ירי הרקטות מעזה לעבר אזור הדרום והמרכז נמשך גם היום (חמישי) וגבה את חייו של אדם שנהרג מפגיעה ישירה בבניין ברחובות. מעבר לפגיעה בנפש, נגרם גם לנזק לרכוש מפגיעות ישירות ורסיסים. לפי הערכות ראשוניות נגרמו נזקים בעשרות מיליוני שקלים מפגיעות במבנים, בתוך כך דירות שנהרסו כליל וכלי רכב שנפגעו. כמו כן נגרמו נזקים לרכוש ציבורי כמו גדרות, כבישים ועמודי תאורה. צוותי מס רכוש של רשות המיסים יצאו לאתרים שבהם דווח על נפילת טילים ביותר מעשרה ישובים בדרום הארץ ועד לשפלת החוף בקרבת גוש דן, ועוד לפני המטח האחרון דווח על נזקים משמעותיים ל-30 מבנים, 12 כלי רכב ו-5 חלקות חקלאיות.
מה עושים אם האוטו או הבית נפגעו, האם אני זכאי לפיצוי אם בדרך לממ"ד נפלתי ושברתי יד והאם אפשר לבטל חופשה בשל מצוקה נפשית בעקבות המצב? ynet הכין מדריך בנושא באמצעות עו"ד קרן פישר, אחראית מחלקת נזיקין במשרד ש. פרידמן אברמזון; עו"ד ענת גינזבורג, מומחית לנזיקין ויו"ר ועדת נכים תגמולים ושיקום בלשכת עורכי הדין; ועו"ד נתן רון ודוד לסגולד ממשרד רון-פסטינגר, המתמחה בדיני נזיקין, ביטוח ורשלנות רפואית.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
האוטו שלי נפגע מרסיסים, מי יפצה אותי? לפי החוק בישראל, מגיע פיצוי הן בגין נזקי רכוש והן בגין נזקי גוף שנגרמו, בין היתר, כפי שקורה כעת - נזקים כתוצאה מפעולות איבה של ארגון עוין לישראל או מפעולות שבוצעו תוך סיוע לארגון עוין, בשליחותו, מטעמו או על מנת לקדם מטרותיו.
החוק אף קובע חזקה לפיה אם נפגע אדם בנסיבות שיש בהן יסוד סביר להניח שנפגע פגיעת איבה, יראו את הפגיעה כפגיעת איבה אם לא הוכח אחרת. הפיצוי ניתן הן לתושב ישראל, הן לאזרח ישראלי והן למי שנכנס לישראל על פי אשרה או רישיון שניתנו לפי חוק הכניסה לישראל.
בהקשר זה מסבירה עו"ד ענת גינזבורג כי מס רכוש הוא הגוף שמפצה במקרה שרכב או רכוש נפגע כתוצאה מפעולת איבה. לצורך כך, חייבים לקבל אישור מראש מקרן הפיצויים (מס רכוש) לפני תיקון הרכב. יש לפנות למוקד מס רכוש ולהגיש את התביעה על הטופס הרלוונטי בתוך שבועיים ממועד האירוע.
עו"ד ענת גינזבורגעו"ד ענת גינזבורגצילום: תומר שלום
הדירה שלי ניזוקה מפגיעת ישירה או מרסיסים, אני זכאי לפיצוי? עו"ד גינזבורג מסבירה כי יש להודיע באופן מיידי קרוב לזמן האירוע, כך שאנשי קרן הפיצויים (מס רכוש) ברשות המיסים יגיעו לדירה עם אנשי מקצוע כגון מהנדסים ושמאים על מנת לאמוד את הנזק.
מטרת השמאות היא לקבוע את שווי הפיצוי הכספי, כך שניתן יהיה לשקם ולתקן את הנזק, על פי אנשי מקצוע לפי בחירת הניזוק. הנפגעים יכולים לבחור בין שתי אופציות, האחת שיקום הנזק ע"י חברות מטעם הקרן לפיצויים, והשנייה היא שיקום המבנה באמצעות אנשי מקצוע לפי בחירת הנפגעים.
יש להגיש הודעה על הנזק בתוך שבועיים ממועד האירוע. את תביעת הפיצויים יש להגיש בתוך שלושה חודשים ממועד האירוע. לגבי פיצוי על ידי חברת ביטוח המבנה, יש לבדוק את תנאי פוליסת הביטוח שרכשתם על מנת לוודא שאין החרגה של נזקי פעולת איבה.
עו"ד קרן פישרעו"ד קרן פישרצילום: אייל פרידמן
בעודי יורדת למקלט נפלתי מבהלה ושברתי את הרגל. מה עושים? נפילה או פגיעה בזמן ירידה למקלט או ריצה למרחב מוגן, כמו גם ריצה לחדר הילדים כדי להוציאם למרחב מוגן או לשמור עליהם בקשר עם קולות פיצוצים, אזעקות וכדומה, נחשבת כפגיעה כתוצאה מפעולות איבה, ככל שהנסיבות הנטענות שגרמו לפגיעה תוכחנה. אולם, יש להציג תיעוד כלשהו שיוכל לשמש יסוד לסבירות הנחה שמדובר בפעולת איבה במועד הנטען לפגיעה. למשל, שהמועד תואם למועד בו נשמעו אזעקות או הוצגו הודעות במדיה המורות על כניסה למרחבים מוגנים.
