יזהר שי, יזם הייטק, משקיע הון סיכון, לשעבר חבר כנסת ושר המדע והטכנולוגיה, התייחס בריאיון מיוחד ל"כסף חדש", הפודקאסט הכלכלי היומי של ynet, למעצר האלים של יזם ההייטק, זיו מלצר, בידי שוטר סמוי בסוף השבוע האחרון, ואמר: "את המעצר האלים המיותר הזה יראו באופן מאוד מאוד חודר ופרסונלי.
"אנשים שיושבים בעמק הסיליקון ומסתכלים על מדינת ישראל עד עכשיו קראו מאמרים של תומאס פרידמן ושל אחרים. עכשיו הם יראו אחד כמוהם, יזם שהקים חברת הייטק, ששגשג ופרח ומכר חדשנות ועבד קשה כדי להקים את העסק שלו, חוטף מכות משוטר בצורה אלימה, בצורה לא מוצדקת, חסרת כל היגיון, בדיוק כמו שקורה במשטרים אפלים. תהיה לזה תהודה איומה ונוראית כלפי מדינת ישראל. הנזק שתמונות כאלו גורמות לנו בעולם הוא נזק נוראי", טען שי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
מלצר נעצר ביום שישי בתחנת הרכבת הקלה אליפלט בתל אביב כשמפגינים אזקו את עצמם לעמודים במקום במסגרת פעולת מחאה על השבתת הרכבת בשבתות. בפוסט שהעלה לרשת החברתית הוא כתב: "פתאום בחור על אזרחי (שהסתבר שהוא שוטר סמוי) הגיע מאחור, התנפל עלי עם אגרוף לפנים, תפס אותי בחניקה וקיפל אותי לרצפה, תוך כדי שהוא שוכב מעלי וממשיך לחנוק אותי כשאני מרותק לרצפה".
3 צפייה בגלריה
המעצר האלים של יזם ההייטק זיו מלצר
המעצר האלים של יזם ההייטק זיו מלצר
המעצר האלים של יזם ההייטק זיו מלצר
שי טען עוד כי "בתור יזם הייטק וגם בתור משקיע הייתי נוכח בתוך מעגלי העשייה בשני המשברים הקודמים: במשבר הראשון של הבועה בשנים 2002-2001 הייתי יזם הייטק ומנהל חברת סטארטאפ ישראלית-אמריקנית, ובמשבר השני ב-200 הייתי משקיע הון-סיכון, שותף בקרן הון-סיכון אמריקנית גדולה שיושבת בעמק הסיליקון.
"בשני המשברים האלה היו מאפיינים של קריסה, אפשר להגיד דומים למה שהעולם חווה בחצי האחרון של השנה שעברה וברבעון הראשון של השנה הזו. לכאורה, זה עוד משבר אחד והוא דומה למה שקרה בעולם, ולכן אנחנו רק צריכים להסתכל על ההתאוששות בעולם ולהגיד 'יופי, הנה ההתאוששות גם תגיע אלינו'. אבל - זה ההבדל הגדול. העולם כבר התאושש, ההשקעות בעמק הסיליקון חזרו לאט-לאט, אירופה אחריהן וישראל מפגרת במדדים בפער למה שקורה בעיקר בארה"ב, וזה דבר שצריך מאוד להדאיג אותנו", הוא אמר.
3 צפייה בגלריה
יזהר שי
יזהר שי
יזהר שי
(צילום: באדיבות Landmark Ventures)
לדבריו, "לטווח ארוך - כל דבר הוא בר-תיקון. אבל, המצב שאנחנו נמצאים בו כבר עכשיו, הוא כזה שגם אם הוא יהיה בר-תיקון - ואפשר לדבר על ממשלת ישראל ועל איך היא יכולה לעזור לתקן - זה יקח הרבה זמן. כשאתה מדבר על הייטק - אתה זורע היום את מה שישפיע על הכלכלה הישראלית בעוד חמש שנים. מה שקרה השנה זה משבר דרמטי. אנחנו במשבר גדול מאוד בהשקעות של משקיעים רבים בהייטק הישראלי, בהקמה של חברות חדשות, ביצירה של כל אותן תשתיות שישפיעו על הכלכלה הישראלית בעוד חמש שנים - ואת זה יקח הרבה מאוד זמן לתקן.
"אנחנו יכולים אולי לקוות ששער הדולר יהיה כזה או אחר, לסגור את הפערים באינפלציה, בגרעון או במאזן התשלומים, אבל להשפיע על מקומות תעסוקה ועל יצוא של ההייטק הישראלי ולצפות שההייטק הישראלי יספק, כמו בשנה שעברה, למעלה מ-50% מהייצוא הישראלי, קרוב ל-20% מהתוצר הגולמי הישראלי ולמעלה מ-25% ממס הכנסה - כל אלו ששולמו בשנה שעברה, לא נוצרו בשנה שעברה. הם נוצרו שנים קודם, ולכן יש מקום משמעותי לדאגה. מה שלא נוצר השנה לא יהיה פה בעוד ארבע, חמש ועשר שנים, ועל זה כולנו צריכים לתת את הדעת היום".

