איך משלימים בדיקת מכונית בתוך שניות ספורות ומקבלים דוח מקיף על מצב המנוע, ‏השלדה, הפח והצמיגים? זה בדיוק הפתרון של ‏UVeye ‏–‏ חברת סטארטאפ ישראלית‏ שפיתחה טכנולוגיה לסריקה ‏אוטומטית מבוססת בינה מלאכותית של כלי רכב, ללא מגע יד אדם. ‏
הטכנולוגיה הזו התבררה כהצלחה גדולה, והחברה סורקת כיום קרוב למיליון כלי רכב בחודש. ‏עם הלקוחות נמנות יצרניות רכב כמו טויוטה, יונדאי, וולוו וגנרל מוטורס, לצד מאות סוכנויות ‏למכירת מכוניות בארה"ב וכן צי הרכב הענק של חברת אמזון, וכעת עומדת UVeye לחתום על ‏עסקה נוספת עם חברת ענק בינלאומית בתחום הרכב.‏
3 צפייה בגלריה
בדיקת רכב בעזרת הטכנולוגיה של UVeye
בדיקת רכב בעזרת הטכנולוגיה של UVeye
בדיקת רכב בעזרת הטכנולוגיה של UVeye
(צילום: UVeye)
היום מודיעה ‏UVeye‏ על גיוס הון של 191 מיליון דולר, שמביא את סך ההון שגייסה החברה ‏מהקמתה ל-380.5 מיליון דולר. סבב הגיוס הנוכחי מורכב מגיוס הון בסך 41 מיליון דולר ‏בהובלת ‏Woven Capital‏, קרן הצמיחה של טויוטה, ובהשתתפות ‏UMC Capital‏, לצד ‏המשקיעים הקיימים ‏W.R. Berkley‏, מנורה מבטחים, מור בית השקעות ו-‏MyBerg‏. נוסף על כך, ‏החברה גייסה חוב בסך 150 מיליון דולר מבנק ‏Trinity Capital‏, במטרה לממן ‏את מתקני הסריקה שנמסרים ללקוחות.‏
"אנחנו סוג של ‏MRI‏ לכלי רכב", מסביר אמיר חבר, מייסד שותף ומנכ"ל ‏UVeye‏. "הרכב ‏פשוט נוסע דרך המערכת, והיא מאבחנת את מצב הצמיגים, הגחון ומעטפת הרכב, וגם סורקת את פנים המכונית ויודעת לשלוף מהמחשב של הרכב את כל ‏הבעיות וקריאות הסנסורים, ואפילו להקליט את הקול של המנוע".‏
מה היתרון של המערכת על פני אפליקציות לסמארטפון שעושות דברים דומים?‏ ‏"יש הרבה אפליקציות לטלפונים שמנסות להתחרות, למרות שאנחנו רואים את זה יותר ‏כמוצר משלים. זה אולי טוב לחברות ביטוח שרוצות צילום של הרכב אחרי תאונה לאומדן ‏הנזק, אבל זה פחות מתאים לבדיקה מדויקת יותר של מצב ‏הרכב, שנדרשת בעיקר בקניית מכוניות מיד שנייה. כמו כן, אנחנו מייתרים את הצורך בצילום של המכונית על ידי הרוכשים הפוטנציאליים, והמערכת שלנו עושה את זה טוב ומדויק יותר".‏
הטכנולוגיה העיקרית של ‏UVeye‏ היא סריקה באמצעות צילום חלקי המכונית ולאחר מכן ‏עיבוד תמונה ממוחשב שמבוסס על ‏AI‏. המכונית נוסעת דרך קשת הבדיקה ומצולמת מכל ‏הכיוונים. הבינה המלאכותית מסוגלת לזהות ביעילות כל חריגה או אי התאמה, החל מעומק ‏החריצים בצמיגים וכלה ברעשים חריגים במנוע. יישום נוסף של הטכנולוגיה, שהיה הראשון ‏שפיתחה החברה, הוא בדיקות ביטחוניות של כלי רכב: המערכת יכולה לזהות מטענים או ‏חפצים שמוסלקים בגחון כלי הרכב, בלי לסכן בני אדם. ‏
תוצר משמעותי של הטכנולוגיה הוא כמויות גדולות של נתונים על מצב כלי הרכב, נתונים ‏שמאפשרים ללקוחות לשפר את ההחלטות העסקיות שלהם ולצמצם נזקים וקריאות למוסך ‏‏(ריקול). באחד הדוחות שפרסמה החברה נמצא שיש בלאי גבוה יותר של הצמיגים בכלי רכב ‏חשמליים לעומת כלי רכב ממונעים בדלק – תופעה שמוסברת במשקל המכוניות, וגם בתנועות האצה ‏ובלימה חריפות יותר. לקוחות החברה יכולים לאפיין בעיות לפי סוג המכונית, גילה או האזור ה‏גיאוגרפי שבה היא נוסעת, וכך לקבל החלטות עסקיות טובות יותר.‏
חבר אומר שפוטנציאל השוק של החברה הוא עצום, וגיוס ההון יאפשר לה להרחיב את ‏השווקים ותחומי הפעילות ולגייס עובדי פיתוח כדי לשפר את הטכנולוגיה. כיום, הסגמנט העיקרי ‏של הכנסות החברה הוא מסוכנויות רכב אמריקניות, שכוללות פעילות מכירת מכוניות חדשות, ‏מכוניות משומשות ומוסך לתיקונים. המערכת של ‏UVeye‏ תומכת בכל אחת מהפעילויות ‏האלה: היא משמשת לבדיקת רכב חדש לפני מסירתו ללקוח, היא מפיקה דוח מקיף ‏על מצב רכב משומש שמוצג לקונה ומסוגלת לבחון את המכונית בכניסה למוסך ‏לאיתור תקלות מסוגים שונים.‏
לקוח בולט נוסף של החברה היא רשת ‏Carmax‏, אחת החברות האמריקניות הגדולות ‏למכירת רכב משומש. הרשת מוכרת מיליוני מכוניות בשנה, ומאז מגפת הקורונה, היא החלה גם ‏במכירת מכוניות אונליין. הטכנולוגיה של ‏UVeye‏ מאפשרת לרשת לסרוק את המכוניות ‏העומדות למכירה ולהעלות את הדוח על מצבן לאתר, ובכך לייעל את תהליך המכירה.‏
סגמנט אחר בעל פוטנציאל גבוה הוא ציי רכב. במסגרת שיתוף הפעולה עם אמזון, שהחל לפני ‏כשנה, כל רכב משלוחים של החברה עובר סריקה אוטומטית בשובו מסיבוב מסירת משלוחים ‏ללקוחות. כך יכולה החברה לעקוב אחר התנהלות כלי הרכב וגם הנהגים, ולאתר חריגות. ‏חבר מציין כי ההסכם כולל עד 850 מרכזי הפצה – בארה"ב, קנדה ואירופה.
