הדולר התחזק הבוקר (שני) אל מול השקל - ונסחר סביב 3.48 שקלים, אך ההתחזקות נרגעה מעט לקראת השער היציג, שנקבע על 3.464. במקביל, האירו עלה מול השקל ושערו היציג נקבע על 3.548 שקלים. מדובר בהמשך המגמה מבסוף השבוע שעבר שהגיעה דווקא לאחר התחזקות של השקל. ברקע, בשבוע שעבר פורסם מדד המחירים לצרכן לחודש אוקטובר שהציג עלייה באינפלציה ל-5.1% בחישוב שנתי. הצפי להעלאת הריבית חדה חיזק את המטבע המקומי, אולם כעת המגמה השתנתה כאמור לראת החלטת הריבית היום ב-16:00.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
דולר שקל
(צילום: Shutterstock)
מדד המחירים לצרכן העיד על עלייה של ב-0.6% באוקטובר לעומת החודש הקודם, גבוה מהתחזיות. במקביל, שוק הדירות לא נרגע למרות העלאות הריבית של בנק ישראל, ולמרות נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) שפורסמו השבוע לפיהם נמשכת מגמת ירידה במכירת דירות חדשות, לצד הימשכות הירידה בנטילת משכנתאות.
מנתוני הלמ"ס עולה כי מהשוואת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים אוגוסט-ספטמבר 2022 לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים יולי-אוגוסט 2022, נמצא כי מחירי הדירות עלו ב-1.1%, ובכך השלימו עלייה של 19.8% לעומת התקופה המקבילה אשתקד (אוגוסט-ספטמבר 2021). זוהי עליית המחירים השנתית הגבוהה ביותר מ-2010. עם זאת, מבחינת עלייה חודשית, מדובר בעלייה מעט נמוכה יותר מהחודשים הקודמים שבהם חלו עליות של 1.9% ו-1.8%.
בשוק מעריכים כעת כי בנק ישראל, בראשות הנגיד פרופ' אמיר ירון, צפוי להכריז היום על העלאת ריבית נוספת בניסיון למתן את עליות המחירים, ככל הנראה בגובה של 0.5%, אך ייתכן שנתוני המדדים יכוונו את הנגיד להעלאה חדה נוספת של 0.75%. עם זאת, נתוני המשרות הפנויות שפורסמו אתמול ונתוני האבטלה האחרונים שמעידים על האטה מסוימת בשוק העבודה יכולים לגרום לנגיד להיות זהיר יותר.
נזכיר, בחודש שעבר הודיע בנק ישראל על העלאת ריבית נוספת בשיעור חד במיוחד של 0.75%. בכך, הריבית בישראל עומדת כיום על 2.75% - הגבוהה ביותר מאז 2012 - מה שאומר שריבית הפריים נמצאת בשיעור גבוה במיוחד של 4.25%.
בהודעה על החלטת הריבית האחרונה ציינו בבנק ישראל כי "במשק הישראלי נרשמת פעילות כלכלית איתנה, המלווה בשוק עבודה הדוק תוך עלייה בסביבת האינפלציה - ולכן, הוועדה החליטה להמשיך בתהליך העלאת הריבית. קצב העלאת הריבית ייקבע בהתאם לנתוני הפעילות והתפתחות האינפלציה, זאת על מנת להמשיך ולתמוך בהשגת יעדי המדיניות".
פורסם לראשונה: 08:58, 21.11.22