כמה זמן לוקח ללפטופ להגיע ללקוח? רופא שהזמין מחשב לבנו המתין חמישה חודשים. הוא רכש ברשת איידיגיטל (iDigital) מקבוק אייר ואביזרים למחשב בקרוב ל-18 אלף שקל וביקש לשלם בשישה תשלומים. בחנות אמרו לו שהמחשב יסופק תוך חודש. הזמן עבר, וכלום לא קרה.
"זה היה בסוף נובמבר 2021", הוא מספר. "ראיתי שהתשלום ירד בבת אחת במקום בשישה תשלומי כפי שביקשתי, ואז עבר חודש והמחשב לא הגיע. פניתי לפחות עשר פעמים לשירות, שם טענו שלא התחייבו לחודש, אלא שבדרך כלל המחשב מגיע תוך חודש, וטענו שזה לא תלוי בהם אלא באפל ארה"ב. מנהלת עמה שוחחתי הבטיחה לי שבאמצע פברואר המשלוח יוצא מארה"ב ויגיע לארץ. ושוב תשובות של 'לא התחייבנו ולא תלוי בנו'.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
מקבוק אייר
מקבוק אייר
מקבוק אייר
(צילום: אפל)
"טענתי בפניהם שהם מטעים את הלקוחות משום שלו היו אומרים לי בקופה שייקח להזמנה חמישה חודשים להגיע, לא הייתי מזמין מהם או שהייתי מתכונן לזה אחרת. יכלו לומר גם שאינם יודעים מתי יגיע אבל הבטיחו חודש. גם ללא צפי, אין לקוח שממתין כמעט חצי שנה למחשב, זה לא זמן המתנה סביר".
עוד טוען הלקוח שברשת סירבו לבטל את העסקה, למרות שתנאי מהותי בה השתנה. רק אחרי שיחות והפצרות - הדבר אושר. "בהתחלה אמרו לי שאי אפשר לבטל את ההזמנה. אחרי שלושה חודשים ופניות רבות מאוד אישרו לי לבטל, אבל כאמור כבר עברו שלושה חודשים. בשלב הזה כבר חששתי לבטל משום שאם אזמין ממקום אחר - זה עוד זמן המתנה. אחרי ארבעה חודשים אמרו לי שעדיין אין צפי לאספקה מאפל ושיש עיכובים לא צפויים.
"ראיתי תלונות דומות בעמוד הפייסבוק שלהם וזה יוצר תחושה של חוסר שקיפות ואי מתן דין וחשבון ללקוחות. המחשב נקנה עבור לימודי בני, והסמסטר כבר התחיל. הוא צריך את המחשב כחלק מהציוד שלו, חלק מהקורסים שהוא נוטל דורשים מחשב של אפל".
כאמור, בסופו של דבר אחרי יותר מחמישה חודשים המחשב התקבל אצל הלקוח. "המחשב הגיע באמצע אפריל", הוא מספר. "פיצוי אותי ב-200 שקל לרכישה בחנות - והפסידו צרכן לכל החיים".
מאיידיגיטל נמסר בתגובה: "המקרה ידוע ומטופל בדרגים הגבוהים ביותר. הלקוח הזמין מחשב מק בייצור מיוחד עבורו. מחשבים אלה מוזמנים במיוחד מאפל לפי המפרט המדויק שהלקוח ביקש. לרוב מוצרים אלו מגיעים בתוך 30 ימי עסקים, וזה מה שאנו אומרים ללקוחות בהסתייגות שזה תלוי במועד האספקה של המוצר לידינו מחברת אפל.
"לצערנו, הגעת המוצר לארץ נדחתה שוב ושוב על ידי אפל, ולא באשמתנו. עמדנו בקשר עם הלקוח מספר פעמים, גם באופן יזום מצידנו ואף הצענו לו לבטל את העסקה, על אף שהמשמעות היא שאנו סופגים את מלוא העלות שכן לא ניתן לבטל הזמנה מול אפל, אך הלקוח ביקש להשאיר את ההזמנה. אנו שותפים לתסכול של הלקוח בדבר זמן האספקה אך לצערנו, גם אנחנו, תלויים באפל בנושא זה. הלקוח קיבל את המחשב שהזמין באפריל ואף פיצינו אותו בשובר לרכישת אביזרים.
נכון להיום, לאור זמני האספקה הארוכים של אפל וחוסר היכולת שלהם להתחייב למועדי אספקה, בחרנו להפסיק בשלב זה את אופציית הזמנת המחשבים המשודרגים מאפל עד שהמצב ישתנה".