להיות חרדי במאה ה-21 ובמקביל לקחת חלק פעיל בחברה. זהו החזון של רשת החינוך "נצח" שהעמידה דורות של תלמידים חרדים יראי שמים, אוהבי תורה, שהם גם אנשי מעשה. הרשת כוללת מוסדות לימוד יסודיים, תיכוניים ועל תיכוניים לבנים ולבנות, ופועלת להעמדת בוגרים בעלי זהות עצמית מגובשת, הממצים את יכולותיהם האישיות והחברתיות.
ייתכן שהיה מתאים יותר לסכם שנה עם הרב בומבך בסופה של שנת תשפ"ה ולא בסופה של שנת 2024, אך הרב שבונה גשר בין האוכלוסיות השונות בישראל מסכם עבורנו גם את השנה הנספרת לפי מה שמכונה "למניינם". "השנה לקחנו על עצמנו להיות החלוצים שלפני המחנה, ולסייע בדרכים שונות למאמץ המלחמתי של ישראל", הוא אומר. "אימצנו יישוב שרבים מתושביו גויסו למילואים, ועשינו את כל מה שאפשר כדי להקל עליהם ולספק את כל הדרוש להם.
בנוסף, הקמנו חמ"ל שבו פעלו רבים מהתלמידים ממוסדות הלימוד השונים שלנו. שבוע אחר שבוע הם יצאו, עשו קניות לזקוקים לכך, חילקו מזון, סייעו ותמכו. תלמידות תיכון שלנו נשלחו לאילת כדי לתמוך במשפחות מפונים ולהעביר שיעורים לילדים, מיזם שעליו זכינו בפרס בן גוריון. דאגנו לכל משפחות המילואים של בית"ר עלית עם חבילות מזון וסיוע לטיפול בילדים. והיו יוזמות נוספות של יציאה להתנדבות".
אילו השפעות היו למלחמה על רשת חינוך נצח?
"אין לנו מוסדות בצפון אז לא נדרשנו למצוא שם פתרונות לתלמידים, אך היינו צריכים להיערך למציאות שבה חלק מהתלמידים שלנו בדרום לא יכולים להגיע וללמוד באופן סדיר. הופעל בית ספר און-ליין קיים שלנו, שמנגיש לימודי ליבה לכל אחד ואחת מהמגזר החרדי: אנגלית, מתמטיקה ומדעים. מעל 41,000 תלמידים חרדים משתמשים במיזם הזה, שבשל המצב הפך לפלטפורמת חירום, כך שעשינו את כל מה שניתן כדי לשמור על השגרה ובמקביל את מה שאפשר כדי לסייע ולתמוך באזרחי ישראל. שמתי למטרה מצד אחד לא לאבד קשב מהשגרה, מתחזוקתה ומשימור הקיים ומצד שני להיות כל הזמן עם אוזן קשבת למה שקורה בחברה ובמציאות הישראלית. חשוב לי שכל תלמיד יידע: יש כאן מלחמה ואתה שותף בדרך זו או אחרת. הערך העליון של לימוד התורה מגיע במקביל לתמיכה אקטיבית בחברה. זה הרעיון. לא עזבנו לרגע אחד את לפיד ההזדהות והשותפות. בכל דרך שהיה ניתן - היינו שם".
מצמצמים את השסעים
הרב בומבך מספר שהחזקת הקשב הלימודי הייתה מאתגרת בתקופה הזאת. במקביל, גם עבודת ההתנדבות והסיוע נתקלה לעתים בקשב מוגבל מצד הרשויות, שידיהן היו גדושות בעבודת חירום משלהם. "זו מציאות מורכבת, אבל הצלחנו לעמוד ביעדים שהצבנו לעצמנו", הוא אומר. "הוועד המנהל שלנו מעניק לנו הרבה חוסן".
היה השנה הישג שאתה גאה בו במיוחד?
"השנה ראינו שניתן לקיים מחד מערכת חינוך שלא מוותרת על הסטנדרטים החינוכיים-לימודיים, ומאידך שומרת על הצביון והרוח ובו זמנית מהווה חלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית מבחינת השותפות, היוזמות שיצאו, ההישגים וגם הבוגרים המשרתים בשדה הקרב. המעורבות של התלמידים והבוגרים שלנו, שנעשתה בהצטיינות כמו כל דבר אצלנו, היא הישג שמדבר בפני עצמו".
כיצד זה בא לידי ביטוי?