3 צפייה בגלריה
כלי רכב של אמזון במתחם תפעולי של החברה בג'ורג'יה
כלי רכב של אמזון במתחם תפעולי של החברה בג'ורג'יה
כלי רכב של אמזון במתחם תפעולי של החברה בג'ורג'יה
(צילום: REUTERS/Elijah Nouvelage)
המודל העסקי של החברה מעניין: החברה מממנת את רכישת המערכות ללקוחות כדי שעלות ‏ההשקעה לא תהיה מכשול לעסקאות. זו הסיבה לגיוס החוב הנוכחי, שמאפשר לחברה לממן ‏את העלות הראשונית ולהחזיר אותה במהלך תקופת החוזה עם הלקוחות. מבחינת הלקוחות ‏‏– הם משלמים תשלום חודשי קבוע עבור השירות. ‏
החברה צמחה במהירות בשנים האחרונות והכפילה את הכנסותיה מדי שנה. הכנסות ‏החברה בשנה האחרונה נאמדות בעשרות מיליונים והיא צפויה לחצות את רף ה-100 מיליון ‏דולר בהכנסות השנתיות הצפויות (‏ARR)‏ ב-2025. "2024 הייתה שנה טובה מבחינתנו", אומר חבר. "יש לנו ‏יותר ביקוש ממה שאנחנו מסוגלים לספק. הגיוס יעזור לנו לייצר ולהתקין יותר מערכות ולעמוד ‏בכל הביקושים".

"לא חושב שאנחנו טרף קל לחברות ענק"

חברת‏UVeye ‎‏ הוקמה ב-2016 על ידי אמיר חבר, המשמש כאמור כמנכ"ל (CEO), ואחיו אוהד חבר, שמשמש מנהל תפעול ראשי (COO)‏. החברה מעסיקה 230 עובדים, מהם 130 בישראל ו-100 בארה"ב, והיא ‏עומדת לגייס עובדים נוספים הן בישראל והן בארה"ב. בשנה החולפת הוכרה ‏UVeye‏ כאחת ‏ההמצאות הטובות ביותר של מגזין ‏TIME‏ וכן ברשימת החברות החדשניות בעולם של ‏Fast ‎Company‏. ‏
3 צפייה בגלריה
אמיר ואוהד חבר
אמיר ואוהד חבר
אמיר ואוהד חבר
(צילום: UVeye)
מה התוכניות לשנה הקרובה?‏ ‏"אנחנו נחתום על הסכמים נוספים וניכנס לתחומים חדשים, למשל חברות ביטוח, שאנחנו ‏נמצאים בפיילוט עם כמה מהן. אנחנו משקיעים משאבים רבים במטרה להגיע להבנה עמוקה יותר ‏בכלי רכב חשמליים. המטרה היא לא רק לבדוק את מצב הסוללה, אלא גם, למשל, לבדוק את התפקוד של החיישנים".‏
מאז שהוערכתם בגיוס הקודם בשווי של 800 מיליון דולר גייסתם הון נוסף. זו לא נקודת זמן ‏מתאימה לשקול יציאה להנפקה בנאסד"ק?‏ ‏"כשיש לך חברה שעומדת בפני עצמה ומצליחה להכפיל את ההכנסות שלה מדי שנה, נשאלת השאלה אם ללכת לבורסה או להישאר פרטיים. כרגע אנחנו מתמקדים בלבנות חברה בריאה ורווחית ‏–‏ וזה אמור לקרות ב-18-12 חודשים ‏הקרובים ‏–‏ ואחר כך הכל על השולחן". ‏
חברה פרטית מצליחה עלולה להיות טרף קל לחברות ענק. ‏"יכול להיות, אבל בהינתן הגודל שלנו אני לא בטוח שאנחנו טרף קל. צריך לחפש פה עסקה ‏אסטרטגית גדולה. אנחנו באמת רק בהתחלה, ואני חושב שהמשקיעים שלנו ‏מבינים את זה. אין לנו הרבה משקיעים פיננסיים, ורוב המשקיעים באמת רואים את זה לטווח ‏הארוך".