תגובות סוערות במערכת הפוליטית לחשיפת "ידיעות אחרונות" ו-ynet על האולטימטום שהציב שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לראש הממשלה בנימין נתניהו בעניין הטיפול ביוקר המחיה. באופוזיציה וגם בקואליציה תקפו בחריפות את סמוטריץ', שלפי הפרסום התנה את הטיפול ביוקר המחיה בכניסה לרפיח.
1 צפייה בגלריה
סמוטריץ' בוועדת הכספים חרבות ברזל
סמוטריץ' בוועדת הכספים חרבות ברזל
סמוטריץ'
(צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת)
ראש האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד, כתב: "סמוטריץ' מחזיק את מעמד הביניים בן ערובה לטירוף המשיחי שלו. המחירים עולים ועולים, אנשים מתרסקים, אותו זה לא מעניין. הוא והחברים שלו ממשיכים לקבל את הכסף שלהם. על חשבוננו".
יו"ר הימין הממלכתי ח"כ גדעון סער פרסם ב-X (טוויטר לשעבר): "קריקטורה של ממשלה. הציבור משלם". ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) תקפה את סמוטריץ', ואמרה: "הדלק יקר? המחירים בסופר עולים? מחירי השכירות? הדירות? הכל קופץ. את השר שאחראי על הכיס של כולנו זה לא מעניין. זה מה שקורה כשר האוצר מתעסק בדברים אחרים במקום בתחום האחריות שלו. בגלל זה יוקר המחיה בישראל רק מחריף. מדובר בשר אוצר שלא רק שפוגע בכלכלה אלא מחבל בעתיד של מדינת ישראל לטווח ארוך".
גם בקואליציה מתחו ביקורת על סמוטריץ'. יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (יהדות התורה) אמר בפתח ישיבת ועדת הכספים הבוקר: "משרד האוצר לא עושה שום דבר בנושא העלאת המחירים, גם לא משרד הכלכלה. הממשלה נחלה כישלון מוחלט בנושא הזה. אנשים לא גומרים את החודש, משפחות קורסות מיוקר המחיה הגואה ואומרים לי שזה נושא של ועדת הכלכלה, אבל אני חושב שלא תהייה ברירה ואצטרך לכנס את הוועדה לדון בנושא. לא נעבור על כך לסדר היום".
ח"כ אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי) אמרה בוועדה: "שר האוצר המופקר שלנו נותן אולטימטום לאזרחי ישראל? את מי אתה עושה בן ערובה? השתוללות מחירים מופקרת, עליית מחירים, ראש ממשלה שהוא בדיחה מהלכת מבחינת כלכלית, הוא הרי עשה סרטונים בתחנות דלק. שר האוצר מודיע הבוקר, לא להאמין, לראש הממשלה, ׳אני לא מוכן לטפל ביוקר המחיה אם לא תיכנס לרפיח׳. אנחנו בני ערובה של שר האוצר? זו לא פעם ראשונה ששר האוצר מחזיק את ישראל בני ערובה, הוא עשה את זה גם בתקציב, החזיק את המפונים, מנהלת תקומה ואת החיילים בני ערובה ולא אישר את התקציב שלהם חודשים ארוכים כדי שקודם כל ינפחו את התקציב של אורית סטרוק ויעלו את קצבאות האברכים".
מרכז האופוזיציה בוועדת הכספים, חה"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד): "שר הכלכלה ממשיך לבלות בכנסים בחו"ל, שר האוצר מספק עוד אמירה הזויה ומתנה את הטיפול ביוקר המחיה "בכניסה לרפיח" (מה זה הדבר הזה???) - והציבור ממשיך לקרוס תחת נטל העלאת מחירים.
"אז לאחר שזעקתי הבוקר בוועדת הכספים על חוסר ההתייחסות המוחלט של הקואליציה לסוגיית יוקר המחיה, גפני לפתע נזכר כי הוא יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, והגדיר את הטיפול הממשלתי ביוקר המחיה כ'כישלון מוחלט'. אך הכישלון הוא לא רק של שר האוצר ושר הכלכלה - אלא כלל חברי קואליציית המחדל שהפקירה את האזרחים והרסה את כלכלת ישראל".
שר האוצר סמוטריץ' הגיב ב-X (טוויטר לשעבר): "פשוט פייק. לא היה ולא נברא. מעולם לא סירבתי להיפגש עם רוה״מ בנושא יוקר המחיה, אני פועל לבלום את תופעת עליית המחירים שפוגעת בכולנו ומקדם מהלכים לתיקון כשלי שוק של שנים באמצעות הרפורמה שהעברנו של ״מה שטוב לאירופה טוב לישראל״ והוועדה שהקמתי לפירוק הריכוזיות בשוק המזון ובמהלכים נוספים".