בצל הלחימה העזה בדרום שנמשכת זה יומה הרביעי, מאז פשיטת המחבלים לעוטף עזה ביום שבת האחרון, ולצד המתיחות הגבוהה בצפון, עסקנו היום (ג') ב"כסף חדש", הפודקאסט הכלכלי היומי של ynet, בהיבטחים הכלכליים של המצב.
תחילה, כתבנו גד ליאור סיפר על ההערכות הראשוניות של עלויות המלחמה למשק הישראלי, שעומדות על כארבעה מיליארד שקל לשבוע לחימה, לא כולל העלויות הרבות של נזקי הרכוש והתשתיות. "העלות הזו כוללת פגיעה בצמיחה של המשק, את הצורך בתקציב, את התחמושת שהשתמשו בה ואת כל ההוצאות שנגרמות בעצם כתוצאה מאירוע מלחמתי", הסביר ליאור.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
2 צפייה בגלריה
טנקים על גבול עזה
טנקים על גבול עזה
טנקים על גבול עזה
(צילום: JACK GUEZ / AFP)
עוד סיפר ליאור על שיחתנו עם אחד מבכירי משרד האוצר: "הגירעון יהיה הרבה יותר גבוה ממה שחזו. חזו 1.1%, הוא כרגע הולך לכיוון 3% ואם המלחמה הזו תתארך זה יהיה גם יותר. הכנסות המיסים יקטנו, כי אנשים עובדים פחות, הביטוח הלאומי ישלם הרבה יותר כסף לאנשים, העלויות העצומות של הצבא שכמובן ידרוש תוספת תקציב לא קטנה - זה לא מאות מיליונים, זה אולי אפילו לא מיליארדים בודדים, זה יכול להיות יותר".
עוד לדבריו, "יש הבדל גדול בין מלחמה שתימשך שבועיים למלחמה שתימשך חודשיים. יש הבדל גדול בין גיוס של מערך מילואים לצורך טיפול ברצועת עזה, לבין חלילה שגם בצפון תהיה גזרה ויהיה צריך לעשות עוד גיוס גדול וכל המשק יושבת. אם תהיה פה מלחמה כוללת חס וחלילה, אי אפשר לדעת מה יהיה (בהיבט הכלכלי - ר"כ)".
רוצים לדעת עוד? האזינו לריאיון המלא באמצעות הסימניה הראשונה בנגן שבפתח הכתבה או חפשו "כסף חדש" בכל אפליקציות הפודקאסטים המובילות.

השקל ממשיך להיחלש, הבורסה קרסה

בהמשך שוחחנו עם חן הרצוג, הכלכלן הראשי של BDO, על המצב של השקל ושל הבורסה המקומית לאור האירועים. "אנחנו רואים פיחות של השקל שעומד היום על כ-3.95, כשבעצם הרבה מההיחלשות שלו היא תגובה 'טבעית' או 'נורמלית' של שווקים למצב של גידול בסיכון, ומלחמה היא גידול בסיכון", הסביר הרצוג.
2 צפייה בגלריה
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
(צילום: shutterstock)
עוד לדבריו, "צריך לזכור שזה הגיע אחרי שבנק ישראל עשה צעד מאוד משמעותי ואמר 'אני אתערב בשוק ואקנה מיליארדי דולרים כדי להימנע מפיחות חזק יותר. לאורך זמן, בנק ישראל לא יכול לעצור או לשנות מגמות יסוד בכלכלה, אבל כיוון שהם חששו מתגובת יתר של השווקים כתוצאה מהחששות, הם 'הוציאו את התותחים הכי חזקים שיש להם' ופתחו את מחסני החירום של הדולרים".
בראיית הרצוג, "יש פה אקט הצהרתי. יכול להיות שבנק ישראל יוכל לעשות צעד כזה פעם נוספת, אבל לאורך זמן גם כשבנק ישראל קנה דולרים, הוא לא הצליח בעצם למנוע את ההתחזקות של השקל, ואותו דבר נכון גם בכיוון השני.
"בסוף, אנחנו בשוק חופשי, בתנודות שערי חליפין בהיקפים בלתי מוגבלים, ואף בנק מרכזי לא יכול לפעול לשינוי ארוך טווח של המגמה. הוא כן יכול לעצור תנודות נקודתיות, להגיד לשוק 'תחשבו שניה לפני שאתם עושים צעדים נמהרים', ובעצם לייצר תחושת ביטחון. החשש בעצם היה שתגובת היתר תייצר תגובת שרשרת, ואני חושב שאת המהלך הזה בנק ישראל הצליח למנוע".
באשר למסחר בבורסה המקומית לניירות ערך, שפתח את השבוע בירידות חדות של כ-7%-8% במדדים המובילים ואז עבר לעליות קלות אתמול והיום, הרצוג אמר כי "מה שראינו בתגובה הראשונית הייתה תגובה של חששות, ואני חושב שבסופו של דבר השאלה האמיתית היא 'לאן הולך שוק ההון הישראלי?', וזה נכון גם לגבי המט"ח.
"גם הבורסה וגם שער החליפין הם מראה לכלכלת ישראל ולעוצמה או לחולשה של הכלכלה. אין ספק שלמלחמה הנוראית הזו, לצד המחיר הנוראי בחיי אדם, יש גם מחיר כלכלי לא מבוטל שבסופו של דבר מתגלגל לשווקי המט"ח ולבורסה, אבל כיום אנחנו עוד לא במצב שאנחנו יודעים להעריך עד הסוף מה יהיה הגבוה של המחיר הכלכלי", טען הכלכלן הראשי של BDO. רוצים לדעת עוד? האזינו לריאיון המלא באמצעות הסימנייה השנייה בנגן שבראש הכתבה.

האם באמת יש חוסרים בסופרים?

לקראת סוף הפרק עסקנו בבלאגן שנוצר סביב ההודעה של פיקוד העורף אמש על כך שיש לאגור מזון ומים ל-72 שעות - הודעה ממנה חזרו לאחר מכן והסבירו כי מדובר בהמלצה כללית ולא בהודעה נקודתית למצב הנוכחי. מירב קריסטל, כתבת הצרכנות של ynet, הסבירה האם באמת יש חוסרים בסופרים בעקבות המצב, למה החקלאים בדרום מתנגדים להרחבת הייבוא של מוצרים מחו"ל ומדוע רמי לוי ביקש שאנשים "יתנדבו" לעבוד בסופרים שלו? רוצים לשמוע עוד? האזינו לריאיון המלא בסימנייה השלישית בנגן שבראש הכתבה.
בכל יום מראשון עד רביעי רועי כ"ץ, צחי שדה ודן רבן מביאים לכם את החדשות הכלכליות המעניינות של היום ועוד הרבה דברים שמשפיעים על הכיס של כולנו. חפשו אותנו ב-ynet פודקאסטים או באפליקציות הפודקאסטים המובילות