אנחנו בתחילתו של שבוע כלכלי משמעותי במיוחד: תקציב המדינה וחוק ההסדרים מגיעים לישורת האחרונה וכנראה יאושרו השבוע בכנסת, ומחר בנק ישראל יעלה כנראה שוב את הריבית - ונוטלי המשכנתאות ייאלצו להתמודד עם הכבדה נוספת בנטל. לכל מה שכדאי לדעת על מה שקורה בכלכלה - האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי של ynet, "כסף חדש", בנגן שבראש הכתבה, או חפשו אותנו באפליקציות.

ההשלכות של הכספים הקואליציוניים

על רקע העברות הכספים שצפויות במסגרת ההסכמים הקואליציוניים שצפויים לעלות להצבעה השבוע בכנסת, קרוב ל-250 כלכלנים בכירים הצטרפו לאזהרות הכלכלנית הראשית באוצר, והביעו את דאגתם מפני העברות אלה - בדגש על הכספים המיועדים לחינוך החרדי שאינו רשמי ללא התניית לימודי ליבה. במכתב פומבי שפורסם הבוקר (א'), עליו דווח לראשונה ב-ynet, נטען כי "העברות הכספים צפויות להביא לפגיעה משמעותית וארוכת טווח בכלכלת ישראל ובעתידה כמדינה משגשגת".
בפודקאסט הכלכלי של ynet, "כסף חדש", שוחחנו היום (א') עם ד"ר דוד לגזיאל, מרצה בכיר במחלקה לכלכלה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, שנמנה על חותמי המכתב שפורסם הבוקר. לגזיאל הסביר, כי "המכתב מזהיר מהנזקים ארוכי הטווח שיש כתוצאה מהשקעה ממשלתית וסבסוד של לימודים והכשרה שלא מתאימים למה שנדרש בכלכלה מתקדמת מערבית כמו מדינת ישראל. כיום בתקציב הנוכחי הממשלה מייעדת סכומים אדירים למסגרות חינוכיות שגם אין עליהם פיקוח, וגם אם היה עליהן פיקוח, הן לא באמת מכשירות את מה שאנחנו צריכים מדור העתיד".
לדבריו, "מדינת ישראל צריכה להחליט לאיזה כיוון היא רוצה ללכת. האם הציבור הרחב רוצה לממן מסגרות שלא באמת מכשירות את הילדים החרדים לעתיד שאנחנו מייעדים לעצמנו. זו החלטה פוליטית, אבל צריכים להבין שההשלכות הן ארוכות טווח".
לגזיאל התייחס גם לשיח המקטב בתקופה האחרונה, שהתבטא בין השאר בדבריה של גלית גוטמן על החרדים. לדבריו, "חשוב להפריד בין האוכלוסייה עצמה לבין האלמנטים הפוליטיים שעוסקים בעניינים האלה. אני מעריך שאם נשאל אדם חרדי, הוא ירצה להנחיל לילדים שלו ערכים מסוימים, ועדיין ירצה שהם יתקיימו בכבוד ובשגשוג וברווחה ובעולם ערכי עשיר. ככל שנלמד להעביר את האחריות למשפחות ולאנשים עצמם הם יידעו לעשות את ההתאמות. הבעיה היא שהמערכת מנסה ללכוד את האנשים באיזו מלכודת עוני, כדי לשמר את כוחה בצורה פוליטית. בסוף אתן להם מעט כלים היום, והם יהיו חייבים את התמיכה שלי בעתיד, וזו עמדה צינית - ובעיקר מזיקה לאנשים עצמם באופן אישי".

