זוכרים את ההבטחה של רה"מ לחינוך חינם מגיל 0? לא רק שהיא לא קוימה, אלא שכעת יש התייקרות בגני הילדים המפוקחים: נעמת החלה במהלך להפרטת מעונות היום המסובסדים שבהפעלתה, והסבת חלקם לגנים פרטיים בעלות גבוהה בהרבה להורים. בהמשך נעמת תפתח גנים פרטיים גם במבנים חדשים.
הרשת יצאה בפיילוט לשנת הלימודים הבאה, לפיו שלושה גנים מפוקחים לגילאי 3-0 בגבעתיים, ר"ג והרצליה, יהפכו לגנים פרטיים. כיום הורים משלמים עבורם בין 1,000 שקל לקרוב לכ-3,900 שקל בחודש. כגנים פרטיים, התשלום החודשי עבורם עוד לא נקבע, אבל בערים האלה תשלום לגן פרטי נע סביב 6,000-4,000 שקל ומעלה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
גן נעמת בגבעתיים
גן נעמת בגבעתיים
גן נעמת בגבעתיים
(צילום: מירב קריסטל)
זאת הפעם הראשונה שנעמת, תנועה שמקדמת יציאת נשים לעבודה, מחליטה להיכנס לשוק הפרטי באופן שנוגד את האידיאולוגיה לפיה קם הארגון, ומדובר למעשה באקט שכל מטרתו היא העלאת מחירים.
כיום יש מסלולי סבסוד של המדינה בכל גני נעמת לאימהות חד הוריות, ילדים ממשיכים, פעוטות בסיכון, ילדי עובדות ולפי מדרג ההכנסה לנפש. כל המסלולים האלה יתבטלו בגן החדש. גורם בנעמת אמר ל-ynet: "הפיילוט הוא תולדה של מצוקת תקצוב וכוח אדם, ושל עבודה כלכלית שנעשתה בנושא. זה הפתרון שמצאנו. באזורים מסוימים, נוכל להציע ככה מעונות פרטיים ברמה גבוהה יותר מהציבוריים. עם פחות ילדים ויותר אנשי צוות. מי שישלם גם יקבל יותר".
כלומר, נראה שנעמת הולכת לשתי רשתות מעונות: האחת לבעלי יכולת והשנייה למעוטי יכולת, שיקבלו גם שירות פחות טוב באופן שנוגד את כל מטרת מעונות היום, שהיא מתן שירות אחיד לכולם והטבות למי שאין לו.

ההכרזה - דווקא בשבוע הרישום למעונות היום

בנוסף, הצעד נעשה בפתאומיות: הדבר נודע כשהורים בגבעתיים גילו שתנועת הנשים של ההסתדרות הודיעה רגע לפני הרישום לגן אופק של נעמת בעיר שהוא יהפוך בשנת הלימודים הבאה לגן פרטי. ההודעה הגיעה לעובדות הגן ולמשפחות ביום הרישום עצמו, כשרובן התכוונו לרשום את הילדים לגן הזה ביודען שמדובר בגן עם מסלולי סבסוד.
להורים אחרים הדבר לא נודע וכיוון שהגן לא הוסר מאופציות הרישום באתר משרד העבודה לבחירה מבין "גני הסמל" (הגנים המפוקחים שיש בהם מסלולי הנחות) - הורים כבר נרשמו אליו. בנעמת מסרו שזאת טעות משום שהארגון הודיע למשרדי הממשלה הרלוונטיים על הכוונה בתחילת השבוע.
בעקבות המהלך, רוב המשפחות שזקוקות לגן מפוקח לא יוכלו להישאר בגן הזה. בנעמת יודעים זאת ומתכוונים שיהיו בו 60 ילדים בלבד במקום 78, ופחות אנשי צוות. היום יש אשת צוות אחת על כל 6 תינוקות (12-3 חודשים), אחת על כל 9 פעוטות (24-12 חודשים) ואחת על כל 11 בוגרים (36-34 חודשים). בגן הפרטי מקווים ל-4 ילדים על כל אשת צוות.
נשות הגן הנוכחי יפוזרו בגני נעמת השונים, ולכבוד הגן החדש יגויס צוות חדש שיחל הכשרה באוגוסט. מהלך דומה קורה במעון תות בגרנדוס בר"ג, ובגן נעמת בהרצליה שם הוא יועתק למבנה אחר ברביבים ויהפוך לפרטי.

