מהותי וחשוב מבחינה אסטרטגית. אנחנו מודאגים משני גבולות - הגבול בין סודן למצרים, שבו סודנים נכנסים למדינה, וגבול מצרים-לוב, ממנו אנשים יוצאים". שר ההגירה היווני, דימיטריס קאירידיס, הוסיף כי המצרים "ממלאים תפקיד קריטי בניהול ההגירה הבלתי סדירה לאירופה. אין לנו זרימה של מהגרים ישירות ממצרים, אבל יש מצרים שחוצים דרך מזרח לוב".
2 צפייה בגלריה
אוהלים של פלסטינים בצמוד לגבול עם מצרים ברפיח
אוהלים של פלסטינים בצמוד לגבול עם מצרים ברפיח
אוהלים של פלסטינים בצמוד לגבול עם מצרים ברפיח
(צילום: EPA)
לפי הארגון הבינלאומי לפליטים, בשנת 2023 כ-286 אלף מהגרים הגיעו בצורה לא סדירה למדינות האיחוד האירופי דרך נתיבי יבשה ונתיבים ימיים שונים. לפי סוכנות הפליטים של האו"ם, במצרים נמצאים 480 אלף פליטים ומבקשי מקלט רשומים, שרובם נמלטו ממלחמת האזרחים בסודן שפרצה לפני כשנה.
גם למצרים עצמה יש רקורד בעייתי של זכויות אדם, וממשלתו של הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי, שתפס את השלטון בהפיכה צבאית לפני 11 שנים, דיכאה כאלה שהתנגדו לה. בשנה שעברה כ-26.5 אלף מצרים הגישו בקשה למקלט באיחוד האירופי, לעומת 15.4 אלף בשנת 2022, לפי סוכנות מבקשי המקלט של האיחוד.