בסוף השבוע האחרון אנשי קיבוץ ניר יצחק היו עסוקים באריזות. "המעבר עצמו מרגיש כמו היום הראשון שיצאנו מהבית ב- 7 לאוקטובר", אומרת סיגל שבלמן (27), "אבל זה לא אותו דבר. אנחנו עוברים למקום עם תנאי מחיה של קיבוץ והיכולת לקיים את החיים הכפריים שלנו. סוף סוף נוכל ללכת יחפים ולא עם נעליים כל היום, משהו שנורא חשוב עבור חלקנו. לפחות עבורי. יש יותר דשא, המון מדשאות ירוקות, שזה חשוב. לא מסתכלים עליך כיצור מוזר אם אתה הולך יחף".
קהילת ניר יצחק מעוטף עזה צפויה להיקלט בחבל אילות, במלון יו ספלאש ריזורט, סמוך לקיבוץ אילות. מאז תחילת הלחימה שהו אנשי הקיבוץ במלון באילת, וכעת הם מתכוננים למעבר הבא. ההערכה היא כי שיקומו של הקיבוץ ייארך כשמונה חודשים. אבל מי בעצם יודע. מאז תחילת המלחמה הגיעו ליישובי חבל אילות ולאתרי התיירות יותר מ-3,500 אזרחיות ואזרחים שיצאו מבתיהם באזורי לחימה בדרום ובצפון. בשבוע השמיני למלחמה שהו בחבל כ-1,500 אורחים.
3 צפייה בגלריה
חברי קיבוץ ניר יצחק עוברים לחבל אילות
חברי קיבוץ ניר יצחק עוברים לחבל אילות
חברי קיבוץ ניר יצחק עוברים מאילת לחבל אילות
(צילום: רות אורבך)
באילות אומרים כי הם נערכים לאפשרות שחלק מהמשפחות יבקשו להישאר ביישוב לתקופה ארוכה יותר. בינתיים, ברשת פתאל, הציבו שלטים על הדלתות עם שמות המשפחה של כל אורח, כדי לתת להם אווירה קצת יותר ביתית. הם גם קיבלו טוליפים, זכר לשדות בקיבוץ אותם גידלו.
מיכל לויט (46), אם לשלושה ילדים בני 17, 14 ו-7, הסבירה שמדובר בעצם במעבר ממלון למלון, בתנאים קצת יותר כפריים. "כקיבוץ יש היערכות הרבה יותר גדולה מאשר כמשפחה, שפשוט אורזת את הדברים במזוודות ותיקים".
כ-150 הילדים ובני הנוער ישתלבו עד סוף השנה במערכות החינוך. תלמידי י"ב ישהו בתנאי פנימיה בעין גדי וילמדו בסולריום בים המלח, ואילו ילדי הגיל הרך והגנים ישהו בחללים בתוך מתחם המלון. ילדי א'-ו' ילמדו בבית ספר נוף אדום ביטבתה, ותלמידי חטיבת הביניים והתיכון ילמדו במעלה שחרות, אף הוא נמצא ביטבתה. "הילדים שלנו רגילים לנסיעות. הפעם הם ייסעו חצי שעה מאילות ליטבתה", אומרת לויט.
3 צפייה בגלריה
חברי קיבוץ ניר יצחק עוברים לחבל אילות
חברי קיבוץ ניר יצחק עוברים לחבל אילות
יוצאים מהמלון באילת למגורים הזמניים במלון בחבל אילות
(צילום: רות אורבך)
3 צפייה בגלריה
חברי קיבוץ ניר יצחק עוברים לחבל אילות
חברי קיבוץ ניר יצחק עוברים לחבל אילות
(צילום: רות אורבך)
"חיפשנו משהו שמזכיר בצורה מסויימת את מה שהיה לנו בבית", היא מוסיפה. "פחות התאים לנו לעבור לבניין. רצינו להתחבר לחינוך ההתיישבותי. הייתה לנו אופציה להגיע לבניין, שהיה בעבר דיור מוגן בבאר שבע, אבל בחרנו שלא להגיע לשם, בגלל שזה בתוך עיר. באילות אנחנו מקבלים משהו שאנחנו מכירים ואוהבים".
