חצי שנה למלחמת חרבות ברזל: ההייטק הישראלי מראה חוסן למרות החשש מנסיגת משקיעים בעקבות המלחמה -וממשיך למשוך השקעות ומשקיעים. כך עולה מנתוני ארגון Central Nation Startup.
מאז ה-7 באוקטובר הוכרזו 220 סבבי השקעה פרטיים, עם גיוס מוערך של 3.1 מיליארד דולר. סכום ההשקעה הממוצע עמד על 19 מיליון דולר. ההשקעה הבולטת ביותר הייתה ב-Insurance Next, שבה השקיעו שתי קרנות הון סיכון זרות כ-265 מיליון דולר. המגזרים המובילים במספר סבבי ההשקעה היו: 47 השקעות בטכנולוגיות בריאות, 42 פתרונות תוכנה לארגונים, 39 בטכנולוגיות אבטחה. הסקטורים המובילים בסכומי הגיוס היו טכנולוגיות אבטחה עם גיוס של קרוב ל-1.1 מיליארד דולר, ופתרונות פינטק ותוכנה לארגונים עם כמעט 0.5 מיליארד דולר לכל אחד. אם משווים את כמות ההשקעות, מגמת הירידה בהשקעות בישראל בהשוואה לעבר תואמת את זו של ארה"ב.
1 צפייה בגלריה
עובדי היי-טק
עובדי היי-טק
עובדי היי-טק
(צילום: Shutterstock)
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מנכ"ל Central Nation Startup, אבי חסון, לשעבר המדען הראשי ברשות החדשנות אמר ל ynet: "אני צופה שלאחר המלחמה, נראה גל חדש של חדשנות, 'בייבי-בום' של חברות טכנולוגיה, שייצור הזדמנויות חדשות עבור הטק הישראלי. למרות המשך הפעילות והחוסן שמפגין הטק הישראלי בחודשים האחרונים, משיכת השקעות מהווה עדיין את האתגר המרכזי של האקוסיסטם היום. אבל הערכות שווי אטרקטיביות ופוטנציאל צמיחה גבוה, מהווים הזדמנות להשקעה איכותית בחדשנות הישראלית עבור משקיעים".
"בשנת 2023, במיוחד במחצית הראשונה, חווינו ירידה בהשקעות בסטארטאפים: הרפורמה המשפטית ולאחר מכן ה-7 באוקטובר. היה חשש שמנוע ההייטק ייעצר, אבל למרות שהאירועים היו ייחודיים לישראל, הירידה בהשקעות בסופו של דבר, הייתה בדומה לירידה בארה"ב ומקומות אחרים. לכן התאוששות מאז המלחמה מרשימה יותר משציפינו ומשקפת את העוצמה והחשיבות של ההייטק הישראלי בעולם. דוגמא מאוד בולטת-ששחקניות גדולות מהעולם, כמו אנבידיה שמרחיבה פעילות בישראל.
"אנחנו עדיין עם אי ודאות, ברור שבשנת 2024 נראה הצטמצמות ושגיוסים יתבצעו בשווים נמוכים יותר-זה חלק מהמחזור הכלכלי העולמי שבעייתי להייטק בגלל הריבית הגבוהה. אבל יש לנו סיבה לאופטימיות ונתונים תומכים, שהנאסדק שובר שיאים, שיש עדיין כסף בקופתן של קרנות הון סיכון ישראליות שגייסו בשנת 2022 ובגלל המלחמה לא השקיעו בהיקף מלא. לכן כשהמשקיעים הזרים מסתכלים על ישראל מצד אחד רואים את הסכנות. מצד שני, השוק יותר אטרקטיבי למשקיעים גם בגלל שווים נמוכים יותר.
"התאוששות בהשקעות בהייטק התגברה ברבעון הראשון של 2024 לפי נתוני לאומיטק וחברת המידע IVC גיוסי ההון של חברות הייטק ישראליות הסתכמו ב 1.6 מיליארד דולר. מדובר בעלייה של 10% לעומת הרבעון קודם אך ירידה של 10% מהתקופה המקבילה אשתקד".
אבי חסון, מנכ"ל Startup Nation Centralאבי חסון, מנכ"ל Startup Nation Centralצילום: מירי דוידוביץ'
האם מדובר במספר גיוסי הון? מספר הסבבים 105 משקף עליה של 34% לעומת רבעון קודם. עוד עולה מהדו"ח Central Nation Startup, כי סכום המיזוגים והרכישות מאז השבעה באוקטובר הוא3.7 מיליארד דולר. שתיים מהעסקאות היו גדולות מאוד, עם סכומי רכישה של קרוב למיליארד דולר.
בנוסף, הושלמו תשע עסקאות רכישה של למעלה מ-100 מיליון דולר, שש מהן היו בתחום טכנולוגיית אבטחה, והן: Security Cyber Talon שנרכשה תמורת 625 מיליון דולר. Dig Securit נרכשה תמורת 350 מיליון דולר, Avalor נרכשה תמורת 350 מיליון דולר, Gem נרכשה תמורת 350 מיליון דולר, Security Flow ו-Security Spera נרכשו תמורת 200 מיליון דולר ו- 130 מיליון דולר בהתאמה. ל-Tech Health הייתה העסקה השלישית בגודלה עם CartiHeal, שנרכשה תמורת 330 מיליון דולר, והיוותה 425 מיליון דולר מסך שווי המיזוגים והרכישות. מיזוגים ורכישות של פתרונות תוכנה לארגונים הגיעו ל-240 מיליון דולר.