כסף חדש
מה יש לפוליטיקאים החרדים נגד בנק ישראל - והאם בעיית הפרוטקשן יוצאת משליטה? | 04.07.2023
30:50
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), תקף השבוע את בנק ישראל ואת הנגיד, פרופ' אמיר ירון, ואמר כי "אני מרגיש שבנק ישראל מנצל את הכוח ואת העצמאות שנתנו לו באופן לא ראוי". דבריו של גפני מצטרפים לשורה של טענות קשות נגד הנגיד בחודשים האחרונים, אשר הגיעו לא פעם מכיוון המפלגות החרדיות. כך למשל, זו של ח"כ ישראל אייכלר, גם הוא ממפלגת יהדות התורה, אשר האשים לפני כחודש וחצי את הנגיד באי-בלימת האינפלציה ואף דרש שיתפטר.
על רקע האמירות הקשות נגד הנגיד, שוחחנו היום (ג') ב"כסף חדש", הפודקאסט הכלכלי היומי של ynet, עם מאיר הירשמן, עמית מחקר במכון החרדי למחקרי מדיניות, אשר טען כי "כמו בציבור הרחב, גם בציבור החרדי פחות בקיאים בניואנסים האלה של נגיד בנק ישראל, אם הוא יכל להתנהג אחרת או לא. בכל העבודה שלהם (חברי הכנסת החרדים - ר"כ), הם יותר בקש עם הציבור. כשיש זעקה או קושי בציבור, הם פוגשים את זה באופן ישיר - בבית כנסת, ברחוב".
3 צפייה בגלריה
פרופסור אמיר ירון, ח"כ משה גפני
פרופסור אמיר ירון, ח"כ משה גפני
פרופסור אמיר ירון, ח"כ משה גפני
(צילומים: אלכס קולומויסקי, EPA)
עוד לדבריו, "הפוליטיקה החרדית תמיד הייתה פוליטיקה סוציאליסטית. מי שרוצה לבקר אותה יכול להגיד שהיא לפעמים פופוליסטית. חברי הכנסת החרדים הם בצד שבעבר בעצמו נשא את הדגל הזה. חלו פה שינויים בשנים האחרונות, כמו ממשלת בנט שבגלל שליברמן היה שר אוצר והוא ניהל מדיניות ימין כלכלי אז השמאל לקח צעד אחורה בדבר הזה. פעם שמעו יותר את השמאל ובדרגה שנייה את החרדים, באותו מצב לפני חמש-עשר שנים היינו שומעים חברי כנסת ממרצ שלא נמצאת היום בכנסת ומפלגת עבודה שמתבטאים באופן או בדרך אחרת, אבל מדברים על הנושאים הללו. אין פה עניין אסטרטגי, יש פה כאב וקושי עצומים, זה לא כאב רגשי, זה קושי".
על הסיבה שלרוב מדובר בחברי כנסת חרדים ממפלגת יהדות התורה שתוקפים את בנק ישראל ואת הנגיד ולא ממפלגת ש"ס לדוגמה, אמר הירשמן כי "יכול להיות שזה בגלל שבציבור האשכנזי התרבות של קניית דירות יותר רווחת מאצל מצביעי ש"ס, אבל זה משהו שאני אומר 'בשלוף' ולא משהו שבדקתי באיזשהו אופן. גפני יושב על המשבצת של ועדת הכספים ואכיילר מתבטא הרבה, כידוע... זה לא איזה משהו חדש, אבל אני לא בטוח שיש פה משהו שאפשר להצביע עליו".
עוד אמר הירשמן, כי "משפחה שמרוויחה 10,000 שקל בחודש לקחו משכנתא של 6,000-3,000 שקל ולקחו גם מהצד, מההון עצמי, חלק היה בהלוואות... אנשים מראש היו מתוחים עד הקצה ואז אתה מוסיף מאות שקלים. אז אפשר לוותר על חופשה או על יציאה למסעדה, אבל כשאתה כל חודש צריך לתת עוד 3,000-2,000 שקל, זה משהו שיכול לגרום לאדם שהוא לא יוכל לעמוד בזה.
"אנשים יאבקו, בישראל ובעולם - חרדים בפרט - יאבקו עד טיפת הכסף האחרונה על מנת לא לאבד את הדירה. אבל כמובן שלא הכל בידיים שלהם. נראה כבר שהריבית הגיעה לשיא, אז אולי היא תעלה עוד חצי או רבע אחוז, אבל תלוי כמה זמן זה יימשך... זה מאוד מכביד על הציבור החרדי", אמר. רוצים לדעת עוד? האזינו לריאיון המלא באמצעות הנגן שבפתח הכתבה, או חפשו אותנו בכל אפליקציות הפודקאסטים.