לקראת העלאת הריבית מחר

אחרי הזינוק במדד בשבוע שעבר, בנק ישראל צפוי להודיע מחר אחר הצהריים על העלאת ריבית נוספת במשק, כנראה ברבע אחוז. לצד כל אלה, ייכנסו השבוע וגם למחרת חג השבועות לתוקף שורת התייקרויות נוספות של מאות מוצרי מזון, היגיינה וקוסמטיקה - וכל זאת כאשר האינפלציה בישראל הרימה ראש באופן מדאיג בחודש אפריל, עם עלייה גבוהה במיוחד של 0.8%. אם תעלה הריבית, כפי שמצפים האנליסטים, ברבע אחוז ל-4.75%, ריבית הפריים בישראל תקפוץ כבר לשיעור של 6.25% - הגבוהה ביותר מאז דצמבר 2006.
אם אכן יוחלט על כך, תהיה זאת ההעלאה העשירית ברציפות בריבית הבסיסית במשק של בנק ישראל, מאז אמצע חודש אפריל 2022, אז הייתה הריבית בשיעור שפל בישראל בכל הזמנים, רק 0.1%. אולם על רקע המשך התייקרויות עולה השאלה - האם כלי הריבית לא מאבד מכוחות בריסון האינפלציה? פרופסור אשר בלס, כלכלן ראשי לשעבר בבנק ישראל ומרצה לכלכלה במכללה האקדמאית אשקלון, אמר בהקשר להשפעת הריבית: "אנחנו לא יודעים מה היה קורה אילו בנק ישראל לא היה מעלה את הריבית, אבל סביר להניח שללא העלאות הריבית האינפלציה היתה הרבה יותר גבוהה ממה שבפועל, ואנחנו לא בסוף הדרך כעת".
לדבריו, "אם המדיניות הפיסקלית הייתה טובה יותר, יכול להיות שהנגיד יכול היה לפעול בצורה אחרת. אבל אחת כמה וכמה כשהמדיניות הפיסקלית היא בלשון המעטה לא אופטימלית הוועדה המוניטרית צריכה לשאת במשקל לבדה".

תג המחיר של ה"פרום" בתיכונים

בסוף הפרק עסקנו בנושא שמעסיק בימים אלה עשרות אלפי בתים בישראל, בהם ההורים מכינים את הארנק לקראת חגיגות הפרום בתיכונים. התופעה שפעם נחשפנו אליה רק בסרטי נוער בהוליווד, הפכה לאירוע חובה בתיכונים רבים בארץ, כולל שמלות הערב, החליפות והלימוזינות. נופר רותם, כתבת אתר הנוער פרוגי ותלמידת י"ב בפתח תקוה, סיפרה בתוכנית על עלויות האירוע. "יש המון הוצאות. אם זה הכרטיס שהוא בדרך כלל 500-350 שקלים. נעליים, תכשיטים, איפור - יוצא בסביבות 2,000 שקל. עם הלימוזינות צריך להתארגן לזה מראש - זה עולה בערך לפי מה שבדקנו סכום של 2,500-1,500 שקלים לכ-7 ילדים".
לגבי מקור המימון אמרה רותם: "אני חושבת שזה מגיע לסכומים שכבר פחות נעים לבקש הכל מההורים. למרות שהם מבינים את סדר הגודל של האירוע ורוצים להיות חלק בזה. אני פחות נעים לי לקחת מההורים אז גם עבדתי השנה במיוחד בשביל זה". באשר לתלמידים שידם אינה משגת לעלויות כאלה, סיפרה רותם: "אצלנו ובעוד מקומות הנהגת ההורים לקחה חלק עם מועצת התלמידים של י"ב ועם המפיק וכל הפקת הפרום - וכשהגיע עניין הכרטיסים הנהגת ההורים שלחה הודעה לכל ההורים - כדי שאם יש קשיים כלכליים ניתן לפנות אליהם והעניין יטופל".
מה הדבר הכי מופרע ששמעת שילדים אחרים הוציאו עליו כסף? "אני שמעתי על מישהי שקנתה שמלה במעל 3,000 שקלים - לערב אחד, רק לפרום. לדעתי, עדיף ליהנות מהערב עצמו".