3 צפייה בגלריה
תל אביב. עלייה רבעונית ושנתית
תל אביב. עלייה רבעונית ושנתית
תל אביב. עלייה רבעונית ושנתית
(צילום: ירון ברנר)
מחירי הדירות ברבעון השני של שנת 2021 טיפסו בשיעור של 1.1% לעומת הרבעון הראשון ואילו בהשוואה לרבעון המקביל ב-2020 מדובר בעלייה שנתית של 1.8%. כך עולה מסקירה שערך שמאי המקרקעין אוהד דנוס, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין. בעיר תל אביב נרשמה העלייה החדה ביותר - בשיעור של 7% ברבעון השני השנה לעומת הרבעון הראשון ובשיעור של 15% לעומת הרבעון השני אשתקד.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הסקירה מבוססת על שיטת העבודה שהייתה נהוגה באגף שומה שבלשכת השמאי הממשלתי במשרד המשפטים. במסגרת הבדיקה נבדקו מחירי דירות חדשות ויד שנייה בעלות מאפיינים דומים, שכמות העסקאות בהן גבוהה יחסית הכוללות 4 חדרים ב-16 הערים המרכזיות בישראל. לא נבדקו דירות קטנות בנות 3 חדרים, שבהן יש מיעוט יחסי של עסקאות ויש שונות במאפיינים שלהן, וכן לא נבדקו דירות גדולות בנות 5 חדרים שלרוב עלותן גבוהה יותר והמחירים עלולים להטות את הנתונים.
בסך הכל נרשמו ברבעון השני של השנה 4,571 עסקאות נדל"ן בערים שנבדקו - עלייה של 18% במספר העסקאות לעומת הרבעון הראשון של 2021 וזינוק של לא פחות מ-128% לעומת הרבעון המקביל בשנת 2020, בצל משבר הקורונה. עוד עולה מהנתונים כי מתוך 16 הערים שנבדקו, בתשע ערים נרשמה עלייה במחירי הדירות הממוצעים ביחס לרבעון הראשון, בחמש ערים נצפתה ירידה ובשני ערים לא חל שינוי (אשקלון והרצליה).

באילת המחירים דווקא ירדו בהשוואה שנתית

באילת עמד המחיר הממוצע של דירת 4 חדרים (שקלול של דירות חדשות ומיד שנייה) ברבעון השני של שנת 2021 על סכום של 1.21 מיליון שקל - עלייה של 3% לעומת הרבעון הראשון, אולם בהשוואה שנתית מדובר דווקא בירידה של 4%. באשדוד עמד המחיר ברבעון השני השנה על 1.57 מיליון שקל - עלייה של 1% לעומת הרבעון הראשון ושל 3% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. באשקלון עמד המחיר ברבעון השני על 1.26 מיליון שקל - ללא שינוי לעומת הרבעון הראשון אך מדובר בעלייה של 2% לעומת הרבעון המקביל.
בבאר שבע עמד המחיר הממוצע של דירת 4 חדרים ברבעון השני של השנה על מיליון שקל - ירידה של 1% הן לעומת הרבעון הראשון והן לעומת הרבעון המקביל אשתקד. בהרצליה המחיר הממוצע עמד על 2.62 מיליון שקל ברבעון השני לדירת 4 חדרים - ללא שינוי לעומת הרבעון הראשון אך עלייה של 2% לעומת הרבעון המקביל. בחולון עמד המחיר על 1.89 מיליון שקל - עלייה של 2% הן לעומת הרבעון הראשון והן לעומת הרבעון המקביל.
3 צפייה בגלריה
שכונת שחמון באילת
שכונת שחמון באילת
אילת. עלייה רבעונית מול ירידה שנתית
(צילום: מאיר אוחיון)
בחיפה עלתה דירת 4 חדרים ברבעון השני של השנה 1.31 מיליון שקל - ירידה של 1% לעומת הרבעון הראשון וצניחה של 7% לעומת הרבעון המקביל. בירושלים מדובר במחיר של 2.04 מיליון שקל - עלייה של 4% לעומת הרבעון הראשון וללא שינוי ביחס לרבעון המקביל. בכפר סבא עלתה דירה דומה 2.09 מיליון שקל - עלייה של 2% לעומת הרבעון הראשון ושל 1% לעומת הרבעון המקביל. במודיעין מחיר ממוצע של דירת 4 חדרים ברבעון השני של השנה עמד על 1.92 מיליון שקל - ירידה של 1% לעומת הרבעון הראשון השנה ושל 3% לעומת הרבעון המקביל.
אוהד דנוסאוהד דנוסצילום: כפיר סיוון
בנתניה המחיר עמד על 1.76 מיליון שקל לדירת 4 חדרים ברבעון השני - ירידה של 3% לעומת הרבעון הראשון אולם מדובר בעלייה של 5% לעומת הרבעון המקביל. בפתח תקווה נרשמה עלייה של 2% הן לעומת הרבעון הראשון והן לעומת הרבעון המקביל במחיר ממוצע של דירת 4 חדרים ברבעון השני של השנה, שעמד על 1.84 מיליון שקל. בראשון לציון עמד המחיר על 1.82 מיליון שקל - ירידה של 2% לעומת הרבעון הראשון ושל 1% לעומת הרבעון המקביל.
"היקף המשכנתאות שנטל הציבור בחודש יוני השנה עמד על 11.588 מיליארד שקל - נתון הגבוה ב-93% לעומת חודש יוני 2020"
ברחובות עלתה דירת 4 חדרים ברבעון השני של השנה 1.83 מיליון שקל - עלייה של 1% לעומת הרבעון הראשון וללא שינוי לעומת אשתקד. ברמלה מדובר בעליות חדות יחסית: דירת 4 חדרים עלתה ברבעון השני של השנה 1.7 מיליון שקל - קפיצה של 4% לעומת הרבעון הראשון ושל 12% לעומת הרבעון המקביל. בתל אביב, כאמור, מדובר בעלייה של 7% לעומת הרבעון הראשון ושל 15% לעומת הרבעון המקביל. המחיר הממוצע של דירת 4 חדרים ברבעון השני של השנה בעיר ללא הפסקה עמד על 3.48 מיליון שקל - הגבוה ביותר מבין כל הערים שנבדקו.
"המניע העיקרי לעליות המחירים הוא וירוס הקורונה והשלכות המגפה על השוק, שגם כך התקשה להתרסן עקב המשבר הפוליטי שהתארך", מסביר דנוס את הנתונים. לדבריו, "היעדר מדיניות נדל"נית מובהקת, חזרה לתוכניות שלא צלחו בעבר, גירעון היסטורי שישפיע על יכולת הממשלה החדשה להשפיע משמעותית על השוק וההכרה בכך שאיש איש לעצמו בשוק הנדל"ן, הם המניעים העיקריים לתבערה בשוק". דנוס מוסיף כי היקף המשכנתאות שנטל הציבור בחודש יוני השנה עמד על 11.588 מיליארד שקל - נתון הגבוה ב-93% לעומת יוני 2020.