דרישה לתקן את העיוותים בשכר לאנשים עם מוגבלות במפעלים מוגנים: בעקבות המאמר של הדס גלילי-שאינסקי ואורן הלמן שפורסם ב-ynet וחשף כי אנשים עם מוגבלות נאלצים לעבוד ב"תעסוקה מוגנת" בשכר לא הוגן של 5 עד 15 שקלים לשעה, ח"כ עידית סילמן פנתה ליו"ר ועדת הרווחה והעבודה, ח"כ אפרת רייטן, בבקשה לזמן דיון בוועדה "להפסקה מיידית של העוול".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
סילמן כתבה כי "בעקבות חשיפת ארגון 'סיכוי שווה' ומאבקו של מר אורן הלמן, אב לילדה עם מוגבלות, על מצב העסקתם של אנשים עם מוגבלויות במפעלים מוגנים ובשוק החופשי, אבקש לזמן דיון בוועדת העבודה והרווחה בראשותך אשר תקדם נהלים סדורים סביב העסקתם של אנשים עם מוגבלות במפעלים מוגבנים וכן בשוק החופשי".
1 צפייה בגלריה
"אין נהלים אחידים בתעסוקתם של אנשים עם מוגבלות"
"אין נהלים אחידים בתעסוקתם של אנשים עם מוגבלות"
"אין נהלים אחידים בתעסוקתם של אנשים עם מוגבלות"
(צילום: shutterstock)
במאמר שפורסם ב-ynet נחשף כאמור השכר העלוב שלו זכאים העובדים בעלי המוגבלות במה שמכונה "מפעלים מוגנים", שמטרתם להיות מקום עבודה זמני ומסגרת שמכינה לשוק החופשי. לדברי כותבי המאמר, מפעלים אלה לא נועדו להיות מקום עבודה, ובוודאי שלא מקום עבודה קבוע.
"העובדים הללו מייצרים תכשיטים ומוצרים שנמכרים באלפי שקלים לצרכנים", נכתב במאמר. "זו מציאות מקוממת, שבעינינו היא סוג של עבדות מודרנית וניצול של אנשים עם מוגבלות בחסות החוק".
בהתייחס לדברים הללו כתבה סילמן לרייטן כי "מדינת ישראל נמצאת בעיצומו של תהליך הנמשך שנים לשילוב אנשים עם מוגבלויות במשק הישראלי. לפני למעלה מ-50 שנה הוקמו בסיוע המדינה מספר לא מבוטל של מפעלים מוגנים אשר מיועדים להעסקה של אוכלוסיות עם מוגבלויות על כל גווניהם כשלב ראשון לקראת שילובם בשוק החופשי, זאת במטרה לצמצם את הפערים החברתיים כמה שניתן. עם זאת, קיימת אפליה קשה במשכורות העובדים עם מוגבלויות כאשר השכר הממוצע של אדם עם מוגבלות במפעל 'מוגן' נע בין 15-5 שקלים לשעה.
"כיום, אין נהלים אחידים בתעסוקתם של אנשים עם מוגבלות כאשר מנהל מסוים עשוי לקבוע את גובה הגמול לפי תפוקתו של המועסק, בעוד מנהל אחר עשוי לקבוע את גובה התגמול לפי התשלום המתקבל עבור המוצרים המיוצרים במפעל המוגן, ושלישי עשוי לקבוע תגמול שרירותי לפי יחסיו עם המועסק. במצב דברים זה אין אחידות, אין כללים ויש אפליה", כך לדבריה.
מלשכתה של יו"ר ועדת העבודה והרווחה, ח"כ אפרת רייטן נמסר: "המכתב מיו"ר ועדת הבריאות, ח"כ סילמן הועבר ללשכתנו לפני זמן קצר וטרם עיינו בו. עם זאת, ח"כ אפרת רייטן נפגשה עם מר הלמן לפני כשבוע בנושאים שונים וכפי שנאמר גם לו, הנושא הזה יידון במלוא הרצינות ובאחריות מיד לאחר דיוני התקציב הקרובים".