ועדת הכספים קיימה היום (שני) דיון מעקב אחר יישום מתווה הפיצויים בעקבות מצב הלחימה והיערכות הממשלה. הדיון נפתח בסערה כאשר הועלו טענות רבות כלפי יישום מתווה הפיצוי לעסקים, ובעיקר ביקורת נוכח כך שהאוצר עדיין לא נתן ארכה לתקנות הפיצויים לישובי ספר ולישובים מיוחדים, שתוקפו הסתיים בסוף חודש אוקטובר.
סגן הממונה על התקציבים באוצר, כפיר בטט, הודה בפתח הדיון כי "אין תשובות טובות" לעיכוב בהבאת הארכת התקנות: "יש בעיות שאנחנו מנסים לפתור כמה שיותר מהר, גם תפעוליות וגם משפטיות בנושא של מי נכנס וכמה נכנס, ברגע שנצליח לפתור נביא כמה שיותר מהר".

1 צפייה בגלריה
דיון בוועדת הכספים
דיון בוועדת הכספים
הדיון בוועדת הכספים
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
בנוסף עוררו תרעומת של כלל חברי הכנסת, דבריו של חייל המילואים ליאור משייב, שהגיע לדיון במדים משירותו: "אני מנהל עסק עם המשפחה בבאר שבע יש לנו סופר ובתי הארחה, גויסתי, נלחמתי עד לפני כמה ימים בשג'עייה ואני כנראה חוזר לאזור. אנחנו קרסנו, העסק המשפחתי קרס, קפצנו ביום הראשון, אחי ואני, עזבנו הכל וקפצתי לעזה ואחי לצפון, בלי לחשוב פעמיים והעסק פשוט קרס, המשכיר החליט שהוא מקפיץ לנו את השכירות אז כנראה שלא יהיה לנו עתיד בסופר, המצב שלי קטסטרופה, כל יום שאני יוצא אני לא יודע איך יהיה המצב שלנו, אני מפחד להעביר את האשראי על הסימילק של הילדה, המקרר ריק, לא קיבלתי שום מענק, אני מסכן את החיים שלי כל יום, עוברים לי כדורים מעל הראש, אני מסכן את החיים שלי כדי להגן עליכם ועל כולם. יש עוד מישהו שהמקרר שלו ריק, מישהו מכם לא קיבל משכורת?".


אמיר דהן, נציג רשות המיסים התייחס לעניינו של חייל המילואים משייב וציין כי בהעדר הגשת תביעה, הרשות לא יכולה לדעת ולממש את הזכאות. משייב ציין כי אין באפשרותו להכניס נייד לעזה - דהן פירט על מסלולים שהותקנו בימים האחרונים על מנת לתת מענה למקרים בגין זה: "רק בימים האחרונים קיבלנו קובץ של מי מהמילואימניקים משרת על מנת לתעדף אותו, אבל אם לא הוגשה תביעה אין לי דרך לקדם אותה. לגבי מילואימניקים שלא יכולים להגיש, הוקם חמ"ל מיוחד שפועל במשרד הביטחון עבור חיילי המילואים, הוא מקבל פניות ועובד קבוע שלנו יושב שם, התחלנו את זה השבוע. לא לכולם נוכל לתת פתרון אם אנחנו לא יודעים את הפרטים, אנחנו מנסים למקסם. יש תקלות, אנחנו עושים הכל כדי לטפל, מעולם לא היה אירוע כזה, לכן פנינו לרואי החשבון כדי להבין את הבעיות איפה שיש".
עוד לפני דבריו של משייב, חברי אופוזיציה תקפו את הממשלה וטענו כי היא מפקירה את בעלי העסקים. ח"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד): "הממשלה מעכבת את הפיצויים לבעלי העסקים בקו העימות, הן בדרום וכן בצפון. כאשר צריך להעביר חצי מיליארד שקל למשרד ההתיישבות - כולם בסביבת שר האוצר רצים כמו משוגעים. אבל כשזה מגיע לבעלי העסקים הקטנים בכל רחבי הארץ, למילואימניקים עצמאיים - יש דחייה אחרי דחייה. בושה".
