לפעמים צריך לשפשף היטב את העיניים ולקרוא שוב ושוב את ההודעות לעיתונות שמתקבלות במערכת כדי להאמין שהן אכן אותנטיות ולא "פייק ניוז". כך למשל קרה היום (שישי), כאשר כשעתיים לאחר פרסום נתוני מדד המחירים לצרכן ומחירי הדירות, פרסמו שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', וסגניתו, ח"כ מיכל וולדיגר, הודעה המתפארת ב"הישגי" הממשלה במלחמה ביוקר המחיה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
אז לפני שנדון בהודעה עצמה, נבחן לרגע את הנתונים העיקריים שפורסמו היום: ראשית, מדד המחירים לצרכן - שהוא מדד האינפלציה - אומנם ירד מעט בחישוב שנתי מ-5.2% ל-5%, אולם הוא למעשה עלה בחודש מרץ האחרון לפי הרף העליון של התחזיות, ב-0.4%. וזאת, לאחר שבחודש פברואר עלה המדד ב-0.5% - שיעור גבוה פי שניים מהתחזית שהייתה אז. המשמעות היא חמורה: בתוך חודשיים בלבד עלה מדד המחירים לצרכן כמעט באחוז שלם.
2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'
(צילום: רפי קוץ)
בחינה קצרה של נתונים במדד מבהירה כי האינפלציה לא רק נשארה איתנו, אלא היא גם מסוכנת למדי. כך עלו, למשל, מחירי ההלבשה וההנעלה - מוצר בסיסי בסל הצריכה, בעיקר אצל משפחות ברוכות ילדים - בשיעור גבוה של 4.1%, ושוכרי דירות שחידשו חוזה שילמו 7.2% יותר.
נכון, האינפלציה השנתית ירדה כאמור מעט בחישוב שנתי, אולם הדבר נובע אך ורק מכך שבמרץ אשתקד נרשם מדד גבוה במיוחד של 0.6%. המדד של מרץ הנוכחי, 0.4%, הוא ממש לא הישג ובהחלט אמור להדאיג את בנק ישראל ומשרדי האוצר והכלכלה, שאמורים להיאבק באינפלציה.
לצד זאת, מדד מחירי הדיור שפורסם גם הוא היום על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה רשם ירידה ראשונה זה זמן רב של 0.2%, אך מחירי הדירות עדיין זינקו בחישוב שנתי ביותר מ-12%.
ירידה זו - נדגיש - משויכת בעיקר לעליות הריבית החדות עליהן הכריז בנק ישראל בחודשים האחרונות, אשר העלו את החזרי המשכנתאות והכניסו את ענף הנדל"ן לקיפאון מסוים. למעשה, הממשלה הנוכחית לא הכריזה אפילו על תוכנית אחת בתחום הדיור, לעומת קודמתה שיזמה ארבע תוכניות, שלפחות חלקן גם אושרו בכנסת והופעלו.

סמוטריץ' מתפאר, אך לא ברור במה

ובכל זאת, נראה שהדברים כאמור לא הפריעו לשר סמוטריץ' להתפאר בהישגי הממשלה הנוכחית - על אף שלא ברור כל כך מה הם ההישגים ואיך הם הושפעו מהממשלה הנוכחית. "בעבודה נכונה מנצחים". כתב סמוטריץ' בהודעה לאחר פרסום הנתונים. וטען: "מאז שנכנסתי לתפקיד הצבתי מטרה עליונה, את גידור האינפלציה ושמירה על ערך הכסף.. זה מה שליווה אותי ואת אנשי המקצוע במשרדי בעת בניית תקציב המדינה ובעת החתימה על ההסכם השמרני מול ההסתדרות".
על איזו עבודה מדובר? לא ממש ברור. האם ההסכם להעלאות שכר עם ההסתדרות באמת שמרני? אפשר להתווכח על הדקויות אבל הוא בוודאי לא יסייע בריסון האינפלציה. אומנם הממשלה הנוכחית אכן יזמה מספר מצומצם של מהלכים בניסיון להיאבק ביוקר המחיה, כמו צמצום העלייה במחירי החשמל, המים והדלק, אולם אלה לא השפיעו עדיין כלל על מדד חודש מרץ, אלא השפעתן צפויה להירשם רק במדד המחירים הבא. בינתיים, ההפך הוא הנכון: הממשלה הוציאוה מחוק ההסדרים את הפרק היחיד שיכול היה להיאבק ביוקר המחיה - זה שמגביל את כוח היבואנים הגדולים.
סמוטריץ' המשיך וטען כי "שמירה על ערך הכסף, משמעותה הקלה ביוקר המחיה של כל אזרח ואזרחית בישראל", אולם לא ברור כל כך על איזו "שמירה" שר האוצר מדבר עליה, כאשר ערך השקל נשחק בחודשיים האחרונים בכ-10% אל מול הדולר והאירו.
2 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה בנושא תקציב המדינה 2023-2024
ישיבת הממשלה בנושא תקציב המדינה 2023-2024
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
לדבריו, "ההאטה שאנחנו מתחילים לראות בקצב האינפלציה, יחד עם הירידה במחירי הדיור שמתאפשרת בזכות הגדלת ההיצע על ידי שימור התחלות הבנייה למרות העלייה בריבית, הן בשורות ראשונות וחשובות ומשמעותן היא אחת - המדיניות האחראית שהצבנו מתחילה ברוך השם לשאת פירות".
אולם, כאמור - האינפלציה בפועל המשיכה לטפס בחודשיים האחרונים בשיעור משמעותי והיא גבוהה משמעותית מהיעד של בנק ישראל שעומד על 1%-3%. ובאשר לירידה במחירי הדיור, ההשפעה החיובית - אם כי עדיין מוגבלת - על מחירי הדיור ללא ספק משוייכת למדיניות בנק ישראל בחודשים האחרונים, בדגש על הוועדה המוניטרית בראשות הנגיד פרופ' אמיר ירון שהזניקה את הריבית תשע פעמים ברציפות משיעור של 0.1% לפני שנה ל-4.5% בראשית החודש.
שר האוצר לא נשאר לבד: סגנית שר האוצר וולדיגר, שממנה לא קראנו עד כה שום תגובות על מדדים ומחירי דיור ב-14 שבועות קיומה של הממשלה, התייחסה גם היא כעת לירידה במחירי הדירות לראשונה זה שלוש שנים, וטענה כי "התנהגות כלכלית אחראית וקשובה לא מבטיחה שהדרך תהיה קצרה, אבל לרוב היא משתלמת. אנחנו רושמים היום הישג שכולו מוקדש לאלפי המשפחות שכמהות לבית בישראל. קצת בשורות טובות לפני שבת כשעוד דרך ארוכה לפנינו. נעשה ונצליח, בעזרת השם".
אז חיפשנו, ולא מצאנו אפילו מעשה אחד, חוק אחד, תוכנית אחת או מהלך אחד שלהם אחראיים נציגי הממשלה המנהלים כיום את משרד האוצר ושיכלו להביא לירידה במחירי הדיור. שלא לדבר על האינפלציה - שלא רק שאינה נמוכה בחודשיים האחרונים, אלא אף גבוהה ומדאיגה מאוד, במיוחד עבור נגיד בנק ישראל שיצטרף להכריע אם שוב להעלות בגינה את הריבית, בניגוד לצפי שהיה עד כה, כבר בחודש הבא.