שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, הורה להקצות תקציב בהיקף של כ-36 מיליון שקל לצורך מהלך מהיר להשמשת מקלטים בבנייני מגורים משותפים בעשרות ערים בדרום הארץ, המצויות בטווח של עד כ-40 ק"מ מעוטף עזה. כך נודע ל-ynet. זאת על רקע הצורך לתת מענה למרחבים מוגנים תקינים במבני מגורים ישנים ללא ממ"ד בעקבות הירי המתמשך מהרצועה.
מדובר ביישובים באר שבע, אופקים, נתיבות, שדרות, קריית גת, אשקלון, קריית מלאכי, גן יבנה, בני עי"ש, גדרה, יבנה, עומר, להבים, רהט, לקיה והמועצות האזוריות חבל יבנה, חוף אשקלון, שפיר, לכיש, יואב, מטה יהודה, באר טוביה, אשכול, בני שמעון, הר חברון, מרחבים, שדות נגב, שער הנגב ואל קאסום. בנוסף, הוחלט לכלול במהלך גם את העיר אילת, הסובלת החל מפרוץ המלחמה מאיומים ומפגיעות מדרום לה, וזאת למרות שאינה בטווח 40 ק"מ מרצועת עזה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
מקלטים בעיר חיפה
מקלטים בעיר חיפה
מקלט
(צילום: אסף מגל )
גורמי המקצוע במשרד הבינוי והשיכון פנו לראשי הרשויות המקומיות כדי למפות את המקלטים בכל יישוב ואת מצבם. בסיום הערכת המצב התעורר הצורך להשמיש אותם, משום שהאחריות לטיפול במקלטי המבנים נמצאת תחת ועדי הבתים, ומרביתם לא מטופלים כראוי. המהלך יכלול עבודות חשמל, מים, ביוב, התקנת תקרה אקוסטית, שאיבת מים, פינוי פסולת וחפצים, איטום חלונות ודלתות ועוד. ביצוע העבודות יחל באופן מיידי וצפוי להסתיים בסוף ינואר, וחלוקת העבודה תבוצע בידי הרשויות ובמעקב גורמי המקצוע.
ממשרד השיכון נמסר כי התקציב שהוקצה למהלך מורכב בחלקו מתקציב המשרד וכן מתקציב תוספתי שהושג מול משרד האוצר. בחודשיים האחרונים קודם מהלך דומה עם רשויות מקומיות בצפון הארץ, במסגרתו טופלו כ-15 אלף מקלטים במועצות האזוריות רמת הגולן, גליל עליון, גליל תחתון, עמק המעיינות ובערים צפת, כרמיאל, טבריה, בית שאן, קצרין ונוף הגליל בעלות תקציבית של כ-50 מיליון שקל. זאת על רקע הלחימה המתמשכת בגבול הצפון.
גולדקנופף מסר כי "לאחר הצלחת מבצע המקלטים בצפון שיזמתי עם פרוץ המערכה, בו הושמשו כ-15 אלף מקלטים, הנחיתי על הרחבת המבצע גם לערי הדרום. הרחבת המבצע היא הכרחית ודחופה, שמירה על חיי האזרחים הוא הדבר הבסיסי והחשוב ביותר שעומד בימים אלו לנגד עינינו. התקציב שהשקענו לצורך השמשת המקלטים בצפון נותן בימים אלה מענה לתושבים. התקציב הנוסף שהבאנו כעת יביא לכך שכבר בסוף ינואר יהיו אלפי מקלטים תקינים בערי הדרום. אנו רואים בכך חשיבות רבה ונמשיך להוביל כל מהלך שיכול להטיב עם הציבור".
מנכ"ל המשרד, יהודה מורגנשטרן, הוסיף: "אחרי שפרויקט השמשת המקלטים בצפון זה להצלחה ושיתוף הפעולה עם הרשויות הוכיח את עצמו, היה ברור שאת הפרויקט הזה יש לעשות בעוד מקומות. ביצוע פעולות שישמרו על חיי הציבור הרחב וידאגו לרווחתו גם בעתות חירום מונח לנגד עינינו. השמשת המקלטים בערי הדרום היא פעולה חיונית והכרחית, אותה נבצע במהירות האפשרית וללא עיכובים מיותרים ובשיתוף פעולה עם כלל הגורמים הרלוונטיים כדי להביא לתוצאות איכותיות במינימום זמן".