"ההורים ישלמו המון"

בצוות הגן אמרו לנו: "החליטו לראשונה אי פעם לעשות פה מעון פרטי תחת השם נעמת, בלי סבסוד, עם המון כסף שההורים ישלמו. לצוות הם צריכים להציע מקום אחר, אבל זה לא מעניין אותנו. לוקחים לנו את הבית. זה הכאב. גם האופן שבו נעשה היה נמהר ולא הוגן: יום לפני כן שלחנו הודעה להורים שמחר מתחיל רישום ובהצלחה, ואז הם הודיעו שהגן הופך לפרטי. מעולם לא שמעתי על גן נעמת שהוא גן פרטי".
אחת האימהות סיפרה ל-ynet: "ההורים יצאו למאבק. יש פגישה של נעמת עם רן קוניק ראש עיריית גבעתיים. העיר זקוקה למעון כזה! יש פה הרבה אימהות יחידניות, משפחות צעירות. נותרו שני גנים מפוקחים בעיר: ויצ"ו וגן נעמת נוסף במיקומים מרוחקים יותר, והפעוטות והתינוקות יצטרכו להילחם על פחות מקומות. המחירים לגן פרטי בעיר מגיעים ל-5,000 שקל ומעלה - לא כולם יכולים לעמוד בזה. במקביל, המדינה כיווצה את שעות הפעילות: הגנים ייפתחו מעתה ב-7:30 במקום ב-7:00 ובשישי מ-7:20 עד 12:30 במקום מ-7:00 עד 13:00".

"זה מהלך למניעת התרסקות"

נעמת היא גוף וולונטרי ופועלת כמלכ”ר (מוסד ללא כוונת רווח). היא הקימה את מעונות היום הראשונים בישראל עוד בשנות ה-30 של המאה הקודמת כדי לעודד הצטרפות של נשים לשוק העבודה. המסגרות שלה נחשבות איכותיות ומפוקחות. עבור גילאי 3-0 ארגונים כמו נעמת ו-ויצו הם הצלה בשוק פרוע של גנים פרטיים לא מפוקחים. למרות כל היתרונות האלה, מסלולי הסבסוד הם גורם המשיכה העיקרי.
לפי אתר נעמת, הארגון מפעיל כ-200 מעונות יום ונחשב לארגון הגדול ביותר המפעיל מעונות יום מפוקחים על ידי ממשלת ישראל, בהם מתחנכים כ-16 אלף ילדים. "על כל מערך המעונות מפעילה רשת הגיל הרך של נעמת פיקוח והדרכה פדגוגיים ואדמיניסטרטיביים באופן שוטף", כך נכתב.
3 צפייה בגלריה
המכתב שקיבלו ההורים מנעמת
המכתב שקיבלו ההורים מנעמת
המכתב שקיבלו ההורים מנעמת
(צילום: מירב קריסטל)

מצוקת סייעות

"זה מהלך חדש בנעמת, אבל לא מהלך חדש במעונות היום", אמרה ל-ynet מנהלת מערך החינוך לגיל הרך בנעמת, טובה סיני, "בחלק מהארגונים והרשויות, חלק מהמעונות הם עם סמל (עם מסלולי סבסוד מ.ק) וחלק בלי סמל. כמעט כל החברות העירוניות במרכז הן ללא סבסוד. אכן, מעון ללא סמל לא בהכרח מתאים לכלל ההורים. הפיילוט של מעונות ללא סמל הוא מהלך למניעת התרסקות. יש מצוקה אדירה וקריסה של הגיל הרך בישראל. הפיקוח על מעונות היום עבר ב-2021 ממשרד העבודה למשרד החינוך במסגרת חוק הפיקוח, אבל התקציב עכשיו קוצץ ב-200 מיליון שקל".
מה גורם למעונות לקרוס? "כוח אדם. הפיילוט זאת הוא תוצאה של החיפוש שלנו אחר פתרונות למחסור המוטרף בכוח אדם, שמתחיל ברמת גיוס לא רק של מטפלות ומחנכות אלא גם של מנהלות. יש מחסור ענק בגיל הרך ובטח בגיל ינקות. העבודה היא פיזית וקשה. יש זליגה של 10 שנים של סייעות לגני עירייה, נטישה ונהירה כי שם משלמים 20%-15% יותר, ואנחנו לא יכולות להעלות להן את השכר בגלל המדינה.
"הדבר הזה לא קורה בכדי. יש כאן תקצוב ממשלתי שלא נותן מענה הולם למעונות היום הציבוריים. הגירעונות שלהם הולכים ומעמיקים. מהמקום הזה אין סיכוי שנצליח לשפר את תקינת כוח האדם. לכן עברנו לקונספט חדש של מעונות ללא סמל ויהיו בהם שלושה מודלים של חינוך ייחודי. הצוות יהיה חדש וניתן יהיה לשלם לו יותר. הצוות הקיים יעבור לתחזק מעונות יום אחרים".
אז יהיו גני נעמת לעשירים וגני נעמת לעניים? "לא. זה לא שפתחנו במפעל הפרטה. הרעיון הוא לא לפתוח פער מול המעונות המפוקחים, אלא להמשיך לתת שירות ולא לרדת במעונות עם המחיר המפוקח. נעמת סגרה כמעט 40 מעונות ב-5 השנים האחרונות, אך ורק בשל מצוקת כוח אדם. אנחנו מנסות בעצם לא לסגור מעונות נוספים. בשנים האחרונות נטשנו מבנים, שברובם נפתחו אחרינו גנים פרטיים. שאנחנו נפעיל את המעונות ונהיה מאוד הוגנות. לא נקפיץ מחיר. אבל כן, המחירים יהיו ללא מסלולי הסבסוד".
האם בסוף כל נעמת תהפוך לרשת פרטית? זאת עשויה להיות התוצאה, אבל ברשת לא מסכימים. "אם לא נפתח גן פרטי תהיה קריסה ולא יהיו מסגרות עם מחיר מפוקח. החלטנו שיהיה גן פרטי מפוקח, אך לא מסובסד, במקומות שהורים יכולים לעמוד בזה. המצב הטוב היה שהמדינה תיקח את זה לידיים שלה, במחיר מסובסד או בחינם. זה לא קורה. שימי לב שבשנים האחרונות לא ניגשנו בכלל למכרזים להפעלה של מעונות סמל, וכך גם ארגונים מקבילים".
3 צפייה בגלריה
גן נעמת בגבעתיים
גן נעמת בגבעתיים
מעון אופק של נעמת בגבעתיים
(צילום: מירב קריסטל)