תופעת הפרוטקשן ממשיכה להתרחב

תופעת הפרוטשן (גביית דמי חסות) ממשיכה להתרחב ולאיים על אנשים רבים ברחבי הארץ, רובם ככולם אנשים נורמטיבים ושומרי חוק. לאחרונה, התופעה הגיעה גם לענף התיירות בישראל, בדגש על התיירות בגליל. כך למשל, בעל צימרים מפוארים ומבוקשים בצפת קיבל לאחרונה הודעה בוואטסאפ ובה נכתב: "אף אחד לא יכול לעזור לך יא חמור, ואם תפנה תקבל קנס גדול. אתה על הכוונת. אם תדבר עם מישהו, אתה והבנות שלך הלכתם. יש לך חוב 400 אלף שקל".
3 צפייה בגלריה
yk13492128
yk13492128
מסעדה שהוצתה בצפת
(צילום: כב"ה צפון)
בכדי להבין את גודל הבעיה ואת המשמעויות שלה על העסקים והאזרחים בצפון, שוחחנו עם כתבנו יאיר קראוס, אשר הסביר כי "זה התחיל בפרוטקשן בתוך הכפרים הערביים, זה נמשך בענף הנדל"ן, החקלאות, אזורי תעשייה, מפעלים וכעת אנחנו רואים שזה מגיע לבעלי עסקים וזלג לתוך צימרים. אני חושב שזה לא מופרך שזה יגיע גם לענף מכוני היופי והשיזוף ולמכוני ציפורניים".
לדבריו, "אותם ארגוני פשיעה מזהים שיש פה אדם עם הכנסה כספית והם באים בדרישה. הם יודעים להעריך כמה נכסים יש לך ולקבוע לך 'שומה'. לבעל הצימרים בצפת הם קבעו שומה של 450 אלף שקל. הוא קיבל וואטסאפים שמנחים אותו מה לעשות, איך להעביר ולמי, מאיימים עליו ומראים לו שהם יודעים איפה הוא גר, איפה הורי אשתו גרים ואיפה הילדים גרים. כל מה שנותר לו זה לגייס את הכסף ולשלם. זו 'חתונה קתולית', שילמת פעם אחת - זה לתמיד".
עוד טען קראוס, כי "אין למשטרה כלים, יכולות, תנאים או את החוק כדי להגן על אותו אדם. אף אחד לא יכול להבטיח לו הגנה על חייו מהרגע שייצא מתחנת משטרה. יש ניסיותו ורעיונות, אבל גם כשיבואו ויעשו ונדליזם ויהרסו את הצימר, כמו שקרה לפני חודש בצפת, המשטרה לא תוכל לקשור אותם לפרוטקשן. אם עכשיו יתפסו אותך עם מיכל ענק של סולר ועם כפפות וכיסוי ראש באוטו שלך, אני לא יכול לעצור אותך ואין לי דרך להוכיח את הברור מאליו - שאתה בדרך לבצע פשע". רוצים לדעת עוד? האזינו לריאיון המלא באמצעות הנגן שבפתח הכתבה.

הבהלה אל הברביקיו

לקראת סוף התוכנית ולכבוד יום העצמאות האמריקני שחל היום (4 ביולי), שוחחנו ב"כסף חדש" עם יונתן איבגי, סמנכ"ל סחר ב-DHL אקספרס, על אחד המוצרים המזוהים ביותר עם החג - הלא הוא הברביקיו ("על האש"). כמה עולה כיום מנגל חדשני, האם באמת צריך אותו או שאפשר להסתפק במנגל פח "כמו של פעם" ומי הישראלי שרכש מנגל בכ-40 אלף שקל? האזינו לריאיון המלא באמצעות הנגן שבפתח הכתבה.
3 צפייה בגלריה
חגיגות 4 ביולי יום העצמאות של ארה"ב
חגיגות 4 ביולי יום העצמאות של ארה"ב
חגיגות 4 ביולי, יום העצמאות של ארה"ב
(צילום: AFP)
אם פספסתם: אתמול ב"כסף חדש" שוחחנו עם דן רבן, כתב שוק ההון והבנקים של ynet, כדי לסכם שנה מאז שפרסמנו לראשונה את מה שכונה "עושק הפיקדונות", במסגרתו הבנקים העלו את הריבית על הלוואות אך לא על הפיקדונות, ולהבין מה מציעים הבנקים השונים כיום ואילו בנקים עדיין עושים ללקוחות חיים קשים. רוצים לדעת עוד? האזינו לפרק המלא שעלה אתמול >>
כסף חדש
הטריקים והשטיקים של הבנקים ומתי יגמר המחסור בחלב? | 3.7.2023
31:22