מי שציפה כי הבורסה הישראלית תקרוס אחרי המלחמה בעזה, ובשנה שבמהלכה היא ספגה את נזקי החשש מהמהפכה המשפטית שפילגה את העם - התבדה. אחרי ההלם הראשוני מטבח 7 באוקטובר, השוק תיקן עצמו. למשקיע הקטן עם הלב החזק שלא נכנס לפאניקה ולא מכר את תיק ההשקעות שלו, במהלך אירועי השנה, שאופיינה ברכבת הרים - תנודתיות גדולה במחירי המניות - קיים סיכוי סביר שלא הפסיד ואף הרוויח, נומינלית לפחות.
מדד הנדל"ן, שזוכה תדיר לכותרות על התרסקות הענף, עלה בסיכום שנה ב-2.4% (נכון ל-10 בדצמבר). מדד ת"א הטכנולוגיה עלה ב-11.6%. מדד ת"א 125 ב-1.3%, מדד הבנקים ב-5%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
בורסת תל אביב
בורסת תל אביב
בורסת תל אביב
(צילום: Gettyimages)
המחיר ששילמנו על שנת האירועים היה בפיגור של עד 20% אחרי ביצועי שוקי חו"ל, בעיקר הנאסד"ק, והסטה של כספי ישראלים לחו"ל. אבל חצי הכוס המלאה היא שפיגרנו - אבל לא התרסקנו. באופן פרדוקסלי, מבחינת המשקיעים - בעיקר הזרים - המלחמה "הטיבה" עם הבורסה, בכך שהסירה את האיום של המהפכה השלטונית, שהפתיע והפחיד אותם והקפיץ את שער הדולר (שירד לאחרונה ל-3.7 שקל במקביל להסרת האיום).
את המלחמה, בארץ למודת מלחמות, יודעים הזרים לתמחר. למרות המחיר הכבד של המלחמה ואי-הוודאות הגדולה לגבי "היום שאחרי", הבורסה צופה לבשורות חיוביות ב-2024, בהיבט של הורדת הריבית הצפויה, תהליך "עיכול" המלחמה וחזרה לשגרה מסוימת - זאת בהנחה שהלחימה תוגבל רק לעזה ולא יפתחו חזיתות נוספות.
צריך לזכור כי בסופו של דבר הבורסה משקפת את רווחי החברות שלא כולן נפגעו מהמלחמה, ואם אכן תרד הריבית כמצופה - רווחיהן יעלו. אם תסתיים המלחמה בשנה הקרובה ונרשום הישגים ביטחוניים ומדיניים - גם אי-הוודאות תיעלם. הציפייה היא גם שהון רב ששוכב בקרנות הכספיות, כ-100 מיליארד שקל, ינוע עם הורדת הריבית לשוק המניות ויתדלק אותו.
דירוג תשואות המניות ב-2023 העלה שגם השנה היו ארבע חברות שהניבו תשואות של מעל 200%. שלא במפתיע שתיים מהם - נקסט ויז'ן, מפתחת מערכות צילום לרחפנים ו-ארית, יצרנית מרעומים - נמצאות בקטגוריית התעשיות הביטחוניות, שהביקושים למוצריהן זינקו בעקבות הלחימה. 13 חברות נוספות העניקו השנה תשואה מעל 100%.
היו גם חברות שצללו בלמעלה מ-100%. חלק גדול מהם, בעיקר חברות חלום שהונפקו בגל של 2021 נפגע מעליות הריבית ופגיעה ביכולת לגייס הון בגלל נסיגה של משקיעים, בארץ ובעולם. חלקן כמו מולטי ריטייל, בעלת אייס וביתילי, שהונפקה ב-2021 במחיר שיא ותיקנה כלפי מטה.

