ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נפגש היום (א') עם נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, בפגישה בנוגע להמשך כהונתו של האחרון שמסתיימת בסוף השנה. גם בפגישה הנוכחית טרם התקבלה החלטה, והשניים סיכמו כי יקבלו החלטה בנושא בסוף חגי תשרי. פגישה נוספת בין השניים נקבעה ב-15 באוקטובר.
מבנק ישראל נמסר לאחר הפגישה כי "הנגיד ירון חזר וביקש מראש הממשלה, ערב ראש השנה, להוביל להסכמה ציבורית רחבה כדי לשמור על, ואף לקדם, את עוצמות הכלכלה".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
(צילום: רויטרס, קובי גדעון, לע"מ)
לפי מקורבים לראש הממשלה, אם ירון יגיד שהוא מעוניין להמשיך לכהונה שנייה, נתניהו ישקול את העניין. אם ירון יגיד שהוא לא מעוניין - נתניהו יתחיל לקדם את מינויו של הכלכלן פרופ' אפרים (אפי) בנמלך, שהגיע לישראל בשבוע שעבר כדי להפגש עם מקורבים לראש הממשלה והסכים לקבל את המינוי אם אכן יוצע לו רשמית.
המועמדות של פרופ' בנמלך לתפקיד נגיד בנק ישראל נחשפה בשבוע שעבר בכלכליסט. בנמלך אישר את הפרסום, אך טען כי "לא מנוהלים מגעים אינטסיביים, אך היו גישושים בשנה אחרונה שעליהם לא אפרט". עוד אמר לכלכליסט, כי "אם התפקיד יוצע לי רשמית, אשקול אותו בחיוב".
רובן המוחלט של ההערכות במשק בחודשים האחרונים הן שהנגיד הנוכחי פרופ' ירון לא ימשיך לכהונה שנייה אחרי סוף הכהונה הראשונה שלו בדצמבר הקרוב, בעיקר לאור ההתבטאויות שלו שהזהירו מהנזקים הכלכליים של החקיקה המשפטית ושעוררו את חמתם של ראש הממשלה וחברי הממשלה בכלל. בנוסף, חברי הממשלה תקפו את הנגיד לא מעט ובאופן מאוד אגרסיבי על העלאות הריבית בשנה האחרונה, שנועדו להילחם באינפלציה - מה שהעלה עוד יותר את המתיחות בין הנגיד לממשלה.

הנגיד אחרי החלטת הריבית: "המלאכה עדיין לא תמה"

אחרי ההחלטה שלא להעלות את הריבית בתחילת השבוע שעבר, אמר ירון בריאיון ל"כסף חדש", הפודקאסט הכלכלי של ynet, כי "אני מתכוון להקדיש את החגים להחלטה על המשך דרכי. יש עדיין מספר רב של אתגרים וכמובן גם את השינויים החוקתיים ברקע, אך בתחום שלנו של האינפלציה ויוקר המחייה - המלאכה לא תמה".
עוד הדגיש באותו ריאיון את הנזקים של החקיקה המשפטית על הכלכלה, כאשר ציין כי "מה שאנחנו רואים באופן יותר מובהק כתוצאה או כתוצאה נלווית לאור השינויים החוקתיים, זה בתחום השווקים הפיננסיים - אנחנו בוודאי רואים איזושהי התנתקות של השקל מהשווקים הפיננסיים בחו"ל ואנחנו רואים פה פיחות עודף של כ-10%, זה מתורגם לאינפלציה עודפת פשוט כי השווקים הפיננסים מקדימים את התהליכים".
2 צפייה בגלריה
פרופ' אפי בנמלך
פרופ' אפי בנמלך
פרופ' אפי בנמלך. המועמד של נתניהו
(צילום: vimeo)
כשנשאל האם הנזקים הכלכליים נגרמים בגלל צעדי הממשלה או דווקא בגלל המחאה, כפי שטען בשבוע שעבר שר האוצר, ירון השיב כי "אני לא נכנס למיקרו של הסיבתיות. רואים את הספרות העולמית שמדברת על כך שככל שיש פגיעה או חשש לפגיעה בנושא של עצמאות המוסדות, בסוף זה מביא לאיזושהי פגיעה בצמיחה הכלכלית. המסגרת הפיסקלית היא מסגרת נאותה, וחברות הדירוג רואות את זה, גם אנחנו בשיחות שלנו מדגישים את המסגרת הפיסקלית הנאותה. בצד השני, הנושא של העצמאות והחוזקה של המוסדות זה פרמטר נוסף שמסתכלים עליו".
בהתייחס לדיונים הצפויים בבג"ץ בחקיקה המשפטית והאפשרות שהממשלה תסרב לקיים את הוראות בית המשפט וההשפעה של הדברים על הכלכלה, הסכים ירון לומר כי "הדברים צריכים להיעשות בהסכמה רחבה". הריאיון המלא בנגן שבראש הכתבה.
בנמלך (52), המועמד המוביל להחליף את ירון, הוא פרופסור לכלכלה ישראלי-אמריקני בעל שם עולמי מאוניברסיטת נורת'ווסטרן. הוא מומחה בנושאי מימון, פשיטות רגל, שוקי אשראי וכלכלת טרור. את השכלתו רכש באוניברסיטה העברית בירושלים ואת הדוקטורט השלים באוניברסיטת שיקגו היוקרתית תחת פרופ' דאגלס דיאמונד שזכה בשנה שעברה בפרס נובל לכלכלה.