שיעור האינפלציה השנתי בארה"ב עלתה ל-3.2%, אחרי שעמד בחודש הקודם על 3%, קצת יותר טוב מתחזית האנליטסים שציפו לאינפלציה שנתית של 3.3%. מדד המחירים עלה ב-0.2% ביולי כאמור, בחודש שעבר צנחה האינפלציה בארה"ב ל-3%, אחרי שעמדה על 4% במאי. מדובר היה בקצב הירידה המהיר ביותר מאז נובמבר 1981.
למרות הירידה באינפלציה בחודשים האחרונים הבנק המרכזי האמריקני (הפדרל ריזרב), הודיע בסוף יולי על העלאת ריבית נוספת בשיעור של 0.25% לשיעור של 5.5%, הגבוהה ביותר זה 22 שנה. ההחלטה הייתה יחסית מפתיעה, מאחר שבהחלטת הריבית הקודמת של הבנק הוא לא השאיר אותה כפי שהיא אחרי 10 העלאות רצופות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
מרקט בניו יורק
מרקט בניו יורק
מרקט בניו יורק
(צילום: shutterstock)
בהודעה שצורפה להחלטת הריבית הנוכחית נכתב כי "האינפלציה עדיין גבוהה וכי הבנק קשוב לסיכוני האינפלציה", מה שמרמז שייתכן שלא מדובר בהעלאה האחרונה. יו"ר הפד, ג'רום פאוול, אמר במסיבת עיתונאים לאחר ההחלטה כי "יש עוד דרך ארוכה להשבת האינפלציה לרמה של 2% (היעד העליון של האינפלציה בארה"ב). עברנו דרך ארוכה אבל ההשפעה של ההידוק המוניטארי עדיין לא התממשה במלואה".
גם בישראל הייתה ירידה משמעותית באינפלציה בחודש שעבר ל-4.2% (עמדה על 4.6% במאי ו-5% באפריל), אחרי שמדד המחירים לצרכן של יוני נותר ללא שינוי. מדובר בנתונים טובים מהתחזיות, שצפו עלייה נמוכה של כ-0.3% ואינפלציה שנתית של 4.5%. בשבוע הבא יפרסם בנק ישראל את שיעור הריבית, כאשר בחודש שעבר הוא הותיר אותה - לראשונה אחרי עשר העלאות רצופות - ללא שינוי - 4.75%.
בדומה במדינות אירופה האינפלציה פוחתת בהדרגה וכבר ירדה ברובן מהרף של 10% שבו הייתה בחודשים האחרונים. יחד עם זאת, האינפלציה עודנה גבוהה מאוד במדינות שבהן היו רגילים במשך שנים לאינפלציה שלא חצתה 2% בשנה. נתונים על האטה של ממש בשווקי אירופה וניצני האטה בארה"ב עלולים להביא לבלימת העלאות הריבית בהמשך השנה.