רשות החשמל פרסמה היום (שלישי) שימוע ציבורי בדבר עדכון תעריפי החשמל השוטפים לשנת 2024. בהתאם לשימוע, מדובר על עלייה של 2.6% ביחס לעדכון הקודם שהיא תוספת של כ-9.5 שקל בחודש לצרכן ביתי מייצג. התעריף צפוי להיכנס לתוקף ב-1.2.2024 לאחר קבלת החלטה סופית.
לפי הודעת רשות החשמל, הסיבה לעלייה היא: "בשל עליית מדדי המחירים לצרכן בשנה האחרונה, עליית הריבית במשק, המשך פיתוח משק החשמל, הגדלת היתירות ואמינות אספקת החשמל, תוספת אנרגיות מתחדשות והפחתת זיהום האוויר.הרשות קיבלה את החלטתה תוך איזון השיקולים לשמירה על משק חשמל מתפתח ויציב, אל מול השתת עלויות על צרכני החשמל בעת הזו.
1 צפייה בגלריה
מונה חשמל
מונה חשמל
(צילום: גלעד קוולרציק)
"על כן, החליטה הרשות בשלב זה, שלא לגלם את הגידול בעלות באופן מלא, ולהביא בחשבון הכנסות עתידיות הצפויות להתקבל ממכירת אתר אשכול, אשר הליך מכירתו נמצא בשלבים אחרונים, ולאחר חתימת הסכם המכירה".
ל-ynet נודע כי מחיר החשמל היה צריך לעלות ב-13%. ברשות החשמל אמרו היום: "נחרדנו. אי אפשר לייקר כך את החשמל, בטח לא בעיתוי הנוכחי כאשר המדינה מצויה במלחמה ומצוקת האזרחים קשה גם בתחום הכלכלי. לפיכך נעשו ברשות חישובים והערכות כדי לנסות ולהפחית את ההתייקרות העצומה שנדרשה כעת".
ההתייקרות הייתה אמורה להיות כה גבוהה ממספר סיבות
  • יש לחברת החשמל חוב על הפחם בשל התייקרותו בשנים האחרונות בסכם כולל של 1.9 מיליארד שקל. כאשר כרבע מייצור החשמל בישראל עודנו מושתת על הפחם.
  • קיימות עוד פחות הכנסות של מיליארד שקלים בגין החזר על שנים קודמות, זאת בשל ביקוש נמוך יותר לחשמל מהתחזיות ותשלומים נמוכים יותר של הצרכנים. הדבר נבע בשנה האחרונה בעיקר משום שהיה חורף נוח יחסית ולא קר מדי, לכן צרכו בישראל פחות חשמל.
  • עוד סיבה לצריכה המופחתת נובעת בשלושה החודשים האחרונים בשל הירידה בפעילות הכלכלית בעת מלחמה.
  • סיבה נוספת שיכולה הייתה להביא לדחיית ההעלאה הגבוהה היא עסקת מכירת תחנת הכוח אשכול. העסקה של המכירה ב-9 מיליארד שקל חתומה, אולם ההליכים הפיננסיים צרכים להיסגר רק בחודש יולי השנה. לכן רק אז יראו בחברת החשמל את הכסף. מתוך 9 מיליארד השקלים, סכום של 5 מיליארד שקל הוא לא נזיל ו-4 מיליארד שקלים הם נזילים. "אנחנו לוקחים סיכון בעניין הזה ולכן מעלים את מחיר החשמל פחות", הסבירו ברשות החשמל.
יצוין כי מדי שנה עדכון מחירי החשמל נעשה בחודש ינואר, אולם הפעם בגלל המלחמה העדכון ייעשה רק החל ב-1 בפברואר. כעת, מפרסמת רשות החשמל למשך שבועיים את החלטת הייקור הנמוך יותר להערות הציבור ולאחר מכן תתכנס מליאת רשות החשמל ותחליט סופית על המחיר, בהתאם להערות הציבור.
נזכיר כי בלילה שבין ראשון לשני השבוע עלה מחיר הדלק לצרכנים ב-28 אגורות לליטר, לאחר שבאוצר החליטו שלא להאריך את הפחתת המס.