מדד המחירים לצרכן לחודש ינואר, הראשון בשנת 2024, שיפורסם מחר (חמישי), צפוי להיות נמוך וינוע כנראה בין אי שינוי לעלייה בשיעור מתון של 0.1% או 0.2% לחודש - מה שיורד את האינפלציה השנתית בישראל מתחת ל-3%. מדד נמוך במיוחד יוכל לסייע לוועדה המוניטארית של בנק ישראל, בראשות הנגיד, להפחית אולי בשנית את הריבית, למרות דוח חברת מוד'יס.
המדד צפוי להיות נמוך למרות שבחודש ינואר עלו מיסי הארנונה ב-2.68% ומחירי הדלק עלו ב-28 אגורות. כמו כן נרשמו התייקרויות במוצרי צריכה שונים, התייקרויות שצפויות להתגבר במהלך חודש פברואר, שבו עלו גם מחירי החשמל בשיעור של 2.6%.
1 צפייה בגלריה
סופרמרקט
סופרמרקט
סופרמרקט
(צילום: יריב כץ)
במדד ינואר צפויה ירידה במחירי ההלבשה והדיור לעומת עלייה במחירי המזון והתחבורה. השפעה תהיה גם לתנודות המשמעותיות לאחרונה, הן בירידות מחירים והן בהתייקרויות של מחירי הירקות והפירות.
מדד ינואר של השנה שעברה, 2023, עלה בשיעור של 0.3% - ולכן כל מדד שיעלה בשיעור נמוך מזה יוריד את שיעור האינפלציה בישראל לתוך היעד שקבעה הממשלה לשנה כולה, 1% עד 3%, מה שיאפשר אולי לבנק ישראל להוריד בשנית את שיעור הריבית הבסיסית במשק ברבע אחוז ל-4.25%.

השיקולים בהחלטת הריבית הקרובה

החלטת הריבית הבאה שצפויה בסוף החודש תושפע מכמה גורמים, בהם שיעור האינפלציה הגבוה מהחזוי בארה"ב, שפורסם בשבוע האחרון, ולפיו האינפלציה שם עדיין מצויה בשיעור גבוה של 3.1%. בארה"ב מעריכים שבעקבות המדד הגבוה יחסית, הריבית לא תופחת שם בהחלטה הקרובה.
לעומת זאת, בישראל תיתכן הפחתה של הריבית ובבנק ישראל יצטרכו להתחשב בכמה וכמה נתונים והערכות ובהם: דוח מוד'יס שמתח ביקורת על הממשלה וטיפולה בכלכלה, הגירעון העצום בתקציב המדינה שצפוי השנה להיות גבוה במיוחד (6.6%), שערי המט"ח והשינויים שיבוצעו או לא יבוצעו בתקציב בעת הקרובה - כמו ביטול של חלק מהגזירות על הציבור, שנועדו להקטין את הגירעון.
עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים הזהיר לקראת פרסום המדד, כי "אנו מצפים לעלייה מהירה במדד תשומות הבנייה, לאור המשך המחסור המשמעותי בעובדים ועליית השכר בענף, כפי שהדבר בא לידי ביטוי גם בסקר מגמות בעסקים בשבועיים האחרונים".
מדד המחירים לצרכן יפורסם על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מחר בשעה 6:30 בערב.