למרות החוק בישראל שצפוי לצמצם עוד יותר את השימוש בכסף מזומן, ועדת החוקה החליטה להאריך הערב (ג') בשנה אחת את הוראת השעה הפוטרת מהוראות חוק צמצום השימוש במזומן את התשלומים הנוגעים לתושבי האזור הפלסטינים. בכך אושר למעשה המשך השימוש בסכומי מזומן גבוהים בעסקאות עם תושבי האזור או תושבי המועצה הפלסטינית.
למעשה, הארכת הוראת השעה תאפשר להמשיך לשלם לעובדים מהרשות הפלסטינית שכר במזומן, כאשר לפי יו"ר הוועדה, ח"כ גלעד קריב (העבודה), הסכומים המועברים במזומן לתושבים הפלסטינים רק בשכר מסתכמים בכ-10 מיליארד שקל מדי שנה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
פועלים פלסטינים מחברון
פועלים פלסטינים מחברון
פועלים פלסטינים מחברון במעבר
(צילום: AFP)
מעבר לכך, אם תרצה לשלם במזומן בעוד שמונה חודשים לסוחר ישראלי - יהיה מותר לך לשלם לו רק 6,000 שקל במזומן, לעומת 11,000 שקל היום. אולם, אם תקנה סחורה כלשהי בכפר פלסטיני או למשל ירקות ופירות בכמויות מחקלאי פלסטיני - תוכל לשלם לו גם עשרות אלפי שקלים במזומן.
חוק צמצום השימוש במזומן קובע כי בתקופה של שלוש שנים מיום תחילת החוק הוא לא יחול על תושב האזור או תושב שטחי המועצה הפלסטינית שאינם אזרחים ישראלים. הוראות הסעיף קובעת כי הסכום המותר לתשלום במזומן לסוחר, בתשלום שכר, תרומה או הלוואה, יעמוד על 11 אלף שקל ומחודש אוגוסט 2022 רק על 6,000 שקל. עם חקיקת חוק צמצום השימוש במזומן נקבע כי הפלסטינים יוחרגו זמנית מהחוק על מנת לאפשר המשך מסחר עם הפלסטינים תושבי האזור, שנגישותם לאמצעי תשלום חלופיים מוגבלת.
לצד הוראה זו, תיקן החוק באופן עקיף את חוק איסור הלבנת הון וקבע הוראת שעה לפיה בתקופת הוראת השעה של החוק, תחול במסגרת חוק איסור הלבנת הון חובת דיווח על שימוש במזומן בעסקאות עם תושבי האזור. מאחר והעבודה הנעשית במטרה לאפשר העברת תשלומים באמצעים חליפיים טרם הושלמה, הוחלט הערב להאריך את הוראת השעה הנוגעת לסעיפים אלו לתקופה של שנה אחת נוספת מיום פקיעתה עד ל-31.12.22.
יו"ר הוועדה, ח"כ קריב, אמר בדיון כי "בהיעדר מענה רגולטורי, טכנולוגי לאפשרות של תשלום לעובדים מהרשות הפלסטינית באמצעים הקבועים בחוק, החוק כולל מנגנון שמאפשר בהוראת שעה החרגה של תשלום שכר לעובדים מהרשות הפלסטינית מהוראת החוק והיא פוקעת עוד ימים אחדים. אני מברך על הגדלת העובדים והעובדות הפלסטינים שיש להם רישיון לעבוד בישראל ועל חיזוק קשרי התיאום ושיתוף הפעולה עם הרשות הפלסטינית והמוסדות הפיננסים הפלסטינים".
נתנאל אשרי, רכז מינהל ומיסוי באגף התקציבים באוצר: "אנחנו מביאים את הצו להארכת הוראת השעה בהמשך לתהליך שנעשה לפני חודשיים ואנחנו בתהליך מאוד מאומץ למציאת פתרונות לעניין העברת השכר לעובדים פלסטינים. אנחנו אופטימיים מאוד ביחס לזה שלא נצטרך להאריך את הוראת השעה פעם נוספת".
היו"ר ח"כ קריב: "בהיעדר הוראת השעה אנחנו דוחקים הרבה מעסיקים ישראלים לצערנו להיות במצב שהם מתפתים לעבור על החוק כי הם רוצים לשלם שכר לעובדיהם. וגם חלק מהרציונל הסוציאלי במהלך הזה יש לו הרבה בעיות בחוק הכללי אבל הרצון להסדיר את תשלום השכר בצורה שקופה וברורה קשור גם להגנה על זכויות הסוציאליות של העובדים גם לעובדים לא ישראלים".
לשאלת ח"כ מקלב, האם אלה שמשלמים במזומן מדווחים לאוצר, השיב אשרי, כי רשות האוכלוסין מוציאה תלושים לכל העובדים הפלסטינים. כלומר, יש תיעוד - אבל התשלום נעשה במזומן.
מורן חדד, ממשרד הביטחון: "אנחנו מבינים את החשיבות העצומה של האפשרות להעביר את התשלום המקוון לפועלים הפלסטינים שעובדים בישראל כדי לצמצם את היקפי המזומן ברשות הפלסטינית. יש עיסוק בנושא הזה בהובלת משרד האוצר. אנחנו מנסים לפרוץ את הנושא ולממש אותו וצריכים להאיץ ולהתקדם בתחום הזה כי אנחנו מבינים שמדינת ישראל, כשהיא ממשיכה להגדיל את מכסות התעסוקה וממשיכה לשלם במזומן אנחנו מעודדים את הגדלת המזומנים ברשות הפלסטינית. זה לצד היכולת להקים ולאפשר את הקמת התאגידים הקרוספוננטים והקשרים בין המערכת הכלכלית הישראלית והפלסטינית כדי לאפשר לחוקים האלו להיכנס לתוקף בצורה מיטבית עם היערכות טובה ותיאום מול הרשות. נשמח שיאריכו את הוראת השעה ולצד זה לקדם באופן מואץ את התשלום המקוון".