אחרי שהפחתת המס על הדלק הוארכה בפעם הראשונה לחמשת הימים הראשונים של חודש נובמבר ואחר כך בעשרה ימים נוספים בשל אי-מציאת מקור תקציבי, שר האוצר חתם על צווים המאריכים את תוקף הפחתת המס על בנזין עד סוף נובמבר 2023, ומחיר הדלק לא יעלה. כתוצאה מכך, המחיר יוסיף לעמוד על 6.94 שקל לליטר.
בהתאם לצווים שנחתמו, ההפחתה של 70 אגורות במחירו של ליטר בנזין לצרכן, לעומת מחירו ללא הפחתות מס, תוסיף לעמוד בתוקפה עד לחצות הלילה שבין ה-30 בנובמבר ל-1 בדצמבר 2023.
ההנחה על המס על הדלק בשבועיים נוספים עד סוף חודש נובמבר, תעלה 100 מיליון שקל, שימומנו מתקציב שנת 2024, בין השאר מקיצוץ ההסכמים הקואליציוניים של השנה הבאה. לצורך כך, תדחה הממשלה מספר תשלומים מסוף 2023 לתחילת שנת 2024.
כזכור, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הודיע להנהלת משרד האוצר בימים האחרונים כי החליט על קיצוץ של 1.6 מיליארד שקל בלבד מתוך 2.5 מיליארד שקל שנותרו מהכספים הקואליציוניים ב-2023 - למרות ההמלצה של אגף תקציבים לקצץ את הכל. בכך השר המשיך בהתעקשותו לא לקצץ את כל הכספים.
בכל חודש, בעת האחרונה, נוצרה בעיה תקציבית שבמסגרתה לא נמצא מקור תקציבי להמשך הורדת המס על הדלק, ובכל חודש מצא משרד האוצר פתרון חשבונאי אחר המותר על פי חוק. עד כה, עלה סבסוד הדלק מאז אביב 2022 כשלושה מיליארד שקלים, כאשר בחודש הנוכחי הסבסוד יגיע ל-215 מיליון שקל, כולל העלות של השבועיים הראשונים של החודש.
מאז אפריל 2022, על רקע העלייה במחירי הדלק, חלות ברציפות הוראות שעה המפחיתות את מס הקנייה ומס הבלו החלים על בנזין. ב-6 בנובמבר 2023 חתם שר האוצר על צווים המפחיתים מס הבלו ומס הקניה על בנזין במידה המביאה להפחתה של 70 אגורות במחירו של ליטר בנזין ביחס למחירו ללא הפחתות מסים.
תוקפם של צווים אלה יפוג בחצות הלילה שבין ה-16 ל-17 בנובמבר והצווים שנחתמו היום נועדו להאריך את תוקפה של הפחתה זו עד לסוף חודש נובמבר 2023 ולמנוע את עליית מחירי הדלק.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
תדלוק
תדלוק
תדלוק
(צילום: shutterstock)
ב-31 באוקטובר, קצת לפני השעה 22:00, מינהל הדלק והגז במשרד האנרגיה והתשתיות הודיע כי מחיר הדלק לא ישתנה ויישאר על 6.94 שקל לליטר לחמישה ימים בלבד. הסיבה להודעה המאוחרת במיוחד היא רשלנות של משרד האוצר, שם ניסו עד הרגע האחרון למצוא מימון להארכת הפחתת המס שבלעדיה המחיר היה מזנק ב-70 אגורות לליטר, ובינתיים השאירו את התחנות ואת משרד האנרגיה בחוסר ודאות. ברגע האחרון שר האוצר חתם על צו שמאפשר את השארת המחיר על כנו למשך חמישה ימים נוספים בלבד.
באוצר אמרו כבר בחודש הקודם שיתקשו למצוא מימון מעבר לכ-150 מיליון שקל בממוצע שבו מסבסדת הממשלה בכל חודש בשנה וחצי האחרונות את מחיר הדלק בישראל, אך כאמור משום מה חיכו עד הרגע האחרון.
גורמים ממשלתיים ציינו לאחרונה כי בימי מלחמה וכאשר הציבור כולל העסקים מצוי בקשיים והפסדים כספיים, אי אפשר להעלות על הדעת שהממשלה תאפשר עלייה במחירי הדלק, המשפיעים על רוב המחירים במשק ועל עלויות מפעלי התעשייה והעסקים.