ההורים יכולים למנוע את המהלך

האם ניתן לדחות את רוע הגזירה? התשובה היא כן. אם מעט מדי הורים יירשמו לגנים החדשים המופרטים, או אף הורה לא יירשם לגנים החדשים, אלה יחזרו להיות גני "סמל", כך לפי נעמת. גם לעיריות יש כאן תפקיד. הן לא יכולות לכפות על נעמת אבל כן יכולות להפעיל עליה לחץ. בנוסף, הורים יכולים לבקש צו מניעה בעקבות הדרך החפוזה שבה נעשה המהלך. לא בטוח שביהמ"ש יאשר צו כזה אבל אפשר לנסות.
לפי סיני, שאר המעונות ימשיכו להיות מסובסדים, והכוונה היא לא להפוך אותם לפרטיים אלא לפתוח גנים חדשים שיהיו פרטיים בלבד. אבל צעד כזה הוא בהחלט תחילתו של מהלך ואין לדעת לאן הוא ייקח את גני נעמת. מה שבטוח, תצמח פה רשת מקבילה של גני נעמת בתשלום גבוה.
לדברי חגית פאר, יו"ר נעמת, "אנחנו נשמח להפעיל בסבסוד. רק נשמח לדעת מהיכן יגיע הכסף ומהיכן כח האדם. אם לא נפעל באחריות לא יהיו לנעמת מעונות בכלל. כל עירייה יותר ממוזמנת לסייע לממן את הכספים החסרים שנעמת מימנה ממקורות חיצוניים ופרטיים במשך שנים. לצערנו הקופה יבשה".
מעיריית גבעתיים נמסר בתגובה: "ימים ספורים לפני פתיחת הרישום לשנת הלימודים תשפ"ה, הנהלת נעמת הודיעה לעיריית גבעתיים על כוונתה לסיים את הפעלתו של המעון המסובסד ברחוב גורדון - סמטת גזית בעיר. החלטה זו התקבלה ללא התראה מוקדמת וללא שיתוף גורמים עירוניים, והיא מהווה פגיעה קשה בילדי ובהורי העיר.
"מינהל החינוך העירוני בוחן את האמצעים העומדים בפניו ולא יהסס לפעול בכל הכלים האפשריים כדי להפוך החלטה זו. אנו מאמינים כי בקרוב נגיע לפתרון הולם מטעמנו".
בעיריית ר"ג מסרו כי "העירייה כבר פעלה מול נעמת בעניין ותסייע להורים בכל מה שבסמכותה וביכולתה, כפוף לעובדה שנעמת היא גוף עצמאי שלא כפוף לעירייה".
ממשרד החינוך נמסר: "המשרד אחראי על נושא ההכרה ולא אחראי על נושא הסבסוד שניתן על ידי משרד העבודה. המעונות מחויבים רק לרישיון ולא לסמל. בתוך כך, ההחלטה לפעול כמעון מוכר לסבסוד היא של המפעיל בלבד בכפוף לחתימה על כתב התחייבות ולכן לא ניתן לחייב אותם בכך".
באשר לשכר המטפלות, בשבועות הקרובים משרד האוצר בשיתוף המשרד יוצא במהלך לבדיקת שכר המטפלות כדי לוודא שהן מקבלות את השכר שהוסכם בסל המחירים החדש בתשפ״ג.
מעיריית הרצליה נמסר: "עם היוודע לעירייה על כוונת נעמת לסגור את המעון, ביקש מנכ"ל העירייה, עו"ד אהוד לזר, להמשיך להפעיל את המקום כמעון מסובסד בניהול עירוני. פגישה עם נציגות נעמת תתקיים כבר בימים הקרובים".
במשרד העבודה הפנו למשרד החינוך.