במקביל להצהרת ראשי הקואליציה כי ישלימו את השינוי בבחירת השופטים עד פסח, הבוקר (שני) המשיך השקל להיחלש עוד מול הדולר והאירו, זאת בעת שברוב ארצות העולם המטבעות מתחזקים מול הדולר על רקע התחזיות שעליית הריבית בארה"ב תצטמצם או אף תיעצר לחלוטין מחר על רקע קריסת הבנקים בארה"ב בשבוע שעבר. הדולר נסחר הבוקר סביב 3.7 שקלים, לראשונה מאז תחילת 2020, ולאחר מכן העליות התמתנו מעט ושערו היציג נקבע על 3.677 שקלים - עלייה של 0.27%. גם האירו טיפס מוקדם יותר ל-3.94 שקלים - זינוק של יותר מאחוז ביחס לשעריהם היציגים - וכעת שערו היציג נקבע על 3.9345 שקלים - עלייה של 0.82%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
(צילום: Shutterstock)
היחלשות השקל מול המטבעות הזרים העיקריים עלולה לגרום דווקא ערב חג הפסח לעליות מחירים של מוצרים ולקזז ירידה צפויה במחירי הדלק. דווקא כאשר מחירי הנפט בעולם יורדים - בישראל תקוזז הירידה במחירי הדלק בראשית חודש אפריל אם תימשך העליה החדה בשער הדולר.
כלכלנים ואנליסטים כבר חוזים בוודאות שהמשך החקיקה תוביל את האירו לשער של ארבעה שקלים ויותר ואת הדולר לשער שינוע בין 3.70 ל-3.85 שקל, כחצי שקל יותר מאשר שערו לפני פחות מחודשיים (24 בינואר) כאשר השער היציג היה רק 3.34 שקל.

הבישראל צפויה החלטת ריבית של בנק ישראל ב-3 באפריל, יומיים לפני ליל הסדר, ובשל העלייה של שערי המטבעות הזרים התורמת לאינפלציה צופים בבנקים ובבתי ההשקעות שבנק ישראל יעלה את הריבית ברבע אחוז לפחות, כאשר באחדים מהמוסדות הפיננסיים כמו בבנק לאומי לא מוציאים מכלל אפשרות שהריבית תועלה אף בחצי אחוז בעקבות המדד הגבוה של חצי אחוז בחודש פברואר. התחזיות למדדי מרץ ואפריל צופים עוד עליה (בשני החודשים יחד) של חצי אחוז.
הערב יתקיים במשרד האוצר דיון רשמי ראשון בנושא הסכנות לכלכלה מהמשך חקיקת המהפכה המשפטית בכנסת בהשתתפות שר האוצר שאמור לחזור מפריז.
יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות: "ירידות השערים בבורסות חו"ל, לצד פעילות מקומית ערה מצד משקיעים זרים, ופרטיים הרוכשים מט"ח מתוך חשש מהשלכות הרפורמה המשפטית, בולמים את ייסוף השקל וגוררים להתחזקות הדולר אל מעל לרמת 3.69 שקל לדולר. אין שינוי בהערכתנו כי המשך מימוש תהליכי החקיקה והרפורמה, יאתגרו כבר בקרוב את רמת 3.72 שקלים לדולר. עם פריצת רמת זו, הדולר עשוי לנוע לעבר רמת 4 שקלים לדולר. הפיחות המתמשך התורם לעליות מחירים, יחייב את בנק ישראל, להמשיך במדיניות העלאת הריבית, כאשר ההערכה כי כבר בישיבה הקרובה של הוועדה המוניטרית, בנק ישראל יעלה את הריבית ב-0.5%. פעילותם של המשקיעים הזרים, הרוכשים מט"ח, מחייבת משנה זהירות. שכן, המשקיעים הזרים חשופים להשקעות באג"ח שקלי בהיקפים משמעותיים. יציאה משמעותית של משקיעים זרים משוק זה, עשויה לפעול כפעולת מספריים שתגרור לעלייה חדה בריבית השקל ולהתחזקות משמעותית בשער הדולר".
פורסם לראשונה: 10:16, 20.03.23