הפתעה של ממש במדד המחירים לצרכן לחודש ספטמבר. המדד ירד בעשירית האחוז, בניגוד לתחזיות כי יעלה לפחות ב-0.3% ובכך ירדה האינפלציה השנתית לשיעור של 3.8%. ללא ירקות ופירות ירד המדד אפילו ב-0.2% בספטמבר.עם זאת, לצד ירידה של 0.4% במחירי הדירות המשיך שכר הדירה לעלות בחצי אחוז. נתונים אלה מתייחסים כאמור לחודש שעבר, שלפני המלחמה.
ירידת המדד, יחד עם פריצת המלחמה ואי העלאת הריבית בארה"ב ובאירופה בשבועות האחרונים, מעלות באופן ברור את ההערכות במשק שבנק ישראל לא יעלה עוד את הריבית במשק ביום שני בשבוע הבא, והריבית הבסיסית תישאר בשיעור של 4.75% והפריים על 6.25% לשנה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
אינפלציה עליית מחירים
אינפלציה עליית מחירים
מדד המחירים לצרכן ומחירי הדירות
(צילום: shutterstock, צביקה טישלר)
ירידת המדד בספטמבר מסמנת ככל הנראה תחילה של האטה בצריכה ובפעילות המשק בתקופת החגים ועוד לפני המלחמה. בין השאר ירדו בחודש חגי תשרי אפילו מחירי המזון מאוד במפתיע בחצי אחוז. בשיעור זה ירדו גם מחירי התרבות והבידור. ירידה של אחוז וחצי רשם מדד התחבורה.
לעומת זאת עלו מחירי הירקות והפירות הטריים ב-4.3% ושירותי החינוך התייקרו ב-1.3%. מחירי ההלבשה וההנעלה, הריהוט והציוד לבית ושירותי הבריאות עלו בחצי אחוז.
בינתיים התברר כי מחיר החשמל, שנטען תחילה כי יהיה צורך להעלותו כבר בקרוב – לא יעלה. אין בכוונת רשות החשמל להעלות לפי שעה את המחיר בהיות המשק בשעת חירום ולכן ייעשה שימוש מיוחד בכמיליארד שקל מהרזרבות שנועדו למטרה זו.
ההערכות במשק כעת הן שתחילת ההאטה במשק, יחד עם המלחמה שכנראה לא תהיה קצרה, לצד תחזית להאטה משמעותית בצריכה שתביא לירידת מחירים – ירגיעו לתקופה הקרבה את האינפלציה, גם אם בשל המלחמה, שעלולה להתרחב, יעלו מחירי הנפט ואולי גם חומרי גלם שונים בעולם.
החמרה נוספת במצב הביטחוני עלולה לגרום ללחצים לפיחות השקל, אולם החלטת בנק ישראל בשבוע האחרון להזרים למשק 30 מיליארד דולר מהיתרות הגבוהות שיש ברזרבת קופת בנק ישראל – יוכלו למתן מאוד את עליית שערי הדולר והאירו וימנעו אינפלציה בשל ייקור היבוא.

מחירי הדירות ממשיכים לרדת

מחירי הדירות ממשיכים לרדת – וחזרו לרמת המחירים של לפני שנה: על פי מדד מחירי הדיור של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), שמתפרסם עם מדד המחירים לצרכן אך אינו חלק ממנו, בחודשים יולי-אוגוסט 2023 ירדו מחירי הדירות בשיעור של 0.4% לעומת החודשיים שקדמו להם (יוני-יולי). במדד הקודם נרשמה ירידה של 0.1%.
ירידות המחירים בתקופה זו נצפו בעיקר במחוזות מרכז ודרום (1.5%-) ובמחוז צפון (1.1%-). במחוזות תל אביב, ירושלים וחיפה עלו מחירי הדירות בשיעור של 0.6%, 03% ו-0.2% בהתאמה. מדד מחירי הדירות החדשות ירד ב-0.6% לעומת החודשיים הקודמים. מכלל העסקאות של דירות חדשות, שיעור העסקאות במסגרת תמיכה ממשלתית עלה מ-28% בתקופה הקודמת ל-33.3% בתקופה הנוכחית. בלמ"ס מציינים כי קיים קשר שלילי בין שיעור העסקאות בתמיכה ממשלתית ובין מדד מחירי דירות חדשות, כך שמדד מחירי הדירות החדשות בניכוי עסקאות בתמיכה ממשלתית ירד ב-0.8%.
בחישוב שנתי עולה כי נמשכה הבלימה בעליות המחירים, ומדד מחירי הדיור ב-12 החודשים האחרונים עלה ב-0.8%. בכל המחוזות למעט מחוז מרכז נרשמו עליות מחירים שנתיים: חיפה (4.2%), צפון (3.7%), ירושלים (1.2%), דרום (0.9%), תל אביב (0.8%), ומרכז (1.6%-). מדד מחירי הדירות החדשות השנתי ירד ב-2.1%.

מחירי השכירות המשיכו לעלות - אך בצורה מתונה יותר

אשר למחירי השכירות, בחודש אוגוסט הם המשיכו לעלות, אם כי בצורה מתונה יותר ביחס לחודשים הקודמים. על פי מדד השכירות של מדד המחירים לצרכן, בשכר הדירה החודשי עבור השוכרים אשר חידשו חוזה נרשמה עלייה של 3.5%. עבור השוכרים החדשים (דירות במדגם בהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של 7.6%.
בתוך כך, בסוף השבוע שעבר פרסמה הלמ"ס את הסקירה החודשית לגבי מכירת דירות חדשות לחודש אוגוסט. מהנתונים עלה כי בשלושת החודשים יוני-אוגוסט 2023 חלה התאוששות בענף, לאחר שנמכרו לציבור הרחב 8,400 דירות חדשות, עלייה של 26.7% בהשוואה לשלושת החודשים הקודמים, מרץ-מאי 2023. על פי הנתונים, 29.3% מהדירות החדשות שנמכרו היו בסבסוד ממשלתי.
עוד עולה מהנתונים כי בחודש אוגוסט לבדו נמכרו 2,980 דירות חדשות, עלייה של 23.2% לעומת יולי 2023. 34.8% מהדירות החדשות שנמכרו במהלך חודש אוגוסט היו בסבסוד ממשלתי. יותר ממחצית מהדירות שנותרו למכירה התרכזו במחוזות תל אביב (30.4%) והמרכז (24.4%).
עיקר הדירות שנמכרו בשלושת החודשים יוני-אוגוסט היה במחוז דרום - כ-29.7% - וכ-23.4% נמכרו במחוז המרכז, כאשר הערים שבהן נמכר מספר הדירות הגבוה ביותר הן אשקלון ושדרות, שספגו מטחים כבדים מאוד במלחמת חרבות ברזל (611 ו-598 דירות, בהתאמה). היישובים שבהם נרשמו העליות החדות ביותר בשלושת החודשים יוני-אוגוסט 2023 בהשוואה לשלושת החודשים הקודמים (מרץ-מאי 2023) הם: ראש העין, שדרות, דימונה, אשדוד, נהריה וקריית ביאליק. היישובים שבהם נרשמו הירידות החדות בשלושת החודשים יוני-אוגוסט 2023 בהשוואה לשלושת החודשים הקודמים הם נתיבות ובאר שבע.
אשר לדירות חדשות שנותרו למכירה, בסוף אוגוסט 2023 מספר הדירות החדשות שנותרו למכירה עמד על כ-59,670 דירות. 30.4% מהן במחוז תל אביב (18,170 דירות) ו-24.4% במחוז המרכז (14,540 דירות).