״החינוך שלנו הוא חרדי במוצהר, והתלמידים שלנו מסיימים את הלימודים עם זהות חרדית מובהקת וידע תורני. עם זאת, אנו ערניים למאפיינים הייחודיים של כל תלמיד ומחנכים את בוגרינו לבצע בחירה אישית שקולה. ישנו מספר מכובד של בוגרים שלנו שאחרי שנשאו למשך זמן מה בעולה של תורה וחיזקו את זהותם הדתית - התגייסו לצבא. בוגר שלנו קיבל את אות מצטיין הנשיא לפני שנתיים, ובאחרונה התחתן אחד הבוגרים שלנו, המשרת ביחידת המסתערבים דובדבן. היה לי הכבוד לחתן אותו ולראות דבר מרגש: מצד אחד היו שם חבריו החרדים ולצידם - חבריו מהצבא. ההמחשה הזאת של שמירת הצביון והזהות היהודית במקביל לשירות משמעותי ולקשר עם כלל החברה הישראלית הייתה עבורה מרפאת לבבות, שני חלקים המשלימים אחד את השני".
אילו יוזמות קידמתם?
״ההנכחה של המחויבות שלנו במלחמה הייתה מניע ליוזמות מגוונות. כך, לדוגמה, החטופים נוכחים במיצגים אמנותיים במסגרות שלנו, סוגיית החזרתם נידונה כחומר לימודי בשיעורי העשרה, וכמובן שמותיהם לתפילה עולים על שפתי התלמידים והצוות. היוזמות שציינתי מקודם, של סיוע ממשי למשפחות משרתים ומפונים, יש בהן, מעבר לסיוע, גם מתן גב פומבי בחברה לאנשים הנמצאים בשירות העם. בנוגע לגיוס - תכנית ׳חרדים שלב ב׳׳ של צה״ל היא יוזמה שאנו מסייעים בקידומה בקרב בני 25 ומעלה שמקבלים הכשרה זריזה ומשתלבים ביחידות שונות בהתאם לכישוריהם. מעל לחמש אלף איש הגיעו לתוכנית ומתוכם נבחרו כאלף בעקבות הקמפיין שהובלנו בשיתוף רח"ט תומכא, לאחר שכלל לא ידעו שיש אפשרות כזאת. זהו בדיוק המקום לחרדי שמרגיש שיש לו מה לתת, אך חושש שפספס את ההזדמנות כי זה מכבר עבר את גיל 18. גם זה מהדברים שמעוררים בי שמחה והשראה, במיוחד בתקופת קיטוב כמו זו שהחברה הישראלית חווה כיום, שבה אנחנו מרגישים שבמידה מסוימת אנחנו מצמצמים את השסעים".
״עוד דוגמה משדה שונה: קיימנו אירוע של לימוד אלפי דפים של גמרא, על ידי תלמידי ישיבה שלנו, לעילוי נשמת הנופלים ותוך כדי הדגשת הסיפורים האישיים שלהם והמשמעות שלהם עבורנו. זהו מאמץ לימודי אינטנסיבי שבנה עוד קומה תורנית בקרב תלמידינו, ושולב באחריות חברתית מרגשת".
מה למדת בשנה האחרונה?
"שיש מספיק טוב ומשותף בין חלקי החברה הישראלית השונים. שהחברה החרדית מראה עוד ועוד ניצנים של עשיית טוב לחברה הכללית. אי אפשר לזלזל במאבקים, בכאבים ובתסכול שיש בחברה. הכאב הוא אמיתי והוא מגיע ממקום נכון, אך אי אפשר לפתור בין לילה את נושא גיוס החרדים. זה אזור שזקוק להרבה מאוד מנהיגות שיודעת להאיר את הדרך, להתוות דרך, לספק ביטחון. אני מאמין שבשנים הקרובות יתרחש שינוי לטובה מבחינת המעורבות החרדית בחברה הישראלית".
איפה אתה רואה את רשת החינוך נצח בעוד שנה?
"אנו מתרחבים אקספוננציאלית, ומקפידים לעשות את זה נכון. חשוב להחזיק את היסודות האיתנים מצד אחד, ומהצד שני להיות מוכנים להרחבה, לגידול, להתפתחות. אנו יודעים שחינוך זה השדה הקשה ביותר - אבל גם החשוב ביותר כדי להביא הישגים טובים לחברה הישראלית. הסלוגן של רשת נצח - מחברים שמיים וארץ - הופך להיות רלוונטי יותר ויותר במציאות החיים כאן".






