יום תנודתי בשוק המט"ח: הלחימה שהתחדשה אתמול (שישי) בבוקר גררה את השקל לירידות מול המטבעות המרכזיים, לאחר שגם ביום חמישי נחלש השקל על רקע ההערכות כי הלחימה תתחדש. עם זאת, לקראת הערב ולאחר הנאום של יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, הדולר נחלש - גם מול השקל, והמגמה השתנתה.
השער היציג של הדולר שנקבע ביום שישי בצהריים עמד על 3.74 שקלים, ושל האירו על 4.07 שקלים. לאחר הנאום של פאוול הדולר נחלש ל-3.71 שקלים והאירו גם כן ירד ל-4.04 שקלים.נזכיר כי ביום רביעי השבוע הדולר נסחר סביב 3.67 שקלים - הכי נמוך מאז אוגוסט, והאירו נסחר סביב 4.03 שקלים.
פאוול אמר אמש כי מוקדם לדבר על הורדת ריבית, וייתכן שיהיו עוד העלאות ריבית נוספות, משום שלדבריו רמת האינפלציה בארה"ב שעומדת על 3.2% עדיין גבוהה בהרבה מיעד הבנק שמדבר על 2% בשנה בלבד. החלטת הריבית הבאה בארה"ב תהיה ב-13 בדצמבר .
ביום חמישי הבורסה בתל אביב ננעלה בירידות חדות: ת"א 35 ירד ב-1.7% ות"א 125 בכ-1.8%. בסיכום שבועי: מדד ת"א 35 ירד ב-1.3%, ת"א 125 נסוג ב-1%. בסיכום נובמבר: כל המדדים סיימו במגמה חיובית: ת"א 35 זינק ב-7.7%, ת"א 125 עלה ב-8.1%.
יוסי פרנק, מנכ"ל אנרגי פייננס, הבהיר כי "במישור המקומי הגענו לשיווי משקל זמני כאשר התפתחות הלחימה לגזרות נוספות תגרום לחידוש הפיחות בשקל ולעומת זאת הערכת השוק לעצירת הרפורמה ואולי אף נפילת הממשלה תביא להתחזקות משמעותית של השקל".
1 צפייה בגלריה
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
(צילום: shutterstock)
נזכיר כי בנק ישראל הותיר שוב את הריבית על 4.75%, השבוע וכתב בהודעה כי: "על רקע המלחמה, מדיניות הוועדה המוניטרית מתמקדת בייצוב השווקים והפחתת אי הוודאות, לצד יציבות המחירים ותמיכה בפעילות הכלכלית. תוואי הריבית יקבע בהתאם להתפתחות המלחמה ואי הוודאות הנגזרת מכך. ככל שהיציבות בשווקים הפיננסיים תתבסס וסביבת האינפלציה תוסיף להתמתן אל עבר טווח היעד, המדיניות המוניטרית תוכל להתמקד יותר בתמיכה בפעילות הכלכלית".
עוד נכתב כי "האינפלציה התמתנה אך עודנה נמצאת מעל היעד. הציפיות והתחזיות לאינפלציה מצויות בתוך היעד. בנוסף, לאחר פיחות חד בשבועות הראשונים של המלחמה, חל ייסוף חד, ושער השקל חצה כלפי מטה את רמתו ערב המלחמה. הסיכון לפיחות בשקל, על רקע התנודתיות בשער החליפין בתקופה האחרונה, עדיין מהווה סיכון להתכנסות האינפלציה ליעדה".
השבוע אמר הנגיד אמיר ירון: "הכלכלה הישראלית איתנה ויציבה, והיא מושתתת על יסודות כלכליים חסונים ובריאים. ידענו להתאושש מתקופות קשות בעבר ולחזור לשגשג במהרה. נקטנו שורה של צעדים, מהירים ונחושים, אשר נועדו, בין היתר, לייצב את השווקים ולסייע לעסקים ולמשקי הבית להתמודד עם המשבר. התגובה המהירה של בנק ישראל לאירועים נבעה, בין היתר, מהניסיון אותו צברנו בהתמודדות עם משברים בשנים האחרונות. נמשיך לעקוב מקרוב אחר המצב בשווקים ונקבל החלטות על צעדים נוספים ככל שנידרש לכך".
פורסם לראשונה: 08:49, 01.12.23