הן ניצלו מהתופת של השבת השחורה, אבל חייהן, כמו חייהם של ישראלים רבים, השתנו ברגע אחד כשנקרעו מבתיהן, מהעבודות שלהן ומכל מה שהכירו ופונו למקום זר, לכל אלה נוסף גם הקושי להחזיק עבודה או עסק מתפקד.

נועה שבת (22), נתיב העשרה

"ב-7 באוקטובר עוד הייתי בשירות קבע, קצינת משאבי אנוש באוגדת עזה, והשתחררתי חודש אחרי. להורים שלי יש עסק ותיק בנתיב העשרה, הם בעלי המכולת של המושב ותמיד עבדתי שם כדי לעזור בעסק המשפחתי, החל מאפיית הקרואסונים מוקדם בבוקר, דרך הזמנת סחורות וסידור על המדפים ועד ניהול דוחות כספיים.
"מאז השבת השחורה, שבה נרצחו 20 מתושבי נתיב העשרה ורוב התושבים פונו לתל אביב, העסק המשפחתי סגור. גלגל ההצלה הגיע אליי כששמעתי על הפרויקט המדהים של הקמת סניפי 'קפה עוטף'. 'קפה עוטף נתיב העשרה' ינוהל ויתופעל על ידי התושבים, והרווחים ילכו אליהם. מעבר לתעסוקה ופרנסה זה יוצר גם חיבור בין הקהילה המארחת לקהילה המפונה.
3 צפייה בגלריה
yk13829165
yk13829165
"עפתי על ההזדמנות". נועה שבת (צילום: דנה קופל)
"עפתי על ההזדמנות שניתנה לי ואני כל כך מתרגשת להיות חלק מהפרויקט. תמיד חלמתי לעבוד בעסק קטן, בדיוק כפי שהוכשרתי כל חיי במכולת של ההורים שלי. הצטרפתי לאקדמיה לניהול קפה במתחם שרונה, שם מלמדים אותנו הכול, ואני למעשה אנהל את הסניף הראשון של קפה עוטף שייפתח במתחם שרונה תל אביב עבור קהילת המפונים של נתיב העשרה בתל אביב.
"אחת המטרות של הקפה היא לשמור על הקהילה של הנוער, ואנחנו נעבוד כדי שזה יהיה מקום מפגש שאפשר לצאת בו ממה שאנחנו חווים ביומיום ומהתחושות הקשות.
"ביום האישה חשוב לזכור שנשים בכל גיל חייבות לשמור על העצמה נשית ולהגשים את החלום שלהן, גם אם אנחנו במציאות קשה של מלחמה".