"שנה קשוחה"

"אם חייזר היה יורד מהשמיים והיו שואלים אותו, בשנה שתהיה מחאה, קרע בעם, הוצאת כספים לחו"ל ובשליש האחרון של השנה גם מלחמה, מה אתה חושב שהשוק יעשה? היה אומר 'יירד ב-20% עד 30%'. בפועל התוצאות הפוכות", אומר ניב פגוט, סמנכ"ל בכיר בבורסה בת"א. לדבריו "יש פער בין האינטואציה של אנשים, למה שקרה בפועל בבורסה. אמנם היינו בביצועי חסר מול מדדי חו"ל עד 20%. אבל יש מקומות בעולם שלא עברו את מה שאנחנו ולא עשו ביצועים טובים יותר מת"א".
ואכן, לפחות אפשר להתעודד מכך שהשווקים לא קרסו השנה. ת"א 125 עלה בכמעט 1.5% הבנקים 5.5%, טכנולוגיה 12%, ביטוח 10%, נפט וגז 30%. מדד ת"א נדל"ן עלה ב-2.4% השנה.
אז נכון שלא קרסנו אבל אם משווים את מדדי הבורסה בארץ לארה"ב אז אנחנו בתשואות חסר משמעותיות. מאידך השווקים בחו"ל במיוחד נאסד"ק שעלו, נתנו רוח גבית גם לארץ. אבל לדברי אורי גרינפלד, אסטרטג ראשי מבית ההשקעות פסגות "צריך להפריד בין האירועים עצמם ואי-הוודאות שהם מביאים לבין הערך הכלכלי של החברות. בסוף הבורסה מייצגת את ערך החברה ואם אין בה פגיעה משמעותית אז השוק גם אם יורד בהתחלה בגלל אי-ודאות - הוא יודע לתקן את עצמו. לרפורמה המשפטית לדוגמה שהביאה חוסר שקט והשפיעה על שער החליפין לא הייתה השפעה כלכלית על החברות בבורסה.
"כשמסתכלים על המלחמה בעזה - יש פגיעה כלכלית שתבוא לידי ביטוי שלילי בתוצאות החברות ברבעון הרביעי. אבל מתחילים לראות את ההתאוששות. ההנחה שאם מדברים על מלחמה רק בעזה ולא בזירות נוספות גם אם תימשך כמה שבועות - בטווח הארוך, ההשפעה הכלכלית לא מהותית מאוד לחברות. לריבית שעלתה, הייתה יותר השפעה כלכלית בכל השווקים בעולם. אבל, ההערכה כעת, שהריבית תיעצר, זה נותן תמיכה חיובית לשווקים".

"2024 תהיה טובה"

גרינפלד צופה כי השנה הבאה תהיה במגמה חיובית. "למרות כל מה שקרה אני מעריך ש-2024 תהיה שנה טובה. הגרעון שיגדל בעקבות המלחמה לא צריך להשפיע על השווקים גם לא גרעון של 6% תוצר, שצפוי ב-2024. בסוף, בגלל שהגענו למלחמה ביחס חוב לתוצר נמוך וגרעון נמוך - הממשלה תוכל לממן את הגירעון וזה לא יכביד על השווקים. יש גם הנחה שאחרי המלחמה, הממשלה צפויה להשקיע בצמצום הגירעון. בהינתן שנראה את הריבית מתחילה לרדת במחצית הראשונה של השנה תהיה לכך השפעה לטובה על רווחיות החברות שתגבר על השפעות המלחמה. חברות שנפגעו בגלל מצב רוח לאומי, אובדן כוח אדם במילואים, שפגע בתפוקה והחשש של הציבור לצאת החוצה בגלל הטילים - יתאוששו".

שאלת הריבית

לדברי יוטב קוסטיקה, מנכ"ל משותף קרנות נאמנות מבית השקעות מור: "ראינו בחודש האחרון אופטימיות שמגיעה מהצפייה להורדת ריבית אגרסיבית. המשק יצטרך להשתקם וחלק יגיע כהקלה דרך הורדת הריבית. כמו כן הציפייה ביום שאחרי המלחמה היא שתהיה ודאות גבוהה יותר כמו גם ההנחה שהרפורמה המשפטית ירדה מהפרק. מי שישב בבורסה מתחילת השנה ולא ברח לא הפסיד אלא הרוויח. מה שכן ראינו זה מי שפעל מתוך פאניקה ומכר את המניות בתוך המלחמה הפסיד כי המדדים תיקנו מעל 5%. לכלכלה הישראלית יש יכולות להתמודד עם המשבר".