יממה לאחר שבנק ישראל הכריז לראשונה זה למעלה משנה כי החליט להותיר את הריבית על שיעור של 4.75%, לפחות בינתיים, נתונים חדשים שפרסם היום (ג') הבנק מעידים כי סך המשכנתאות שנלקחו בחודש יוני האחרון עמד על 6.535 מיליארד שקל, בדומה לחודש מאי בו עמד הסכום על 6.517 מיליארד שקל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
באפריל האחרון נרשם שפל חדש בנטילת המשכנתאות זה שלוש שנים וחצי, עם סך כולל של 4.612 מיליארד שקל בלבד - הסכום הנמוך ביותר מאז אוקטובר 2019 ושיעור נמוך יותר אפילו מאשר בתחילת משבר הקורונה. יחד עם זאת, גם סכום כולל של כ-6.5 מיליארד שקל הוא נמוך מאוד לעומת שיא של 13.432 מיליארד שקל במרץ 2022, חודש אחד לפני תחילת רצף העלאות הריבית, ונמוך בכמעט 50% לעומת חודש יוני אשתקד, אז ההיקף עמד על 11.88 מיליארד שקל.
1 צפייה בגלריה
משכנתא. אילוסטרציה
משכנתא. אילוסטרציה
משכנתא. אילוסטרציה
(צילום: Gettyimages)
הירידה החדה בנטילת המשכנתאות נובעת מהעלייה הניכרת בריבית בנק ישראל שהביאה את ריבית הפריים כבר לשיעור של 6.25%. המשמעות: הציבור הפחית עד מאוד את רכישת הדירות ולכן נרשמת ירידה כה ניכרת בנטילת המשכנתאות.
הירידה בנטילת המשכנתאות ככל הנראה תוביל להוזלה נוספת במחירי הדירות בעת הקרובה, לאחר שחלק מהקבלנים "נתקעו" עם דירות בפרוייקטים רבים וגם אנשים שרכשו כבר דירות וטרם מכרו את דירתם, ייאלצו לעשות זאת במחירים מופחתים.
סך המשכנתאות שניתנו בשנת 2022 עמד על כ-117.6 מיליארד שקל, כאשר בשנת 2021 חצה סך היקף המשכנתאות לראשונה את רף ה-100 מיליארד ועמד על 116.09 מיליארד שקל, עם ממוצע חודשי של 9.674 מיליארד שקל. זאת, לעומת סך כולל של 78.108 מיליארד שקל ב-2020 (זינוק של כמעט 50%).
ד"ר מרים שוורץ זיו, חברת פורום המומחים באלדר משכנתאות ויועצת פיננסית וכלכלית מהאוניברסיטה העברית, אמרה הבוקר ב-ynet Live כי "החודש ראינו לראשונה שמדד מחירי הנדל"ן ירד אחרי שלוש שנים ובהחלט יש כאן בשורה ושינוי מגמה. האם הם ימשיכו לרדת ועד כה? יש פה הרבה פקטורים. אם מסתכלים על הנתונים בשטח של המכירות אז רואים שבפברואר הייתה ירידה של כמעט 67% בהשוואה לשנה הקודמת, אבל אם אנחנו מסתכלים עכשיו כמה חודשים מאוחר יותר ומשווים את נתוני המכירות עכשיו ללפני שנה וחצי יש רק ירידה של בערך 33% כלומר השוק כן מתחיל להתעורר.