אל על ציינה היום 20 שנה מאז הונפקה בבורסה ופרסמה דוחות שהציגו עלייה משמעותית ברווחים ברבעון השני של 2023, ותכנית עסקית אסטרטגית שכוללת הרחבה של הצי הקיים ובחינת אפשרות לשדרוג צי המטוסים צרי הגוף.
מהדוחות שפרסמה החברה עולה כי הרבעון השני של 2023 הסתכם ברווח תפעולי של 90 מיליון דולר לעומת 9 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2022, וברווח לפני מס של כ-59 מיליון דולר לעומת הפסד לפני מס של כ-17 מיליון דולר - עם כושר ייצור של 87% בלבד. במקביל נרשמת מגמת התייצבות בהכנסות של כ-630 מיליון דולר לרבעון, קצב מכירות בהלימה עם התכנית האסטרטגית של החברה הצופה הכנסות של מעל ל-2.4 מיליארד ל-2023 תוך שמירה על צעדי ההתייעלות מתקופת הקורונה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
מטוס אל על
מטוס אל על
מטוס אל על
(צילום: ערן גרנות)
לאחר תקופה ארוכה שכללה צעדי התייעלות לאור מגפת הקורונה, אל על הציגה תכנית עסקית מתבססת על ארבעה עקרונות לדברי החברה: השגת רווחיות ויציבות פיננסית לאורך זמן, חיזוק מבנה ההון ומעבר להון עצמי חיובי, שימור ההתייעלות התפעולית, וחיזוק יתרות מזומנים שוטפות לצמיחה והתפתחות.
בכוונת החברה להכשיר את מרבית המטוסים שאינם בשימוש פעיל עד סוף שנת 2024. מדובר בחלק ממטוסי הבואינג 777 שעומדים באחסנה מאז מגפת הקורונה.

מרחיבים את צי המטוסים

בנוסף, החל תהליך "רטרופיט" בחלק ממטוסי ה- 777 והם צפויים לפעול כך שפנים המטוס יהיה בתצורת מטוסי דרימליינר, מה שיביא להגדלת מספר המושבים וכושר הייצור. המטוס הראשון בסדרה שעבר את ההסבה כבר פעיל בלוח הטיסות החל מחודש זה, ובאופן הדרגתי יושלם המהלך בשלושה מטוסים נוספים עד סוף שנת 2024, במהלך שעלותו מוערכת בכ50 מליון דולרים. בתוך כל החברה מסרה בוחנת הפעלה של מטוסי 777 נוספים שצפויים לפעול בעיקר הקווים הארוכים של החברה, לצפון אמריקה והמזאח הרחוק.
בחודש יולי 2023 קיבלה החברה את מטוס הדרימליינר ה- 16 בהמשך לחתימת החברה על הסכם למימונו. במהלך הרבעון השני לשנת 2024 צפויה החברה לקבל מטוס דרימליינר נוסף שנרכש מבואינג (המטוס ה- 17). בשנת 2017 חתמה החברה מול מחכיר זר על הסכם המקנה לה אופציה לחכירה של עד שני מטוסי 787-9. אופציה זו הוארכה על ידי החברה מעת לעת. ברבעון השני לשנת 2023 מימשה החברה את האופציה לחכירת שני המטוסים שיימסרו לחברה ברבעון השלישי לשנת 2025 וברבעון הראשון לשנת 2026, ובסך הכל החברה צפויה לקבל עוד 3 מטוסי בואינג 787 דרילמיינר במהלך השנים 2024- 2026.
החברה מציינת בדוחות כי השיקה קמפיין לבחינת החלפה וחידוש צי מטוסי צרי הגוף – בהמשך לפניית החברה ליצרניות המטוסים והמנועים בבקשה להציע הצעות, לבחינת החלפה וחידוש צי מטוסים צרי הגוף, החברה בוחנת את ההצעות שקיבלה. ממידע שהגיע לידי ynet, אל על ביקשה גם הצעה מחברת איירבס למטוסים צרי גוף, ובקונצרן האירופי מקווים שאל על תביע עניין במטוס הדגל הבא שלהם ה Airbus A321XLR, שהוא למעשה מטוס צר גוף לטווחים ארוכים מאוד.
במהלך הרבעון הרביעי לשנת 2023 מתכננת הקבוצה להשיק יעד חדש לדלהי, הודו וכן לחדש את טיסותיה למומביי. בזכות האישור שניתן לחברות ישראליות לטוס מעל ערב הסעודית, נתיב הטיסה להודו התקצר באופן דרמטי מה שמאפשר לחברות התעופה להפעיל במטוסים אלה מטוסים צרי גוף שהם זולים יותר לתפעול ממטוסים רחבי גוף ואולי אף לבצע סבב ללא שהיה ביעד. נכון למועד אישור הדוח, פועלת הקבוצה ב- 59 יעדים, לרבות יעדים עונתיים.
דינה בן-טל גננסיה, מנכ"לית אל על: "לאחר רבעון ראשון מוצלח שהיווה נקודת פתיחה טובה, אנו שמחים להציג תוצאות שיא לרבעון השני אשר הסתיים כרבעון השני המוצלח ביותר של החברה מאז הנפקתה. יחד עם ההתייצבות בהכנסות, ועם הקפדה על צעדי ההתייעלות מתקופת הקורונה, אנו בדרך הנכונה לשמירה על יציבות ואיתנות פיננסית".