ח"כ נעמה לזימי (העבודה): "בזמן שמאות אלפים מגויסים ומחכים לתקנות הפיצויים, בזמן שחיילים בעלי עסקים מסכנים את חייהם ומשלמים מחיר כבד, באוצר אומרים שתקנות פיצויים לדצמבר מתעכבות בגלל בעיות תפעוליות. הניתוק מקומם! אין לנו זמן לבזבז, חייבים להוציא תקנות חדשות, חייבים לייצר שני מתווים שמתחשבים גם בעסקים שמדווחים באופן חד חודשי וגם כאלה שבאופן דו חודשי, אסור לאפשר קריסה של המשק".
אמיר דהן, נציג רשות המיסים השיב לדברים: "הוגשו 204 אלף תביעות בתקופה של חודש בדיוק, יהיו מקרים שיפלו, ואנחנו נפעל לאתר אותם בפינצטה. הגענו ל-3.75 מיליארד שקל תשלום פיצויים בסך הכל. הוגשו 175 אלף תביעות במסלול הכללי, בדרום 18 אלף תביעות. שולמו 2.5 מיליארד שקל בגין הוצאות מזכות. בגין ירידת מחזורים שולמו חצי מיליארד שקל. יש מקרים של בקשות למקדמות עם עיכוב במערכת, ואנחנו מנסים לאתר למה לא מקבלים מקדמה תוך 21 יום, זה צומצם מעשרות אלפי תיקים לכ-2,800 מקרים.
התקבלו 175 אלף בקשות מזכות במסלול הכלל ארצי, 170 אלף קיבלו תביעה סופית, ובערך 40 אלף קיבלו מקדמה. יש גם תיקים שנדחו אוטומטית. 8,000 קיבלו מקדמות במסלול האדום, ששם רוב הכסף, שם שולם כבר 700 מיליון שקל, זה עסקים שנסגרו, הערכה שהנזקים שלהם עצומים גם קדימה ונגיע ל-8 מיליארד שקל שהוקצו, וכבר אפשר לקבל מקדמה עבור נובמבר ודצמבר. אנחנו רק בחודש הראשון של התשלום, אין לי ספק שכל ה-7 מיליארד ימומשו".
ח"כ גפני סיכם את הדיון וביקש מהאוצר להביא את הארכת התקנות והחוק הרלוונטיים עם העדכונים הדרושים בהקדם, בכוונה לאשרם עוד השבוע.
עו"ד רועי כהן, נשיא להב - לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל, אמר בין היתר בדיון כי "היום קיבלנו אישור הלכה למעשה שבמדינת ישראל ישנם שני עמים - עם אחד של העצמאים ובעלי עסקים ומילואימניקים עצמאים ובעלי עסקים שמופקרים לגורלם ללא הגנה ופיצוי ראוי מהמדינה. ועם נוסף, השכירים כולל המילואימניקים השכירים, שזוכים להגנה ובראשון לכל חודש זוכים לקבל את המשכורת בזמן. המציאות הזאת לא יכולה להימשך עוד. מציאות כואבת זו חובה לתקן עוד היום בדיון חירום של הקבינט הכלכלי-חברתי ולהודיע שחייל מילואים, עצמאי ובעל עסק יוכר כמי שנמצא בישוב ספר ויקבל את הפיצוי הגבוה ביותר שהמדינה נותנת לעצמאים ובעלי העסקים".
בתוך כך, שר האוצר סמוטריץ' התייחס בישיבת סיעתו בכנסת לעניין המענק לאנשי המילואים, ואמר כי "יש הסכמה שכלל חיילי המילואים יקבלו את המענק המיוחד על שירות מילואים של מעל 60 יום ולא רק המפקדים כפי שהיה עד עכשיו".