בשיתוף ועידת השלטון המקומי Muni Expo 2022
על רקע מגפת הקורונה וחוסר היציבות הפוליטית ברמה הארצית, השלטון המקומי בישראל הפך לגורם שלטוני יציב שמוביל תהליכים, מספק מענה לכל תחומי החיים ולמגוון רחב של אתגרים. לכן, לא מפתיע לראות כי הכותרת שנבחרה עבור ועידת החדשנות של השלטון המקומי MuniExpo 2022 היא 'עיר של יציבות'.
8 צפייה בגלריה
ועידת השלטון המקומי מוני אקספו 2022
ועידת השלטון המקומי מוני אקספו 2022
חדשנות בוועידת השלטון המקומי מוני אקספו 2022
הוועידה, אשר נערכה ב-6-8 בדצמבר במתחם אקספו בגני התערוכה, קיבצה אליה יותר מ-12,000 משתתפים. מאז הוועידה הראשונה שנערכה לפני שש שנים, הפכה MuniExpo למקום המפגש הפורה ביותר לשיתופי פעולה בשלטון המקומי בישראל. גם השנה, הוועידה שמה דגש על הנושאים הבוערים ביותר במדינה: ביטחון אישי, חינוך, פוליטיקה ונדל"ן, לצד הצגה של טכנולוגיות וחדשנות עירונית.
8 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג בועידת השלטון המקומי לחדשנות
יצחק הרצוג בועידת השלטון המקומי לחדשנות
יצחק הרצוג בועידת השלטון המקומי לחדשנות
(צילום: מוטי קמחי )

מובילים חדשנות לטובת חיי היום-יום של התושב

בשנים האחרונות, כחלק מהליך העברת סמכויות מהשלטון הארצי לשלטון המקומי, הרשויות המקומיות בישראל קיבלו עליהן תפקיד חשוב ביישום פתרונות בתחומים רבים ומגוונים.
לכן, המטרה העיקרית של הכנס היתה חשיפה של טכנולוגיות פורצות דרך שיכולות לשנות את החיים של התושבים, עבור ראשי הרשויות ומקבלי ההחלטות.
"השלטון המקומי הוא אי של יציבות, כפי שקרה במהלך המגפה והמשבר הפוליטי", אמר חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין מכבים רעות.
8 צפייה בגלריה
חיים ביבס בועידת השלטון המקומי לחדשנות
חיים ביבס בועידת השלטון המקומי לחדשנות
חיים ביבס בועידת השלטון המקומי לחדשנות
(צילום: מוטי קמחי)
לצד הדיונים בהשתתפות בכירי המשק, הממשל, המגזר העסקי והמגזר הציבורי, ביבס אמר כי "המטרה של התערוכה היא להנגיש לרשויות טכנולוגיות מתקדמות תחת קורת גג אחת. כל התכלית של טכנולוגיות היא התייעלות ושירות טוב ומהיר יותר. למשל, באמצעות חיישנים ו-GPS על המשאיות, העירייה יכולה לשלם רק על פינוי אשפה בפועל. בעיר שלי חסכנו מיליונים באמצעות חדשנות - יותר מ-50% מהחיסכון חוזר לתחומים כמו חינוך ותרבות".
מטרת מרכז השלטון המקומי, לדבריו, "היא להפוך את החיים של התושבים לטובים יותר תוך צמצום הפערים בין הרשויות ושיפור הניהול העירוני באמצעות חדשנות. יש רשויות שבונות לבד מערכות ויש רשויות שמרכז השלטון המקומי מסייע להן. גם מבחינת סייבר, יש לשלטון המקומי אחריות בהגנה על מידע אישי ורגיש שנמצא אצל הרשות המקומית".
8 צפייה בגלריה
לירון דורון לוי
לירון דורון לוי
ירון דורון לוי, משנה למנכ"ל מרכז השלטון המקומי
(צילום: מוטי קמחי)
רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים, אמר כי "הוועידה חשובה במיוחד לא רק לרשויות המקומיות אלא למדינת ישראל, משום שהיא מקבצת את האנשים שמנהלים את המדינה ביום-יום- ראשי הרשויות. היכולת שלנו להתחדש ולהתאים את עצמנו לעולם המודרני, להשתמש בטכנולוגיות - היא קריטית לשיפור איכות החיים של התושבים. הפאנלים, ההרצאות, המינגלינג והצגת הטכנולוגית, משרתים את המטרה". בכל הנוגע לקשר בין ראשי הרשויות, אמר קוניק כי "מדובר בקשר חשוב, מפרה ויעיל, לא רק בכנס אלא במפגשים אחרים ולימודים משותפים. אנחנו לומדים, נעזרים וגם מתחרים אחד בשניה, מה שמעלה את הרמה ומשפר את היכולות של המנהלים והעובדים. מי שמרוויח בסוף הם התושבים, משום שלהבדיל מהממשלה והכנסת שמתעסקים הרבה בפוליטיקה, ברשויות מקומיות רוב הזמן מדובר בעשייה מהירה ופתרון מצוקות ואתגרים בשטח מהיום למחר".
8 צפייה בגלריה
רן קוניק ראש עיריית גבעתיים
רן קוניק ראש עיריית גבעתיים
רן קוניק ראש עיריית גבעתיים
(צילום: אלעד מלכה)
בסופו של דבר, אומר קוניק, "לכל תושב חשוב משהו אחר- ניקיון, קשר עם הרשות, וכו'". לדבריו, "חדשנות היא שם המשחק - עירייה היא עסק לכל דבר והיא צריכה להתאים את עצמה לחברות הכי מתקדמות מבחינה טכנולוגית. התושבים שלנו מצפים מאיתנו להתנהל כמו גוף עסקי הייטקיסטי".

