שוק המטבעות בעולם ממשיך לרתוח והאירו נופל לשפל של 20 שנה מול הדולר: הבוקר (יום ג') האירו השתווה לשער הדולר, כאשר אירו אחד שווה ל-1.0042 דולרים. בהשוואה לשקל, שערו היציג של הדולר נקבע היום על 3.4840 שקלים בעוד שערו היציג של האירו עומד כעת על 3.4974 שקלים.
הנפילה של האירו מגיעה על רקע החשש שמשבר האנרגיה ביבשת יוביל למיתון. "כאשר החששות מגיעים לשווקים הגלובליים, הדולר הוא מטבע הרזרבה הבינלאומי", מסביר יוטינג שאו, כלכלן ב-State Street Global Markets לרויטרס. "לכן, כשיש סיכון למיתון או תנודתיות חזקה, המשקיעים ממהרים לקנות דולרים כי זו השקעה שנחשבת לבטוחה".
הפעם האחרונה שהאירו ירד מתחת לשער הדולר היה ב-2002, והשער הנמוך ביותר שנרשם למטבע מאז השקתו ב-1999 היה באוקטובר 2000, אז הוא נסחר בתמורה ל-0.82 דולר. השער הגבוה ביותר של האירו נרשם ביולי 2008, אז הוא היה שווה ל-1.6 דולר, ומאז הפער מצטמצם בהדרגה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
שטרות של דולר ושל אירו
שטרות של דולר ושל אירו
שטרות של דולר ושל אירו
(צילום: Shutterstock)
המשקיעים בעולם מצפים למדד המחירים לצרכן בארה"ב שצפוי להתפרסם מחר, לצד מסיבת עיתונאים שיערוך הפדרל ריזרב (הבנק המרכזי של ארה"ב), שם הם מקווים לשמוע רמזים בנוגע למדיניות הריבית בארה"ב בחודשים הקרובים. אינפלציה גבוהה תגביר את הלחץ על הפד להעלות את קצב העלאות הריבית האגרסיבי ממילא שלו.
גם בישראל גוברת הדריכות במשק לקראת פרסום מדד המחירים לצרכן ומחירי הדירות ביום שישי הקרוב בצהריים. ההערכות הן שהאינפלציה בישראל תעלה בחודשים הקרובים לסביבות 5%-6%, לעומת השיעור במאי שהיה 4.1%. זאת בשל שלל התייקרויות שטרם נכללו במדד עד כה ושמתרחשות ממש בימים האלה ובחודש הבא.
בין עליות המחירים המרכזיות שצפויות להיכלל במדדים הקרובים: ייקור הביצים, שלל מוצרי מזון כולל במסעדות, ייקור רהיטים באיקאה וייקור החשמל הצפוי בחודש אוגוסט בשיעור גבוה של 9.6%, שייראה בחשבונות החשמל בעיצומם של החגים בחודשים ספטמבר ואוקטובר.
בינתיים מעריכים במשרדי האוצר ובבנק ישראל שהאינפלציה תגיע השנה רק לכ-4.5%, אולם הערכות האינפלציה של שני הגופים הללו היו בחודשים האחרונים שגויות לגמרי וגם עתה טוענים כלכלני הבנקים ובתי ההשקעות, כולל גופים כלכליים בחו"ל, שהאינפלציה בישראל תחצה כבר בקרוב את ה-5%. יצויין שאינפלציה של מעל 6.5% תחייב תשלום תוספת יוקר, שהיא למעשה העלאת שכר של שכירים, על פי הסכמים שנחתמו בעבר במשק ועדיין תקפים.
ההערכות בענף הנדל"ן הן שמחירי הדירות בחישוב שנתי יעלו בקצב נמוך מ-15% בשל שלוש העלאות הריבית שביצע בנק ישראל מאז אפריל - אז היה קצב עליית מחירי הדירות גבוה מ-16% וכעת הוא התמתן מעט לכ-15%.
פורסם לראשונה: 08:00, 12.07.22