בקרוב חלקכם תוכלו להנפיק דרכונים ותעודות זהות מרחוק, בלי להגיע ללשכה: הצעת החוק שמאפשרת הנפקת דרכונים ותעודות זהות באמצעות בקשה שתוגש באינטרנט, ללא נוכחות אישית ברשות האוכלוסין וההגירה, אושרה הערב (שלישי) בקריאה שנייה ושלישית, ותיכנס לתוקף מייד אחרי פסח.
בהתאם לחוק שאושר, שנקבע כהוראת שעה לחצי שנה, אזרח בגיר מעל גיל 18 שיש בידו מסמך זיהוי ביומטרי ואשר טביעות אצבעותיו נשמרו במאגר הביומטרי, יוכל להגיש בקשה מרחוק, ולקבל לביתו מסמך זיהוי בעל תוקף של עד חמש שנים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
תורים להוצאת דרכון בתל אביב
תורים להוצאת דרכון בתל אביב
תורים להוצאת דרכון בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
לפי החוק, יש מספר תנאים להגשת הבקשה מרחוק ולא בלשכות: ראשית, רק בגירים מעל גיל 18 כאמור יוכלו להגיש את הבקשה, כך שהיא לא נותנת מענה לחידוש התעודות לילדים, ובנוסף נדרש שמגישי הבקשה יהיו בארץ ולא בחו"ל. כמו כן, רק בעלי מסמך זיהוי ביומטרי שפקע בחצי השנה האחרונה או שעתיד לפקוע בשנה הקרובה יוכל להגיש בקשה דרך האינטרנט.
לבקשה יידרש להוסיף תמונת פנים עדכנית - ולאחר מכן יקבל המבקש לביתו מסמך זיהוי בעל תוקף של עד חמש שנים, כאמור. בנוסף חשוב לדעת כי נכון לעכשיו, בגיר בעל דרכון ביומטרי שהינו בתוקף לחמש שנים לא יוכל להיכנס לארצות הברית במסלול של פטור מויזה.
השר משה ארבל השר משה ארבל צילום: גדעון שרון, לע״מ
את הצעת החוק הגיש שר הפנים משה ארבל, ובמשרד הפנים מסרו שהוראת השעה תיכנס לתוקף ב-30.4 השנה. מדובר במהלך משמעותי לדבריהם שיחסוך את העומס על הלשכות לקראת הקיץ, אז רבים מגיעים לחדש את הדרכונים.
תהליך הגשת בקשות מרחוק אושר כהוראת שעה לחצי שנה, וניתן יהיה להאריכו לתקופה נוספת של חצי שנה. במהלך תקופה זו ניתן יהיה לבחון את תוצאות הפיילוט ולקבל החלטות לגבי אפיון תהליכים של הנפקת תיעוד ביומטרי דרך האינטרנט לטווח הרחוק.
הצעת החוק הוגשה בשל מלחמת חרבות ברזל ובכלל זה הצורך של רבים מהמפונים במסמכי זיהוי חדשים והיעדר האפשרות של חיילי המילואים להתייצב בלשכות האוכלוסין להנפקת מסמכי זיהוי.
שר הפנים ארבל: "מדובר בצעד דרמטי של משרד הפנים ורשות האוכלוסין וההגירה לענות על צרכי האזרחים ולתת פתרון לחלק גדול מהאוכלוסייה שלא יצטרך לכתת רגליו ללשכות ויוכל להזמין דרכון או תעודת זהות מבלי לצאת מהבית. שמנו למטרה את שיפור השירות לאזרחי ישראל ואני שמח על צעד נוסף שמקודם במשימה הלאומית הזו".