פאנלים, נאומים ודיונים על הנושאים הנוגעים לליבת הפעילות של הרשויות המקומיות

הוועידה השנתית כללה עשרות דוברים ודוברות מקשת רחבה של תחומים הנוגעים לפעילות השוטפת והאסטרטגית של הרשויות המקומיות בישראל: נדל"ן, חינוך, טרנספורמציה דיגיטלית, בחירות מוניציפליות, ערים חכמות, אנרגיה, תרבות וספורט, תחבורה, חברה, רווחה ועוד.
לקראת הבחירות המוניציפליות שיתקיימו ב-2023, נערכו פאנלים בהשתתפות ראשי הרשויות, אשר דנו בנושאים המרכזיים של מערכת הבחירות העתידית.
בנוסף, התראיינו לראשונה אחרי הבחירות, על הבמה, חברי כנס ושרים מיועדים אשר צפויים להיכנס בקרוב לתפקידם, וסיפקו הצצה אל האג'נדה ואל תכנית הפעולה שלהם.
8 צפייה בגלריה
 מתניהו אנגלמן
 מתניהו אנגלמן
מתניהו אנגלמן
(צילום מוטי קמחי)

130 מציגים ביריד החדשנות האורבנית

החלק המרכזי של הוועידה היה יריד החדשנות השנתי, שכלל יותר מ-130 מציגים מכל תחומי הניהול העירוני. בין המציגים השנה היה ניתן לפגוש את קבוצת MER ,BIKE ISRAEL ,aruba, רולן, Smart Parking Israel ,TECOM ,Deep Seek ,HOBIZ ,GPLAY ועוד. החברות הציגו מוצרים ושירותים שישפרו את איכות התושבים בשנים הבאות, לרבות כלי ניהול מוניציפלי, אמצעים חדשניים להגנת סייבר והתמודדות בזמן חירום.
ארז אברמוב, ממייסדי ומנהל הפיתוח של DS Rider, המייצרת את EZ Rider, הציג כלי רכב ארבע-גלגלי המהווה קטגוריה חדשה שהחברה יצרה בעולם - כלי שעומדים עליו ואפשר לנסוע בכל תנאי דרך. "כוחות שיטור ואבטחה רוצים נוכחות בשטח, כדי להגביר את הביטחון של האזרח", אמר אברמוב. "שוטר המתנהל ברגל יכול לכסות הרבה פחות שטח, לעומת שוטר המתנייד על EZ Rider שיכול לייצר נוכחות של שטח גדול מאוד, ולהגדיל את תחושת הביטחון". בנוסף, אמר אברמוב כי "הכלי יציב במיוחד והוא מאפשר לרוכב להיות קרוב לאנשים, מה שיוצר אמפטיה בין הצדדים. במקום שהשוטר יהיה על סוס, למשל, הוא מתנייד קרוב לאוכלוסייה".
8 צפייה בגלריה
ועידת השלטון המקומי מוני אקספו 2022
ועידת השלטון המקומי מוני אקספו 2022
לנסוע בכל תוואי דרך
חדווה שטיינבך, מנכ"לית מלאון מבית MGOURP, המספקת כלים לפיקוח וסדר ציבורי בצורה טכנולוגית, הציגה פתרון לבעיה רווחת בחיי היום-יום בעיר - צואת הכלבים. לדבריה, "אחרי שהגדלת הקנס והגברת מודעות לא עזרו, הבעיה מהווה עדיין מכת מדינה". שטיינבך אמרה כי "הבעייתיות לא רק אכיפה אלא הוכחה שצואת הכלבים היא של מי שעשה את זה. אנשים יודעים שזה לא ייאכף והדו"ח יבוטל בבית משפט. הפתרון שלנו היא דגימת מעבדה שיודעת לזהות צאת כלבים ב-DNA- כל רשות צריכה להקים מאגר, והפקח לוקח דגימה ושולח לבדיקה - והבעלים מקבל את הקנס הביתה".
אבנר פוקס, מנכ"ל ובעלים של Smart Parking Israel, המתמחה בפתרונות חנייה חכמים, הציג בתערוכה פתרון חנייה בקרוסלה, המספק מקום ל-16 מכוניות על שטח של שתי חניות, "מה שמפנה שטח לנוסעים אחרים ולשימוש של הרשות המוניציפלית", לדבריו. עוד סיפר פוקס כי "בשנה האחרונה הוספנו אפשרות לטעינה חשמלית תוך כדי חנייה", על מנת להתאים את המוצר למהפכת הרכב החשמלי.
8 צפייה בגלריה
ועידת השלטון המקומי מוני אקספו 2022
ועידת השלטון המקומי מוני אקספו 2022
חנייה בקרוסלה

הופכים את השלטון המקומי לנושא בינלאומי - בכנס MuniWorld

במקביל לוועידה השנתית העוסקת באתגרים המוניציפליים של ישראל, השנה התקיים גם כנס MuniWorld 2022, המושב הבינלאומי של ועידת השלטון המקומי לחדשנות, שהתארח לראשונה בירושלים. הכנס כלל מומחים בינלאומיים ודמויות מפתח במגוון תחומים, אשר דנו על הנושאים המהותיים ביותר בעולמות המוניציפליים, כגון אתגרים גלובליים, מינוף המנהיגות העירוניות והאחרות על החוסן והיציבות המקומית והארצית, ביטחון, בטיחות וסייבר. בין השמות שהשתתפו בכנס: מארק לוין, נשיא רובע מנהטן - ניו יורק, פרופ' משה אליסף, ראש העיר היהודי הראשון ביוון, רנדול וויליאמס, ראש עיריית פרטוריה, בירת דרום אפריקה ועוד.
בשיתוף ועידת השלטון המקומי Muni Expo 2022