כרמית ארבל (41), מתת

"אני מורת דרך, נשואה עם שני ילדים, בן 7 ובת 11. אנחנו מפונים ממושב מתת שבגליל המערבי וכעת מתגוררים בכורזים אחרי שנדדנו בין לא מעט מקומות. אנחנו בתקופה מאוד לא פשוטה בענף התיירות. עד שהצלחנו להחזיר את עצמנו למשהו כמעט נורמלי אחרי הקורונה, התחילה המלחמה. אין תיירות נכנסת ואין צפי מתי היא תחזור.
3 צפייה בגלריה
"הראש שלי כל הזמן עובד". כרמית ארבל
"הראש שלי כל הזמן עובד". כרמית ארבל
"הראש שלי כל הזמן עובד". כרמית ארבל
( צילום: אפי שריר)
"בחמש השנים האחרונות אני מתמקדת בסיורים שקשורים לתקווה - העצמת נשים, דו-קיום בגליל ועוד. החלטתי להמציא את עצמי בתוך המשבר, אבל ההתמודדות קשה וזה כולל גם את המרחק מהבית. הרבה ממורי הדרך חווים אובדן הכנסה קשה כבר תקופה ארוכה. בתוך כל הכאוס הזה עשיתי סיור בשביל סובב כנרת (סדרת סיורים מקצועיים שנערכה ללא תשלום עבור מורי דרך ומדריכי טיולים מכל רחבי הארץ ב"שביל סובב כינרת", ביזמת איגוד ערים כינרת), והוכחתי לעצמי שאפשר לצאת לטבע וגם להביא קבוצות מטיילים לאזורים בטוחים. אין ברירה אחרת, חייבים להסתכל על חצי הכוס המלאה ולהגיד תודה על מה שיש.
"בדרך כלל מורי הדרך עובדים המון עד יולי, ואחרי החגים חוזרת העבודה. היומן שלי היה מלא מ-8 באוקטובר עד סוף דצמבר. בהתחלה כל ההדרכות באוקטובר התבטלו, והיו גם קבוצות שכבר ביטלו מראש את נובמבר. כל מה שהיה מתוכנן לחנוכה ולכריסטמס התבטל. בעלי ואני החלטנו לבחור במסלול של הסדר מענקים ולא ללכת לבתי המלון שקלטו מפונים, כך שאנחנו כל הזמן עסוקים בלחפש לאן עוברים. זה מצב מאוד קשה, לא לדעת איפה תגור בשבוע הבא.
"להיות מורת דרך זה משהו שנותן אוויר לנשימה. הראש שלי כל הזמן עובד איך אפשר להרים את תיירות הפנים. פה ושם אני מחפשת להרים סיור, למשל השבוע עשיתי סיור בעכו שהיה סיור הדגל שלי בשבוע אירועים ליום האישה. אני מתעקשת להדריך במקומות שבהם אפשר לקרב בין אנשים. צריך להסתכל על האתגרים בחיים ולתקוף אותם בכיוונים אחרים, חיוביים יותר".

הילה עוגן-מירקם (45), נתיב העשרה

"אני גרושה ואם לשניים, מטפלת הוליסטית בעלת קליניקה בשם 'טיפה סגולה' בנתיב העשרה, מומחית לניקוי רעלים בשיטת קולון הידרותרפיה, דיקור קוסמטי, טיפולים לסטרס ושינה טובה, נומרולוגיה בשיטת מדעי השם ועוד.
3 צפייה בגלריה
yk13829186
yk13829186
"יכולה להצליח בכל מקום". הילה עוגן־מירקם
(צילום: אלעד גרשגורן)
"תמיד התגאיתי שאני מנקה רפש מהנפש על הגדר עם עזה. הקליניקה שלי ממוקמת 100 מטר מגדר ההפרדה. מאז 7 באוקטובר העסק בנתיב העשרה סגור, ואנחנו מפונים כבר יותר מארבעה חודשים. פינו אותנו למלון רויאל ביץ' בתל אביב, אבל היה לנו קשה להסתדר בחדר הקטן והבנתי שאני חייבת לחפש פתרון חלופי במקום שייתן מענה לבנות שלי, בעיקר בחינוך.
"היום אנחנו ביחידת דיור בנהלל. יש דיבורים שעומדים לשנות את ההחזר שנותנים היום, 200 שקל למבוגר ו-100 לילד ליום, וזה יקשה מאוד על מישהי כמוני, שמנסה כנגד כל הסיכויים להקים את עצמה מחדש באזור אחר בארץ, עם קליניקה שאני מנסה להתניע באזור הצפון כשהגזרה מתחממת. לחזור לקליניקה בנתיב העשרה זה לא אופציה בכלל כרגע.
"למזלי, לפני שנה למדתי שיווק דיגיטלי, וזה מניב פירות. הצלחתי דרך הטיקטוק להגיע לקהל יעד חדש ולמצוא לקוחות חדשים. הדרך עוד ארוכה, אבל אני לא מתייאשת. אני יודעת שיש בי את העוצמה הנשית להצליח בכל מקום, גם תחת מלחמה. בינתיים פתחתי חדר קטן בבית הזמני בנהלל, שבו אני עושה דיקור וטיפולים הוליסטיים".