המשק הישראלי צמח רק ב-1.9% ברבעון השלישי, כך לפי אומדן שני שמתפרסם היום (ראשון) על ידי הלמ"ס. מדובר בתיקון לרעה של 0.2% ביחס לאומדן הראשון שפורסם בחודש שעבר. גם הצמיחה לנפש תוקנה ב-0.2% לרעה, ועמדה על שיעור שלילי של 0.4%-. סימן לא טוב לבאות. באוצר חזו בשבוע שעבר כי השנה תסתיים בצמיחה של 6.3%, והיו אופטימיים יותר מבנק ישראל, שהעריך כי התוצר יצמח ב-6%. עם זאת, ייתכן כי עדכון הנתונים ע"י הלמ"ס יביא גם לעדכון התחזיות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
(צילום: Shutterstock)
מהנתונים, שחלקם מעיד על משק בנסיגה, עולה, כי לעומת הרבעון השני השנה הצמיחה בכלל המשק הסתכמה ב-1.9% בשיעור שנתי כאמור ובמגזר העסקי רק ב-0.6%. בהוצאה לצריכה הפרטית נרשמה ירידה משמעותית בשיעור של 2.2% ברבעון השלישי. אך עם זאת, חשוב לשים לב כי בכל הנוגע לצריכה השוטפת לנפש (הוצאות למזון, משקאות וטבק, דיור, דלק וחשמל לאחזקת הבית) ישנו דווקא גידול ברבעון הנוכחי. המשמעות היא כי בכל מה שקשור לחיי היומיום, האזרחים ממשיכים לצרוך כרגיל, והפחתת הצריכה באה לידי ביטוי במוצרים בני קיימה ובני קיימה למחצה.
ההוצאה לצריכה הציבורית, על ידי הממשלה היוצאת, דווקא עלתה בשיעור נאה של 6.7%. כמו כן ההשקעות בנכסים דווקא עלתה בשיעור גבוה של 12.1%, מה שמבהיר שקיימת כדאיות להשקעות במשק בעת הזאת.
יצוא הסחורות והשירותים, שקשור ישירות לשערי המטבעות הזרים בארץ ולרמת ההאטה בפעילות הכלכלית ברחבי העולם, בעיקר במדינות שישראל מייצאת אליהן, מגמגם מעט ועלה רק בשיעור של 1.7%. החשש הוא שמיתון עולמי יפחית עוד את קצב היצוא ועלול אף להביא לסגירת קווי ייצור ליצוא במפעלים בארץ.
יבוא הסחורות והשירותים עלה בשיעור של 4.8%, אולם בבחינת הנתונים מברר כי למעשה חלה ירידה של 2.8%, למעט יבוא בטחוני שגדל מאוד, ויבוא של אוניות. מטוסים ויהלומים.
בהשוואת הנתונים של הרבעון השלישי השנה לרבעון השלישי של שנת 2021 עולה כי הצמיחה עלתה ב-5.8%התוצר לנפש עדיין עלה השנה ב-3.7% - וההרעה בו, עם נתון שלילי, נרשמת למעשה רק ברבעון השלישי השנה – וההוצאה הפרטית השנה לעומת השנה שעברה (רבעון שלישי לעומת רבעון שלישי) עלתה ב-5.5%. ההוצאה לצריכה הציבורית עלתה רק ב-1.7%. בהשקעות בנכסים נרשמה עליה השנה של 9.1% והיצוא גדל ב-8.9%. היבוא אף זינק השנה ב-12.0%. יצוין שההוצאה לצריכה הביטחונית עלתה ב-24.8% בחישוב שנתי.