"נתניהו מבין היטב את המשמעות של הפגיעה בכלכלה"

מנקודת המבט של משקיע הון-סיכון, הוסיף שי כי"מעבר להתמודדות הרגילה עם נושאים של תחרות עולמית ועם הטבות מפליגות לכת שמדינות תחרותיות נותנות ליזמים ולמשקיעים, ההייטק פתאום צריך להתמודד עם משהו שאי-אפשר לקרוא לו אחרת אלא התנכלות של ממשלת ישראל להייטק הישראלי, לכלכלה הישראלית ולהרבה מאוד דברים טובים שצמחו פה. יכול להיות שהמחיר שווה את זה. הממשלה היא זו שמחליטה כשיוצאים למלחמה אם המחיר שווה את זה. האם הדבר שמכונה 'הרפורמה המשפטית' שלמעשה היא הפיכה משפטית לכל דבר, שווה את המחיר? אני בספק רב. אנחנו נראה את התוצאות בעוד ארבע, חמש ועשר שנים.
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"הוא כנראה חושב שזה שווה את המחיר". ראש הממשלה, בנימין נתניהו
(צילום: רויטרס/Amir Cohen/Pool)
"אישית, אני חושב שזה מחיר כבד, שמנסים להעלים אותו מעינינו. הממשלה עוצמת את עיניה, בראשות שר האוצר וראש הממשלה שמתגאים ומתפארים בכל מיני דברים שנזרעו פה לפני שנים, ואומרים 'יהיה בסדר'. כולנו נשלם על זה, לא רק אנשי ההייטק - כולם", אמר שי.
עוד לדבריו, "אני חושב שנתניהו מבין היטב את המשמעות של הפגיעה הפוטנציאלית בכלכלה ישראל, ולכן זה מצער אותי אפילו עוד יותר לראות מה הממשלה בראשותו עושה. אולי הוא חושב שדברים אחרים כמו הסכם שלום עם סעודה או דברים אחרים יפצו על המשבר בהייטק, אבל אין לי ספק שהוא מבין (את המשמעות) - והוא כנראה חושב שזה שווה את המחיר. הכל נראה לו מחיר הגיוני למען הגבלת כוחו של בית המשפט העליות, למען הגבלת מעמדם של היועמ"שים, למען מניעת התערבות של בית המשפט העליון בחקיקה ועוד כל מיני דברים כמו עילת הסבירות וכן הלאה. אז כנראה שראש ממשלת ישראל שם על יד אחת את המהפכה המשפטית ועל היד השנייה את ההייטק הישראלית ואומר: 'כן, שווה לי כל זה'. ימים יגידו, אני חושב שההיסטוריה תשפוט ואם חלילה הצעדים האלה ימשכו, אני חושב שמבחן ההיסטוריה יהיה מבחן מאוד קשוח ומאוד אכזרי כלפי בנימין נתניהו".
על הטענה כי גם מדינת ישראל עושה עסקים עם מדינות לא-דמוקרטיות או דמוקרטיות באופן חלקי, אמר שי כי "זה החול שזורים בעינינו כל אותם אנשים שמפזרים את התעמולה של ממשלת ישראל. לעשות עסקים בסין זה לא אומר להשקיע בהון-סיכון בסין ולנסות למכור נשק או בינה מלאכותית להונגריה זה לא אומר שאתה רוצה להשקיע בהונגריה. בוא תראה לי משקיעי הון-סיכון שמשקיעים במדינות שאינן דמוקרטיות באותה שמחה, באותה פתיחות ובאותה הרמה שבה הם משקיעים במדינות כמו ישראל עד לפני חצי שנה, מדינות מערב אירופה וארה"ב. אין מה להשוות בכלל.
"כשסין נפתחה קצת והורידה את מתח הגבולות ואז חזרה לעצמה, יותר ויותר משקיעים מושכים את כספם, מפסיקים להשקיע, מפסיקים לממן - חלקם מסיבות מוסריות אך רובם כי פשוט לא מאמינים שאפשר לעשות שם כסף. הם לא סומכים על היציבות של הכסף שלהם, וזה קורה שוב ושוב. ראש הממשלה מבין את זה היטב", הוסיף שי.
אם פספסתם: אתמול שוחחנו ב"כסף חדש" עם ספיר מוספי, יושבת ראש מועצת התלמידים והנוער הארצית ותלמידת י"ב מפתח תקווה, על האיום של יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים, רן ארז, שלא לפתוח את שנת הלימודים בתיכונים ב-1 בספטמבר. "הוא צודק, אנו חווים מחסור קשה במורים", טענה מוספי, אך הזהירה: "שביתה תגביר את הנשירה, ללא פתרון נצא לדרוש שיגרה יציבה". רוצים לדעת עוד? האזינו לפרק המלא >>
בכל יום מראשון עד רביעי רועי כ"ץ, צחי שדה ודן רבן מביאים לכם את החדשות הכלכליות המעניינות של היום ועוד הרבה דברים שמשפיעים על הכיס של כולנו. חפשו אותנו ב-ynet פודקאסטים או באפליקציות הפודקאסטים המובילות.