כיצד ניתן להוכיח שאני נפגע חרדה ומה הן זכויותיי? עו"ד נתן רון ודוד לסגולד מציינים כי נפגע חרדה כתוצאה מנפילת רקטות עשוי לזכות בהכרה מהמוסד לביטוח לאומי (מל"ל) כ"נפגע פעולות איבה". לשם כך, עליו להגיש תביעה באמצעות הטופס המתאים למל"ל תוך ציון מדויק של זירת האירוע והמל"ל בודק את קיום האירוע מול כוחות הביטחון (יש במשרד הביטחון גוף שקרוי "הרשות המאשרת" שזה תפקידו). משאושרה התביעה, ניתן להגיש למל"ל תעודות אי-כושר מלא כדי להוכיח היעדרות מהעבודה ואי-יכולת להשתכר כתוצאה מהאירוע ולקבל פיצוי עבור כך. בהמשך יש לבחון האם נותרו נזקים כדוגמת חרדות סיוטים וכו', העולים לכדי נכות נפשית זמנית או לצמיתות.
יש להקפיד על מעקב רפואי ותיעודו כדי לשכנע בקיום נכות כזו. ככל שתוכר נכות הדבר יזכה את הנפגע במענק חד פעמי (בנכות עד 19% לצמיתות) או בקצבה חודשית במקרים החמורים יותר - 20% נכות ומעלה.
הזמנתי חופשה לעוד מספר ימים, אולם לאור המצב הביטחוני אני מרגיש מפוחד ומבקש לבטלה. האם אני יכול? הוראות הדין לא מקנות לצרכן זכות לבטל עסקה בעקבות מצב רגשי, גם אם הוא נובע ממצב אובייקטיבי ואותנטי. אולם המצב מתהפך כשיש הנחיה להישאר בבתים או הנחיה לא להיכנס לאזורים מסוימים.
הדירה שלנו נפגעה מרסיסים ורכוש נפגע. האם ביטוח המבנה שאנחנו מבוטחים בו במסגרת המשכנתא מכסה את הנזק? עו"ד אסף ורשה, יו"ר משותף של פורום הנזיקין בלשכת עורכי הדין ומומחה לדיני ביטוח מציין כי הפוליסה התקנית לביטוח דירה אינה מכסה סיכון של נזקי מלחמה או טרור ובכלל זה במקרה של התקפת טילים. הכתובת לפיצוי היא קרן הפיצויים של מס רכוש. מס רכוש נותן כיסוי ביטוחי לתכולת הדירה ללא תשלום פרמיה והחפצים הביתיים של כל תושב, שנמצאים בדירת המגורים שלו מכוסים, עד תקרה מסוימת, שמשתנה בהתאם למדד. ניתן תמורת תשלום לרכוש הרחבה במסגרת פוליסת הדירה שתיתן מענה מורחב ותקרת כיסוי משמעותית יותר.
כיצד מתחילים את התהליך בביטוח הלאומי להכרה כנפגע פעולות איבה? בביטוח לאומי מציינים כי "מיד לאחר הפיגוע, עובדי אגף האיבה והשיקום בביטוח הלאומי בדרך כלל יוצרים קשר עם בתי החולים והמאושפזים ויעניקו ייעוץ, הדרכה והכוונה לפי הצרכים. עם זאת, ישנם נפגעי חרדה או אנשים שהושפעו בהיבטים נפשיים שלא בהכרח פונו אל מוסדות רפואיים וחשוב שיידעו כי הם עשויים להיות זכאים לטיפול ומענקים מהביטוח הלאומי לצורך בדיקת התנאים לזכאויות, אפשר להיכנס בכל זמן לאתר או להגיע לסניף ולמלא בקשה לנפגע איבה".
נפגעתי מפעולת טרור ואושפזתי בבית חולים ולכן נעדרתי מהעבודה למספר ימים – מי יכול לפצות או לעזור לי? ביטוח לאומי יכול לסייע במקרים מסוימים ולממן את הטיפול הרפואי ואת ההיעדרות מהעבודה, לאחר שתוכרו כנפגעי פעולות איבה. הביטוח הלאומי עשוי לממן את כל הטיפולים הרפואיים הקשורים בפגיעתך בזמן תקופת האשפוז ולאחריה (כולל תרופות, נסיעות ועוד). וכדי לקבל פיצויי על אובדן ימי עבודה יש למלא גם בקשה לתגמול טיפול רפואי (תט"ר). בנוסף, צוות השיקום של הביטוח הלאומי עורכים ביקורים בבתי החולים כדי להעניק סיוע ראשוני (בהתאם לחומרת הפגיעה והמצב המשפחתי) – החזרי תשלומי אוכל, חנייה, בייביסיטר ועוד.
בתוך כך, קרן הפיצויים ברשות המיסים כי לאור ההסלמה במצב הביטחוני, פתחה את המוקד בדרום למתן מענה לפניות אזרחים בנוגע לנזקים ישירים בטלפון *4954. צוותי קרן הפיצויים, המעודכנים בשוטף על ידי כוחות הביטחון, נמצאים כרגע באזורים שנפגעו ונותנים מענה לאזרחים שרכושם ניזוק.  

מוקדי סיוע

לסיוע נפשי: ער"ן עזרה ראשונה נפשית: 1201 ובאתר קו סיוע למזון וצרכים חיוניים של לתת: 6833 הצ'אט האנונימי לסיוע נפשי של סה"ר המערך של עמותת עלם ברשת – מספק ייעוץ ותמיכה נפשית ברשת לבני נוער: צ'אט, אינסטגרם
פורסם לראשונה: 16:12, 10.05.23