"אנחנו 580 נפש בניר יצחק. הקבלה שלנו מעוררת השתאות. גם במלון קיסר באילת קיבלו אותנו נהדר בכל צורה ואופן. כל דבר נתנו ואיפשרו - מרמה של קבלת הילדים למרחבי חינוך ועד הכלבים, החתולים והתוכים שהחזיקו בתוך החדרים. אנחנו מקווים שנוכל לחזור בקרוב הביתה, אבל נכון לרגע זה הכנסנו את הילדים למערכות החינוך וזה הדבר הראשון שעמד לנגד עינינו. נסיים פה את השנה".
באותה שבת לויט, כמו רבים אחרים, הייתה נצורה שעות בממ"ד. "אלינו נכנסו מחבלים, בעיקר גנבו ובזזו. למזלנו לא ניסו להתעסק איתנו ולא נגעו בדלת הממ"ד, שבעלי החזיק. ראינו את תנועת המחבלים דרך מצלמות האבטחה. בת ה-7 ביקשה לאכול והבהרנו לה שאי אפשר כי המחבלים בקיבוץ. עד חמש בערב היא לא ביקשה יותר לאכול והייתה גיבורה. כל זמן שאין לנו תנאים לעבוד ולחזור בצורה בטוחה ולשלב ילדים במערכות החינוך - לא נחזור".
"זה לא כיף לארוז", אומרת שבלמן. "זה מציף דברים מאותו יום. יש המון מחשבות על האם לחזור לקיבוץ או לא, האם לחזור למקום שבו טבחו בנו, למקום שבו אמרו לנו שהכל בסדר אחרי 'מגן וחץ' ובאותו יום היה ירי. אני מאוד טראומתית מהמצבים האלה. עברתי המון לילות לבנים לא פשוטים. אחרי שמונה בערב לראות אנשים הולכים בקיבוץ היה נדיר. כל צעד שהיינו עושים בקיבוץ היינו חושבים איפה המיגונית הכי קרובה. איבדתי חברים מאוד יקרים מהקיבוץ". ומה יהיה בעתיד? היא נשאלת. "אי אפשר לתכנן שבוע קדימה, ואפילו לא שלושה ימים. אני עוברת למלון היום. אנחנו מחכים לחזור למציאות, לחיים הרגילים. זה לא חיים רגילים. אנחנו מבחינתנו עוד חיים את ה-7 לאוקטובר".
בקיבוץ ניר יצחק מחכים עדיין לחזרתם של חברי הקיבוץ משבי החמאס. ליאור רודאיף עדיין נמצא בשבי, לואיס הר, נחטף כשהיה בביקור אצל בת זוגו קלרה מרמן, ששבה מן השבי, פרננדו מרמן, אחיה של קלרה, עדיין שבוי.
ד"ר חנן גינת, ראש המועצה האיזורית של חבל אילות, מסר: "אנחנו מקבלים בברכה ומתרגשים מאוד לקלוט את חברי ניר יצחק שהצטרפו אלינו .. הילדים שלהם התחנכו אצלנו, ילדי בית הספר היסודי כבר התחילו ללמוד ביום ראשון בבית ספר 'נוף אדום' ובתיכון בבית ספר 'מעלה שחרות', התרגשות גדולה מאוד. הוסיף, הייתי בבית ספר ופגשתי את הילדים, מאור פנים גדול מאוד והדדי, גם של הילדים מניר יצחק מאלצנו וגם ילדי חבל אילות עם החברים החדשים, כיף גדול.
"ילדי גיל הרך, התחכנו בשלב ראשון במלון ויעוברו ומקווה שבהקדם לקיבוץ אילות וכמובן גם למבוגרים של ניר יצחק, שמחים מאוד לקלוט אתכם, לשתף אתכם במה שיש לנו כאן, במכלול הדברים החל מרמת התעסוקה ודרך שירותים חברתיים, בריאות, תרבות.. שנוכל ונעשה ביחד. מתרגשים מאוד וברוכים הבאים חברי ניר יצחק".